Dinsdag 13 augustus 2019

16 augustus 2019 - Lake Mburo National Park, Oeganda

Met Bijke gaat het gelukkig al weer wat beter, de medicijnen werken goed. Na ons ontbijt overleggen we even wat we kunnen gaan doen. Onze auto is nog niet klaar , maar we hebben nog wel een toegangsbewijs dus besluiten we met een boda- boda te gaan. Dit zijn motorrijders die tegen betaling mensen vervoeren . Als de boda - boda rijders verschijnen moeten we even lachen , het is hier lekker warm ongeveer 30 graden en zij hebben naast een T-shirt sweater en rubberen laarzen ook nog een winterjas aan. Een van hun had onder zijn helm ook nog een lekker warme gebreide must. Niet raar dat ze een beetje veel naar zweet roken. We rijden richting Lake Mbara , onderweg zien we nog verschillende dieren zoals herten , wrattenzwijn , impala’s ,  waterbokken , giraffes en zebrapaardjes . In een waterpoel langs de weg lag ook nog een nijlpaard zichzelf koel te houden. Als we bij het meer aankomen kunnen we gelijk kaartjes kopen voor de boottrip op Lake Mbara. Niet veel later begint onze rondvaart we zien vele groepen met nijlpaarden een paar ibis soorten en verschillende king Fischer soorten. Ook de grote Afrikaanse vis arend zien we veelvuldig . Ook zijn hier nijlkrokodillen de op een na grootste krokodillensoort ter wereld, als we er een aantal gespot hebben varen we terug. Groot waren ze zeker, ongeveer 80 cm breed en een meter of vijf lang. In dit meer kun je dus niet zwemmen het water is vervuild met parasieten en als je daar niet dood van gaat, scheuren de nijlpaarden je aan stukken en eten de krokodillen je op. We houden van avontuur in onze vakantie , maar dit gaat zelfs ons te ver. De boda boda rijders staan ons op te wachten als de boot aanmeert. Zij brengen ons weer terug naar Leopard rest camp . Wij kunnen ondertussen van de prachtige natuur genieten waar we door rijden. Mooi heuvelachtig landschap met bomen en bosjes afgewisseld met stukken grasland en rotspartijen , hier en daar een poel met water en overal dieren vooral veel zebra’s . Als we terug zijn zien we dat onze auto nog niet terug is. Jammer denken we maar het is nog maar vijf uur misschien komt hij nog. We relaxen wat bij de tent en maken ons klaar om te gaan eten, na het eten is er nog geen auto en het is inmiddels donker. Nu maar hopen dat hij morgenvroeg weer teruggebracht word, dan kunnen we zelf weer safari rijden want dat is toch zo leuk. Vol verwachting en goede hoop gaan we slapen.