Lipnomeer

19 augustus 2022 - Lipno nad Vltavou, Tsjechië

Tsjechië 19-8 2022

Wanneer we om acht uur wakker worden is het helemaal bewolkt en dreigt het te gaan regenen. Het ziet er niet echt florissant uit, de bedoeling was om weer naar de overkant te gaan, maar met de dreigende regen besluiten we om het voor de camper te proberen. Dit is echter geen succes want het is hier een stuk minder diep en de vissen bijten hier niet zo goed. Als de regen uitblijft, besluiten we om toch maar de gok te wagen om naar de overkant te gaan. Voor de zekerheid nemen we ook maar de visparaplu mee. Onze kano lijkt wel een vrachtboot, 4 werphengels, vis tas, standers, tas met eten, 2 stoelen en ook nog de visparaplu. Het is maar goed dat we een 3 persoons kano hebben gekocht, anders konden we er zelf niet meer bij. Als we alles ingeladen hebben varen we naar de overkant. Wanneer we net zitten te vissen wordt steeds lichter in de lucht en breekt de zon door. Het gaat niet zo goed als gisteren, de vissen hebben er niet zoveel zin in vandaag en ze zijn ook iets gekrompen. Wanneer de lucht weer betrekt en de de wolken steeds dreigender worden gaan we snel de visparaplu opzetten. Net als we alles ingepakt hebben en veilig onder de paraplu zitten begint het te onweren. Ineens ziet het mooie landschap er een stuk minder aantrekkelijk uit. Blij dat we deze voorzorgsmaatregel genomen hebben wachten we de bui af. Als het een half uurtje later weer droog is hebben we twee opties, terug of verder gaan met vissen. We kiezen natuurlijk voor de tweede het is immers nog veel te vroeg om terug te gaan. Deze keuze blijkt de juiste te zijn, de vissen hebben er weer meer zin in en we vangen beide naast wat andere vissen ook nog elk een mooie karper. We helpen elkaar als er een grote vis naar binnen moet worden gehaald. Dit gaat dan wel van diegene zijn vis tijd af en heeft in die tijd dan geen mogelijkheid om zelf een vis te vangen. Kor staat zoals gewoonlijk weer eens achter ( want het is altijd een wedstrijd) en roept bij bijna iedere vis, ASSISTENTIE  ASSISTENTIE alleen maar om Bijke van het vissen af te houden. Wanneer hij weer ASSISTENTIE roept en Bijke hierdoor haar vis verspeelt is zijn doel bereikt al heeft hij zelf maar een visje van amper 5 centimeter aan zijn haak. Hoezo ASSISTENTIE……..Gelukkig kunnen we beide wel lachen om deze hachelijke situatie. Wanneer de lucht weer betrekt besluiten we alles snel in te pakken en richting camping te varen ,want er dreigt alweer een onweersbui aan te komen in de verte. Net op tijd hebben we alles onder de luifel wanneer het begint te regenen nou ja regen hozen noemen we dat. Het is inmiddels ook alweer half acht en het wordt alweer donker. Omdat het steeds harder gaat waaien, besluiten we om de luifel op te draaien. Gauw worden de stoelen en tafel en vloerkleden in de garage gelegd, nou het was eigenlijk meer smijten. Het opdraaien ging niet zo soepel als de rest van de vakantie, door de lengte van de luifel en de wind kregen we het niet goed opgedraaid. Er kwamen kreukels in het doek, kor hield de luifel vast en bijke maar draaien, uiteindelijk wou de cassette niet sluiten, dat doen we later wel goed, voor nu kon er niets meer met de luifel gebeuren. Het was ondertussen steeds harder gaan regenen en als 2 bezopen katjes, gingen we gauw de camper in. We kijken morgen wel weer. Na een lekkere maaltijd gaan we niet te laat naar bed.