Uvita

12 augustus 2017 - Uvita, Costa Rica

Zaterdag 12 augustus,

De wekker ging om 6 uur want we gaan naar nationaal park Carrera . Snel onze spullen gepakt om dit 0 sterren verblijf achter ons te laten. Tegen kwart over zeven waren we bij het park. Jammer was alleen dat het park in het regen seizoen om acht uur pas open ging. We rijden daarom een stukje terug om langs de kant van de weg te gaan ontbijten. Toen we om acht uur weer bij het park kwamen waren we de eerste bezoekers. Een gids legde ons uit dat er twee gedeeltes waren een hier en een ander twee kilometer verderop. Eerst dit gedeelte maar genomen een leuke wandeling van zo'n kilometer of acht door het regenwoud . Een prachtige omgeving met overal dieren geluiden, je hoort ze wel maar ziet ze zelden. Na een tijdje zien we een prachtige toekan , met zwart gele veren en een aubergine kleurige grote snavel. Bijke wil eigenlijk fel gekleurde kikkers zien en zegt het wordt nu wel tijd om een kikker te zien . Waarop Kor zegt daar zit er een , een zwarte met fel groene tekening op zijn rug en poten. Geen groot exemplaar hooguit een paar centimeter. En hoe snel we hem zagen zo snel was hij ook weer weg. Prachtig deze dag was nu al geslaagd , we wisten toen niet dat we nog meer te zien kregen vandaag. We wisten nu waar we op moesten letten om kikkers te spotten en zagen gedurende de wandeling nog een aantal van deze soort. Ook zagen we nog verschillende kleine vogels, vlinders, hagedissen en leguanen . Toen we weer bij de auto waren en weg wilden rijden stonden er allemaal mensen te wijzen op de weg, er liep een grote leguaan vlak voor onze auto. Kor heeft hem even weg gejaagd en we konden naar het andere gedeelte twee kilometer verder. Dit gedeelte ligt vlakbij de rivier waar we eerder de krokodillen konden zien vanaf de brug. Er stond dan ook een bordje bij dat er krokodillen waren en je er 50 meter vandaan moest blijven. Dan moet je ze wel zien, anders heb je een probleem. Na 150 meter was het meteen al raak, in een boom hing een grote tros met oranje bessen of noten. Hier waren een paar papegaaien die daarvan aten. Deze fel blauw, rood en gele papegaaien waren prachtig om te zien en deden zich tegoed aan de vruchten, een voor een  vlogen ze naar de tros vruchten om er een te plukken en vlogen naar een andere boom om het op te eten. Een kleine kilometer verder was een hele groep met kapucijner aapjes die door de bomen slingerden en zich tegoed deden aan vruchten van een palmboom. Deze aapjes beter bekend van de Pipi Langkous  films zijn schattig om te zien . Verderop werd het pad heel slecht en konden we niet verder , door de hevige regenval van de afgelopen dagen was het onbegaanbaar geworden. Jammer nu konden we niet meer naar de oever van de rivier lopen om de krokodillen te zien. We gaan terug naar de auto en gaan richting Uvita een plaatsje aan de kust wat voornamelijk bekend is vanwege het Baleno natuurpark , een maritiem park met veel vissoorten , 3 dolfijn soorten en walvissen . Het eerste stuk ging redelijk vlot maar halverwege begon het hard te regenen, zodat we niet sneller konden rijden als 40 km per uur. Na drie uur rijden bereiken we Uvita en gaan gelijk maar even boodschappen doen. Deze hostel heeft n.l. ook een gemeenschappelijke keuken waar je zelf je maaltijden kunt maken. Ook proberen we nog weer wat extra geld te pinnen voor onze reis later naar drake bay , waar geen pin automaten zijn. Het lukt in een maal gelukkig, nu nog het hostel vinden. Na wat rondrijden zonder succes is Kor toch maar even gaan vragen. De man wees ons de weg en we reden de aangewezen route, een zeer slechte weg bracht ons bij een in de jungle verscholen gebouw. Prachtig opgezet , beneden een grote ruimte met ruime gemeenschappelijke keuken en overal tafels en stoelen om te eten. Ook beneden gezellige zithoeken en hangmatten om te relaxen en boven de slaapplaatsen met een grote veranda met uitzicht op de jungle.  We hebben ons geïnstalleerd en zijn gaan genieten van de rust en van de natuur. Gezellig samen ons eten gemaakt en op tijd op bed ( 21.30 uur ) .

1. Hannie:
    16 augustus 2017
    Beesten beesten nou hier zijn ook beestjes kleine en steken ook nog rot dingen hoor geniet er van het is zo weer voorbij. liefs Mams
  2. Fennie:
    16 augustus 2017
    Jullie willen graag kikkers zien nou dan hoef jullie niet zo ver weg .wand bijvullen huis onder de bos takkenenblad zaten drie gekleurde kikkers rood geel en groen gekleurd prachtig lief van ons tweetjes
  3. Merel Tressel:
    16 augustus 2017
    Hebben jullie de blue jeans frog ook gezien?? Gifkikkertje ;maar oh zo prachtig ,iets groter dan je duimnagel!
    Geniet van jullie verhalen . groet Merel.