Eilander trip Labuan bajo

9 augustus 2018 - Labuanbajo, Indonesië

Donderdag 9 August ,

Wij hadden de wekker om acht uur gezet , anders zouden wij ons verslapen voor het ontbijt. Na een paar wentelteefjes en wat watermeloen vragen wij aan de eigenaren of het ook mogelijk is om de eilanden voor de kust van Labuanbajo te bezoeken. Ach had het maar eerder gezegd dan had ik wat voor jullie kunnen regelen, nu wordt het moeilijk om naar de eilanden te komen . Wij gaan wel zien hoe wij het doen en proberen zelf wel wat te regelen in de haven zeggen we tegen haar. Snel pakken wij onze strandspullen bij elkaar en lopen in een klein kwartier via de stijle weg naar beneden. Als wij bij de haven aan komen kopen we snel een fles cola in een supermarkt en als wij weer naar buiten lopen, ook nog wat gebakken banaan en tempé bij zo'n klein kraampje. Heerlijk vers gebakken, knapperig en warm . Nu nog vervoer regelen naar de eilandjes, Kor spreekt een paar toeristen aan die ook op de kademuur zitten . Hij vraagt of zij ook naar de eilanden willen zodat wij de bootkosten konden delen. Helaas zij hadden andere plannen. Vervolgens maar de pier opgelopen want er kwam net een klein bootje aan die toeristen aan wal bracht. Kor spreekt de man aan en maakt hem duidelijk dat we naar pulau Kanawa en pulau Bidari willen om te snorkelen en te zonnen. Hij kijkt ons beide aan en zegt een miljoen roepia. Nou ,nou ,zegt Bijke dat is wel wat veel en doet een tegenbod . Na een kwartiertje onderhandelen komen we op vijfhonderd duizend uit. In het kleine bootje varen wij in een uurtje naar het eerste eiland . Gelukkig waait het niet zo hard en is de zee relatief rustig, onder weg zien we nog even een zeeschildpad die naar adem hapt om vervolgens weer naar de bodem te verdwijnen. Als wij aankomen bij het eerste eiland wil de kapitein de boot voor de kust voor anker leggen . Nee nee zegt Kor wij willen aan land, kan niet zegt de kapitein er liggen te veel boten voor de steiger. Toch willen wij aan land zegt Kor je zorgt maar dat wij op het strand komen .  Na wat gemanoeuvreerd te hebben komen wij bij de steiger en kunnen aan land. Pulau  Kanawa is een prachtig klein eiland met een hagelwit strand en een een licht tot azuurblauwe zee met kristal helder water . Je kunt als je over de pier naar het strand loopt de vissen tussen de koralen door zien zwemmen en de zeesterren liggen in verschillende kleuren op de zeebodem. Op het eiland is een klein resort ( een paar simpele hutjes en een kantine ) waar je zou kunnen overnachten, verder is er niets. Een handjevol toeristen ligt op het strand en wij zoeken ook een leuk plekje in het heerlijk zachte zand. Kor wil natuurlijk gelijk snorkelen om te zien wat voor moois deze lokatie te bieden heeft. Als hij terug komt is hij enthousiast over alle moois wat hij heeft gezien, prachtige koralen en mooie vissen .  Dit wil Bijke ook wel even zien natuurlijk en gaat ook gelijk snorkelen , zij ziet zelfs een grote rog met blauwe stippen op zijn rug. Heerlijk liggen wij een tijd te genieten van dit kleine stukje paradijs , niet te beschrijven zo mooi vinden wij het. Om een uur of twee besluiten wij weer naar de boot te gaan om te vertrekken naar Pulau Biadari. Na een half uur varen komen wij aan op dit eilandje , het is ook al zo'n mooi wit strand en kraakhelder water wat helblauw opkleurt door de zon. Hier nog minder toeristen ook is hier verder niets op het eilandje. Kor wil gelijk weer snorkelen natuurlijk en gaat gelijk het water in, go pro mee om het een en ander te filmen . Het snorkelen is hier nog mooier dan op het eerste eilandje, hele scholen gekleurde vissen zwemmen door even kleurrijke koralen . Uitgeput komt hij weer op het strand om nog even van de zon te genieten. Helaas gaat de zon bijna onder en moeten wij weer richting haven varen. Onderweg daar naartoe springen ineens een heleboel visjes voor de boot in en uit het water prachtig gezicht . Toen wij weer in de haven waren zijn we gelijk naar de vismarkt gelopen om lekker vis te gaan eten. De geur van bbq vis kwam ons van verre tegemoet. Het was alweer een drukte van belang , massa's mensen liepen langs de kraampjes met daarvoor hun vissen uitgestald. Iedereen kiest dan zijn vis uit en onderhandeld wat over de prijs, hierna word het klaargemaakt op de bbq. Je hebt dan voor een paar euro een heel lekkere maaltijd . Hierna zijn wij naar ons hotel gelopen over de zeer steile en onverlichte weg. Toen we aankwamen waren wij nat van het zweet, maar hadden onderweg wel een prachtig uitzicht over de haven met alle verlichte bootjes. Jammer maar weer een mooie dag is voorbij , eerst slapen en morgen kijken wat de dag brengt.