Bajawa

16 augustus 2018 - Bajawa, Indonesië

Donderdag 16 August ,

Wij hadden de wekker om zeven uur gezet ,omdat wij met de eerste bus naar Ruteng wilden. Maar als Kor even buiten gaat kijken is het prachtig mooi weer. Tijdens het ontbijt besluiten wij nog een dag te blijven en de reis naar Ruteng een dagje uit te stellen. Wij besluiten een scooter te gaan huren en op zoek te gaan naar de hot spring, die wij gisteren niet konden bezoeken door tijdsgebrek. Volgens de Engelse gasten in Cinamon was het haast onmogelijk om een scooter te huren, alles was al verhuurd. Maar als wij aan de receptie vragen is het geen probleem, we moesten maar even meelopen naar de overkant van de straat waar zij woonde en wij kregen de scooter van haarzelf mee. We rijden op de navigatie van maps me naar de hot springs toe. Tenminste dat dachten we maar iedere keer ging er iets fout, dus maar weer vragen . De Indonesische bevolking is zeer vriendelijk en behulpzaam maar ze spreken niet allemaal even goed Engels, dus er was nogal wat mis communicatie. Na vier keer vragen en even vaak verkeerd gereden te zijn staan wij aan de kant van de weg. Dan komt er een man op een scooter aan en hij vraagt waar wij heen willen. Hot springs zegt Kor en de man weet waar het is, rijd maar achter mij aan dan breng ik jullie. Nog geen vijf minuten later staan wij voor de ingang van de Hot Spring . Wij bedanken hem hartelijk en kopen een kaartje . Het is een mooi aangelegde tuin met verschillende zitjes om te picknicken , ook is er een speeltuin en er staan een paar kleedhokjes en toiletten. Ook staan overal loof en palmbomen voor de nodige schaduw . Wij lopen eerst naar het achterste en grootste bad, deze is ongeveer 25 meter lang en 10 meter breed. Hier is een Indonesische familie een dagje uit , pa en ma met wat tantes en ooms en een groep kinderen . Ze kijken naar ons en moeten lachen om die rare grote blanke toeristen. Ze proberen Engels te praten maar komen niet verder als he mister how are jou doing  en hallo. Wij gaan het bad voorzichtig in want het water is echt warm, boven de 43 gr Celsius . Het duurt niet lang of de volwassen Indo's komen erbij en kort daarna moeten wij met ze op de foto. Grote lol hebben wij met ze, iedereen wil apart met Kor op de foto en later ook met Bijke , dan nog een groepsfoto en een paar selfies en iedereen is blij. Wij dobberen nog nog wat in het heerlijk warme water en gaan daarna nog even naar het beginpunt van de warmwater Well . Van hieruit worden de drie verschillende baden die er zijn gevuld. Het water hier is net iets warmer als in de andere baden. Eigenlijk is dit het begin van een riviertje maar hebben ze er hier dankbaar gebruik van gemaakt om er in te kunnen baden. Vanwaar het warme water uit de grond borrelt stroomt het eerst nog vijftig meter glooiend naar beneden om vervolgens over te gaan in een waterval van ongeveer vijf meter. Dit alles is begroeid met grassen en grote varens ook staan er een paar kleine palmboompjes het ziet er heel erg mooi uit. Helaas is het voor ons tijd om weer verder te gaan, wij willen eigenlijk nog een andere waterval bezoeken en als er tijd is ook nog een traditioneel dorp. Het is inmiddels wat bewolkt geworden als wij weer op de scooter stappen, met maps me als navigatie rijden wij weer naar Bajawa toe. Onder weg begint het een beetje te sputteren maar echte regen blijft voorlopig uit gelukkig. Onderweg genieten wij beide  van de prachtige natuur die Flores ons te bieden heeft. Groene bergen en valleien met palmen en loofbomen dan weer rijstterrassen afgewisseld met papaja planten en bananen bomen. Nu maar eens op zoek naar wat eten, want het is al twee uur geweest. Als wij weer in Bajawa zijn en gaan eten begint het serieus te regenen, ook wordt het hierdoor een stuk kouder. De wolken hangen zo laag ,dat wij ze zo kunnen aanraken. Bijke zegt ik heb het koud en met dit weer hoef ik niet verder , ik geloof wel dat er een waterval is en dat oude dorp heb ik gister al gezien. Na het eten gaan wij daarom naar de kamer om wat op te warmen. Wij lezen en schrijven wat , tot het weer tijd is om te gaan eten. Beide hebben wij niet veel honger maar er moet wel even wat in om de nacht door te komen. Gister vonden wij het eten bij ons niet zo dus gaan wij ergens anders heen. Wij bestellen beide een noodelsoep , dit blijkt een goede beslissing , want de soep is heerlijk. Daarna snel naar de kamer om weer de warme douche te proberen. Ja zegt Bijke hij is warm en snel gaat ze douchen, na vijf minuten is echter het warme water op en komt ze teleurgesteld uit de badkamer. Dan maar warm worden onder de dekens en na vijf minuten lezen valt ze in slaap. Kor probeert ook de douche even maar tevergeefs want warm water is inderdaad op. Hij zet de wekker want morgenvroeg gaan wij echt naar Ruteng.

1. Hannie:
    23 augustus 2018
    ha de wereld reizigers beleven van alles mooi toch
    lieve groetjes Mams