Samara

9 augustus 2017 - Sámara, Costa Rica

Woensdag 9 augustus.

Tegen 7.00 werden we wakker, de bedden zijn wel erg hard dus het duurde even voordat we op gang kwamen. De lucht was bedekt met wolken maar de temperatuur was lekker. Eerst nog even contact met thuis gehad, waarna we vervolgens een lekker ontbijtje hebben klaar gemaakt, bananen pannenkoeken. De keuken is volledig open op de eerste verdieping omgeven van bomen en palmen en uitzicht op de tuin met zwembad. We rijden tegen 10.00 weg , we willen naar een plaatsje naast Samara, playa Carrillo. Eerst rijden we verkeerd, de weg bewijzering laat echt de wensen te over. Of ze staan er niet, of niet te lezen zo oud of ze staan alleen aan de overkant en weet je vervolgens niet waar je heen moet, maar goed na 2 x hadden we de juiste weg gevonden. Qua afstand was het 11 km, dus dat valt mee, maar de wegen zijn toch van een ander kwaliteit dan wij gewend zijn, veel dirt roads ( wegen zonder asfalt maar met des te meer gaten en stenen). Het was laag water toen we aankwamen en het strand was vrij breed. Inmiddels liet de zon zich ook zien, dus maar goed smeren. We konden nu eindelijk kor zijn vaderdag kado gaan uitproberen, de lamzakken. Veel makkelijker dan de luchtbedden, deze zakken vul je met lucht dmv de wind en je doet het dicht, en dan heb je een heerlijk bedje om op te liggen !!. Nadeel is dat ze weg kunnen waaien als je ervan afgaat, kor nog geprobeerd om het vast te zetten met een stok maar dat werkte niet. Gewoon lekker liggen blijven dus :-)
Na twee uur wat lekker lezen, luieren en zwemmen, hebben we de boel opgepakt, de zon was inmiddels weer een beetje verdwenen.
Nog een paar foto, s gemaakt van deze mooie plek en op weg, waar naar toe wisten we nog niet. Op een gegeven moment zagen we een bord met een schildpad erop, dat bleek een reservaat te zijn. De schildpadden leggen daar op het strand s,nachts eieren. Deze eieren worden vervolgens beschermd, door de rangers, zodat ze niet opgegeten worden door andere dieren. Als de eieren uitkomen worden de jonge schildpadjes terug in zee geplaatst. Van de 1000 eieren overleefd slechts 1 schildpad het, daarom worden ze ook beschermd anders zijn er straks geen zeeschildpadden meer.
Na nog wat rond gereden te hebben, besluiten we terug te gaan. Het begint wat te regenen en de lucht ziet er niet al te best uit. En aangezien het gister avond behoorlijk geregend en geonweerd heeft, hebben we weinig zin in omdat hier te beleven in de jungle hoog in de bergen, en dan heb ik het nog niet eens over de wegen waarover we terug moeten. Bijna bij huis ziet Kor mensen naar boven kijken in de bomen, en parkeert de auto. We hadden vanmiddag al tegen elkaar gezegd; hebben ze alle dieren in hokken gestopt want we zagen niets, zelfs niet bij een papegaaien park. Er zaten verscheidene brulapen in de boom, ook met jonkies. Mooi om te zien, te fotograferen en te filmen. Omdat ze zo dicht bij de weg zaten konden we het goed vastleggen. Na verloop van tijd waren de apen ons zat en verdwenen verder het bos in. Thuis gekomen nog wat gegeten en verhalen geschreven, we lopen wat achter met onze verhalen.

1. Fennie:
    13 augustus 2017
    Hallo jullie genieten lekker de tijd gaat snel Gr en liefs van pap en mam
  2. Merel Tressel:
    15 augustus 2017
    Tortuguero? Hebben jullie het beleefd snachts dat die enorme schildpadden eieren leggen op het strand?? Echt doen zo een fantastische ervaring!!
    Om jullie lamzakken gelachen wist niet van hun "bestaan"af.
  3. Hannie:
    16 augustus 2017
    geweldig slechte wegen maar schitterende natuur zo zie je nog eens wat beetje late reactie van mij maar nu gaat het gelukkig weer wat beter me mij liefs vanmij Mams