Ijzig koud

26 januari 2022 - Ylläs, Finland

Woensdag 25 januari

We zijn weer vroeg wakker de wekker gaat om 7.30 uur en gaan lekker stevig ontbijten. Het belooft een koude dag te worden dus er moet veel brandstof in. We willen de hele dag gaan skiën in yillas. Als we ons klaarmaken voor vertrek horen we geritsel op het dak van het huisje, muizen vraagt Bijke? Nee het is vast het eekhoorntje die we al een paar dagen in de bomen voor ons huisje zien zegt Kor. En inderdaad niet veel later komt hij even een kijkje nemen op onze veranda. Maar even snel als hij kwam is hij ook weer weg. Bijke legt een paar noten voor hem neer in de hoop dat hij weerkomt, maar daar gaan we niet op wachten. We pakken onze rugzakken in met lekkers en warme koffie en thee en we vertrekken richting skipiste. Het is flink koud de thermometer in de auto geeft-12 graden aan en dan is dat ook ongeveer de maximale temperatuur van vandaag. Wanneer we uitstappen zien we dat de gondel naar de top van de berg vandaag wel werkt. Gelukkig zeggen we hoeven we niet met de sleep lift. Deze zijn namelijk een stuk langzamer en natuurlijk koud. Als we boven komen is het erg mistig je zit letterlijk in de wolken. Ook waait het flink waardoor de -12 graden extra koud aanvoelt. Het begint ook ligt te sneeuwen en door de mist de sneeuwval en de witte piste, wordt alles een grote witte massa . Zeer lastig om te zien waar je heen moet skiën, dus rustig aan naar beneden. We doen 4 afdalingen en besluiten dan even naar de schuilplaats te gaan om lunchen. We waren hier maandag ook en ook nu gaan we weer lekker een paar worstjes grillen en wat warme kaasbroodjes maken. Gelukkig brandde het vuur al en konden we gelijk beginnen met grillen en bakken. We eten onze lunch op in de vrieskou en worden er zelf ook niet warmer op . Het vuurtje kan ons niet meer warm krijgen en we besluiten om maar naar ons huisje te gaan. Vakantie is leuk en het moet natuurlijk ook leuk blijven, dus we gaan ons zelf niet plagen. Bijke is helemaal koud en moe en kruipt even onder de wol om wat op te warmen en uit te rusten. Om een uurtje of vijf heeft Kor het eten klaar en roept Bijke. Helemaal uitgerust en weer op temperatuur genieten we van ons maaltje. We gaan nog een sneeuwschoen wandeling vanavond maken, dus kleden ons extra goed aan. Dubbele thermokleding en twee paar dito sokken. Als we bij het bureau van snow fun Safari aankomen blijkt alles dicht. Dat is lekker zegt Bijke je boekt wat en ze zijn er niet. Kor gaat bellen , gelukkig zijn ze onderweg er blijken wat problemen te zijn bij het op pikken van andere gasten. We gaan met een gids het donkere bos in met grote onhandige sneeuwschoenen. Je zou dus denken dan kun je zonder echt weg te zakken door diepe sneeuw wandelen. Niets blijkt minder waar als we proberen door de diepe sneeuw te lopen zakken we alsnog tot onze knieën in de sneeuw. We blijven dus maar gewoon op het pad. Wel krijgen we veel uitleg over de natuur, sterren en dieren ( sporen) als we een dik uur hebben gewandeld gaan we een hut in, hier krijgen we een warme bessensap en wandelen vervolgens een uurtje terug. Helaas is het nog steeds bewolkt en of mistig daardoor missen we vanavond het noorderlicht. Tegen elf uur zijn we weer in ons huisje en gaan we slapen.