Boottocht van Flores naar Lombok

21 augustus 2018 - Sumbawa, Indonesië

Dinsdag 21 August,

Wij hebben de hele nacht gevaren, Kor dacht eerst dat hij niet in slaap zou kunnen komen, door het lawaai van de motor en de hoge golven. Maar dat was niet het geval ,zodra hij ging liggen duurde het nog geen twee minuten of hij was in droomland. We werden gewekt door de kapitein , snel kleden wij ons aan en gaan naar de anderen. Gelukkig is de zee niet zo wild meer als gisteren, en genieten wij van een lekkere bananenpannenkoek . Niet veel later komen wij aan bij Moyo eiland. Hier gaan wij aan land met het kleine bootje, je mocht ook zwemmen maar daar hadden wij nog geen zin in. Na een kleine wandeling komen wij bij een leuke waterval . Hij is niet spectaculair maar het laatste stuk kun je door het water omhoog klimmen. Bijke ziet dat niet zitten ,maar Kor lijkt het wel erg leuk. Er zijn tijdens de klim verschillende natuurlijke baden ontstaan in de loop der eeuwen . Je kut hier lekker in het koele water zitten, er zijn onderweg een tiental van deze baden. Helemaal bovenaan is nog een groter en dieper bad, er staat een boom naast en daaraan hangt een touw, hiermee kun je al slingerend in het water springen. Ook kun je vanaf de boom in het water springen, als Kor beide gedaan heeft gaat hij weer naar beneden. Bijke is weg , kor dacht eerst dat zij via een ander paadje naar boven was gelopen. Hij roept een paar keer maar krijgt geen antwoord, dan maar terug lopen. Als hij weer bij het strandje aan komt zit ze lekker een boekje te lezen. Als iedereen weer aan boord is gaan wij richting Bola eiland , een klein eilandje voor de kust van Sumbawa . Het is vijf uur varen dus onderweg genoeg tijd om lekker op het dek te liggen in de zon , die de hele dag goed aanwezig is. Onderweg er naartoe zien wij een dolfijn, nou ja Kor ziet hem, Bijke was net even weg voor een sanitaire stop. Als wij bij Bola eiland aankomen snorkelen wij naar de kust, het wordt eentonig, maar het is alweer zo'n prachtig wit strand met helblauw en kristal helder water. Op een heleboel zeesterren en mooie zee-egels na is er hier niet veel te zien met snorkelen . De zee-egels hier hebben hier niet alleen witte kraaltjes tussen de stekels zitten , maar er zijn er ook die helrode , blauwpaarse strepen tussen de stekels hebben . Het lijkt net alsof er neonverlichting in de beestjes zit, en je ziet ze over de zand bodem wandelen. Als wij een strandwandeling maken stuiten wij op een vervallen steiger met aan het eind een vervallen hut. Ook zijn er een paar paden en bruggen aangelegd , er is echter niets afgebouwd . Als wij dit aan Tree vragen als wij weer terug zijn zegt hij , ja mensen wilden hier een resort bouwen maar hadden geen vergunning . Toch zijn ze begonnen en toen de vergunning alsnog niet kwam zijn ze gestopt en vertrokken . Wij blijven op dit kleine stukje paradijs tot de zon onder is , als wij terug snorkelen is het bijna donker. Snel kleden wij ons om en gaan naar het avond eten, rijst met Gado-Gado en gekookt ei vanavond , het is bijzonder smaakvol . Ondertussen varen wij alweer richting Kanawa eiland, waar wij de nacht zullen doorbrengen en morgen de zonsopkomst gaan aanschouwen . Nu maar hopen dat het morgenvroeg helemaal helder is. Als wij bij Kanawa eiland aankomen is de andere boot er al , en zit een gedeelte van de toeristen op het strand rond een kampvuur . Wij gaan ook nog even naar het strand om bij het kampvuur te zitten. Er wordt gitaar gespeeld en gezongen, later word de radio aangezet en word er house muziek gedraaid . Wij maken  nog een strandwandeling en gaan vervolgens terug naar de boot. Nu maar snel slapen want Tree , wekt ons om 5.30 uur in de ochtend .

1. Hannie:
    24 augustus 2018