Dinsdag 6 August 2019

9 augustus 2019 - Nationaal park Queen Elizabeth, Oeganda

We moeten vandaag weer vroeg op want we gaan een chimpansee track doen. Om half zes gaat de wekker en na een lekker en uitgebreid ontbijt gaan we richting Kigenzi forest hier in dit gebied van 147 vierkante kilometer leven 8 chimpansee families . Geen garantie dat je ze te zien krijgt maar niet geschoten is altijd mis. Met nog twee andere mensen en een gids gaan we de jungle in en na een kwartiertje lopen ziet zij een nest van een chimpansee . Ongeveer 30 meter boven de grond zijn allemaal takken in elkaar gevouwen . Ze zegt dat er een in zit maar wij zien niets. Deze chimpansee is gewond vertelt ze en kan niet mee met de groep. Na een half uur wachten laat hij zich zien en klimt iets naar beneden om de vruchten die in de boom hangen te gaan eten. Dat hij gewond was kon je nu duidelijk zien hij klom maar met twee armen en een been. Na een tijdje eten maakt hij in een mum van tijd een nieuw nest en gaat weer liggen. Erg leuk om te zien en wij hebben mazzel zegt onze gids want meestal zien ze deze chimpansee niet omdat hij voornamelijk in zijn nest ligt. Er zijn zelfs groepen die helemaal geen chimpansee te zien krijgen. Als we verder lopen komen we ook nog een andere apen soort tegen, zwart met wit en een lange pluizige staart. Ook komt er nog een andere soort aap voorbij met een rode rug en een lange rood achtige staart. Maar deze is zo snel dat het onmogelijk is om er fatsoenlijk een foto of film van te maken. De natuur in de jungle is geweldig bloemen ,planten ,varens , bomen en de dieren allemaal even mooi. Als we weer bij een weg uitkomen hebben we de keuze doorgaan om meer chimpansee te zien of stoppen. Voor de Polen is het wel mooi geweest maar wij willen nog wel even verder. We hebben tenslotte 40 dollar p.p. betaald en als het mogelijk is willen we dan meer als een chimpansee zien . Een busje brengt ons een kilometer verder van waar we weer de jungle in gaan. Hier is geen pad en we moeten de gids volgen, zij gaat best snel en we hebben dan ook moeite haar te volgen . De helling waar we langs gaan is best stijl en als je een verkeerde stap doet lig je zo 50 meter lager. Zij heeft dan ook nog eens een manchet om het oerwoud te kappen , wij moeten ons tussen alle slingerplanten en lianen door wurmen. Nou zegt Bijke je wilt graag een avontuurlijke vakantie hier heb je een avontuurlijke vakantie. Gelukkig bereiken  we na deze hachelijke klauter partij een boom waar twee chimpansee mannetjes in zitten. De vrouwtjes met de jongen zijn ergens anders en krijgen we helaas niet te zien. Zeer tevreden met wat we hebben gezien gaan we weer richting auto. We gaan nog een plasje doen en zien naast de toiletten een Franse camper staan . Als we even met hun praten blijkt dat ze al eerst 4 jaar door noord en zuid Amerika gereisd zijn en nu al 2 jaar door Afrika reizen . Over anderhalf jaar hopen ze weer in Frankrijk te zijn. Dat willen wij ook wel lekker de wereld rond maar helaas moeten wij nog werken. Als wij terugkomen bij ons resort komt er direct iemand op ons aflopen met een pompje met desinfectie handgel , zodat wij geen ziektes en bacteriën overbrengen van de jungle naar de lodge. Na een lekkere lunch gaan we even relaxen bij de tent om tegen een uur of vier weer met de auto het Queen Elisabeth N.P. te gaan verkennen. Het eerste wat ons hier op valt is dat er hier veel minder dieren lopen . Ze zijn er wel maar in mindere hoeveelheden als in Murchison Falls . We zien olifanten verschillende hert soorten buffels en wilde zwijnen ook een grote vogel die wel wat lijkt op een blue Elefant. Ook is het gras hier niet zo hoog en bruiner van kleur. Wel hebben wel mooie vergezichten over de uitgestrekte savanne een typisch Afrikaans landschap met daarachter de Mwenzori bergen. Tegen zeven uur zijn we weer terug bij onze tent . Het begint alweer donker te worden en gaan douchen en daarna gelijk eten. Als we in de tent staan om ons om te kleden begint de grond ineens hevig te beven. Gelukkig staan we in een tent en staan we zo buiten. Waarom nu weer een aardbeving bij ons zeggen we, hebben wij vorig jaar nog niet genoeg gehad? Als we naar het restaurant lopen zien we alle gasten buiten staan ze waren erg geschrokken . Na een tijdje is iedereen weer rustig en gaan we naar binnen. Het eten bij engirie game Lodge is erg goed, goede porties en heerlijk van smaak. Als we terug willen lopen naar onze tent staat er een nijlpaard te grazen op het grasveld naast onze tent. We moeten even wachten tot we hem kunnen passeren want het zijn erg gevaarlijke dieren. Als je ze stoort kunnen ze agressief worden en je zo maar aanvallen. Ze hebben dan misschien maar een paar tanden maar bijten je met hun grote bek in een hap in tweeën, uitkijken dus. Als we in de tent zitten horen we hem grazen hij heeft zeker honger want hij vreet aan een stuk door. Al grazend komt hij steeds dichterbij tot hij op een meter van de tent is. Als we wat praten stopt hij met grazen en doet zijn kop omhoog, we zijn doodstil en houden onze adem in. Dan doet hij zijn hoofd weer naar beneden en graast verder, gelukkig we kunnen weer adem halen. Hij maakt een rondje om onze tent en verdwijnt weer naar de andere kant van het terrein . Nou nou zegt Bijke je wil graag een spannende en avontuurlijke vakantie nou die hebben we eerst een aardbeving en dan wilde dieren om de tent. Geweldig vind Kor het maar het is nu wel tijd om te gaan slapen. We voelen ons redelijk veilig in de tent al horen we in de verte wel de hyena’s huilen . We gaan slapen want morgen word vast ook weer een enerverende dag.

1. H.Visser:
    9 augustus 2019
    Wat zien jullie veel
    Maar het weer is niet te best
    Maar genieten dat is mooi en mooie foto/s ook
  2. Hannie:
    10 augustus 2019
    wat een avontuur met al die wilde dieren ja de natuur zal prachtig zijn geloof ik graag
    door het oerwoud net wat voor jullie je kan het nu nog doen dus gelijk heb je dat is GENIETEN
    groetjes mams