Zondag 13 augustus 2023

13 augustus 2023 - Wildervank, Nederland

Om half een vannacht zijn we gestopt met rijden .

Gelukkig was het niet zo druk op de weg, want op een gegeven moment zagen we op het laatste moment een hert op de snelweg liggen. Dat beestje was nog maar net aangereden, want het was nog vrij intakt. De hulpdienst was bezig de auto, die het hert had aangereden, te bergen.

We zijn voorbij Horsens. We hebben goed geslapen, ondanks dat er een snelweg naast loopt. Nog 568 kilometer te gaan, we hadden de wekker gezet en om kwart over acht rijden we weer. Om half tien passeren we de Duitse grens. Het is gelukkig droog wat prettig rijdt, het wordt nu wel wat drukker op de weg.

Het is 11.10 als we Hamburg naderen, hier is het altijd hommels, fingers crossed. Vijf minuten later Is het aansluiten, Stau!! Verdorie. Er wordt hier nog steeds aan de weg gewerkt, zoals ik op de eerste dag ook al geschreven had. Ze zijn een nieuwe tunnel aan het graven van 2.3 kilometer, klaar in 2028!  Dus voorlopig nog geen verbetering bij Hamburg. 11.50 rijden we de Elbetunnel in, maar nog steeds langzaam rijden. In de tunnel gebeurt het ineens, we kunnen van het een op ander moment gas geven en als we de tunnel uitrijden om 12.00 is er van de hele file niets meer te merken. Wij snappen het niet. In ieder geval een uurtje extra om Hamburg te passeren.

Op de terug reis ga je altijd evalueren en we zijn tot de conclusie gekomen, dat wij zonder een stroompunt kunnen. De batterijen in de camper werden dagelijks opgeladen door het zonnepaneel. Geen moment zonder stroom gezeten.

De voortent die we hebben, gaat op marktplaats, hadden we niet mee, maar ook niet gemist. Dit jaar de kano niet veel gebruikt, maar toch altijd leuk om te doen. We vinden het toch wel verstandig om reddingsvesten aan te schaffen.

Kleding, zoals altijd teveel, maar Noorwegen is zo,n land dat het koud maar ook warm kan zijn. Dus korte en lange broeken mee, t,shirts, hemdjes, sweaters, en de badkleding niet te vergeten. Voordat je er erg in hebt hangt je hele garderobe in de camper. Elk jaar neem ik het me voor, om minder mee te nemen, en geloof me, vorig jaar hadden we nog meer mee. We leren het wel, maar duurt even.

De fietsen, hebben we slechts 1 x gebruikt. Normaliteit gebruiken we de fietsen veel vaker, maar was hier niet te doen, omdat er simpelweg weinig fietspaden zijn en het bijna alleen maar bergetappes zijn. Het moet wel leuk blijven, dus naar Noorwegen hoeven ze voor ons niet meer mee. Scheelt toch aardig wat kilo,s en dan te bedenken dat we vooraf er al het nodige eruit hebben gehaald.

Niet alle  visspullen hebben we gebruikt, vaste stok en de vliegvishengels zijn niet uit de camper geweest, maar blijven gewoon in de camper hangen. De hele achterwand van de camper, is zo ingericht dat daar alle hengels en peddels hangen. Het vissen, wat we zo graag doen, viel ons wat tegen. Ook niet veel andere vissers wat zien vangen, dus het ligt niet aan onze vaardigheid, denken we dan maar. Maar wat we gevangen hebben was heel leuk, het is heel wat anders dan een voorn of brasem. Deze vissen geven zich niet zomaar gewonnen, bovendien waren ze ook heel lekker.

Wij hebben een fantastische tijd gehad in Noorwegen, mooie herinneringen gemaakt met z,n tweetjes. De natuur is zo mooi, en divers, niet te vergelijken met een ander Europees land. Ik hoop voor de Noren dat ze een goed salaris hebben, want de boodschappen zijn mokerduur.

Blikje bier 1/2 liter. € 3,60

Kilo kipfilet in de aanbieding € 22,50

Griekse yoghurt € 9,00

Brood € 3,60

Zak chips € 3,40, dit zijn een paar voorbeelden, wat het zoal kost in Noorwegen.

Wij denken het wel, want er werden gewoon boodschappen gedaan, zoals wij thuis ook doen, alleen hadden wij bij het afrekenen een hartverzakking gehad hier. Gelukkig hadden wij wel de nodige voorraad meegenomen en hoefden alleen maar beetje bijvullen.

Het is 15.45 en we zijn weer thuis. Bedankt voor alle leuke reacties tijdens onze reis, wij hebben genoten, hoop jullie ook.

Tot de volgende reis !!

Lieve groet Kor en Bijke 😘

1. Jeanet:
    13 augustus 2023
    Heel erg jammer dat de reis en dat we jullie blog nu weer voor een poos moeten missen.
    Ik kijk in elk geval uit na jullie volgende reis.
  2. Stien:
    14 augustus 2023
    Weer veilig thuis na een TOP vakantie in Noorwegen. Met veel plezier jullie reisverslagen gelezen.💥
    Nu lekker nagenieten😘