Jaco

11 augustus 2017 - Jacó, Costa Rica

Vrijdag 11 augustus

Vandaag is het een reisdag.? Om kwart voor negen zitten we in de auto. We hebben 2 routes die we kunnen rijden. Route 1 is met de boot, route 2?is erom heen rijden. Omdat we de boot van 1 uur waarschijnlijk niet halen omdat de wegen van deze route op de kaart dirt roads zijn besluiten we er om heen te rijden. Deze route heeft een gewone weg. Tegen een uur waren we al bij Puntarenas, de plek waar de ferry zou aankomen. Het schiet lekker op, totdat we ineens bij de douanepoort van de haven stonden. Afslag gemist, de man bij de controle heeft ons weer op de goede weg geholpen. De bedoeling is om in tablacones te overnachten. Ik kijk in de lonely planet of ik iets kan vinden, maar dat kunnen we wel vergeten, uitgestorven plaats tijdens regen seizoen. Toch stoppen we hier even bij een brug, de krokodillen liggen hier in het water en op het land met grote getalen. Dit is de enige plek aan de pacific waar krokodillen zijn. Als we terug lopen naar de auto vliegen er nog een grote groep papegaaien over , en een kabaal dat ze maken. We geven het mannetje wat op onze auto paste nog wat geld en rijden verder. We rijden een paar kilometer verder en zien een bord waarop waterval op staat,  omdat het nog vroeg is slaan we gelijk deze weg in. Einde gewone weg, dirt road en het gaat gelijk steil naar boven, er lijkt geen einde aan te komen. Diepe afgronden, geen vangrails, en super smal, maar hopen dat er geen tegenliggers aankomen. Ik had het nog niet bedacht of daar kwam al 1 aan, pfff !! Als je het programma van de gevaarlijkste wegen van de wereld wel eens gezien hebt, deze kan er ook bij. Inmiddels is het hard gaan regenen, balen dan maar ff geen waterval. Maar dat betekend dat we terug moeten, waar moet je omkeren, het gaat nog steeds omhoog en het is nog steeds heel smal. Ik doe het wel op een recht stukje zegt kor, grapjas. Uiteindelijk werd het minder steil en konden we keren. Doorgereden naar Jaco ongeveer 20 km verderop, we hadden een hotel als alternatief achter de hand als we niets zouden vinden in Tablacones. Redelijk snel gevonden, maar was inmiddels volgeboekt. Jammer. De mijnheer van het hotel gaf ons een kaart mee, waar alle hotels opstonden, uiteindelijk na nog 2 mislukte pogingen iets gevonden. Niets bijzonders, maar goed we hebben een bed, koude douche en wc en niet te vergeten een zwembad. Het regent nog steeds, maar we moeten er toch nog even uit. We gaan over een paar dagen naar drake bay en moeten geld hamsteren, daar zijn geen banken en pinautomaten. Geld halen is altijd spannend, doet hij het en hoeveel krijgen we eruit! De eerste deed het dus niet, opzoek naar een volgende. In een supermarkt stonden er 2, dubbel kans. De tweede pinautomaat gaf ons eindelijk geld, een enorme stapel, de grote geldflappen waren er al blijkbaar uit. Er kwamen alleen maar briefjes van 5.000 colones uit. Dat is ongeveer € 7,50 per briefje. Maar goed het is geld. Na een lekkere thaise curry voor kor en een pad thai voor mij, zijn we terug gegaan naar het hotel. De wekker gezet om 6.00

1. Fennie:
    14 augustus 2017
    Hallo alle twee alle foto os zijn allemaal even mooi en fijn dat jullie zo genieten ga zo door Gr pap en mam