Het is voorbij.

26 augustus 2018 - Wildervank, Nederland

Zaterdag 25 August  en zondag 26 augustus,

Vandaag beginnen wij aan de lange weg terug naar Wildervank . Ons chauffeurtje komt ons om acht uur halen. Kor is alweer vroeg wakker en zit buiten ,als de wekker om Zeven uur gaat komt ook Bijke tevoorschijn. Er is geen personeel te zien , als Kor om half acht een rondje gaat lopen over her complex vind hij iemand die op de grond achter een bar ligt te slapen. Als kor hem wakker maakt blijkt het de oppasser van het complex te zijn. Nou zegt Kor maak jij ons even een bananenpannenkoek want wij vertrekken over een half uur. Nee zegt hij ik heb geen sleutel ,alleen de staf heeft sleutels, wanneer komt de staf vraagt Kor?  Dat wist hij ook niet hij was alleen oppasser, kun je ze bellen vraagt Kor ,nee sorry geen beltegoed meer. Nou leuk is dat zitten wij hier te wachten op niets , in een hotel van niets met ( personeel ) dat van niets weet. Gelukkig is ons chauffeurtje er wel, dus vervoer naar het vliegtuig is er. Om kwart voor acht komt er gelukkig ook een paar man personeel . Zij keken voor ons snel een ontbijt en als wij dit op hebben gaan wij richting vliegveld . Wij denken dat de chauffeur geen rijbewijs heeft , de reisteil is niet echt geweldig . Na een schokkerige en slingerende rit van een half uur komen wij aan bij Lombok internationaal AirPort . Wij gaan gelijk inchecken en lopen naar de gate waar wij vrijwel direct het vliegtuig in kunnen. Het vliegtuig heeft gelukkig geen vertraging, dit moet ook niet want wij moeten in Jakarta een andere vlucht halen . Tussen deze vluchten zit precies een uur en vijftig minuten. Als wij aankomen zijn onze rugzakken er gelukkig snel en gaan wij naar buiten op zoek naar de sky train die ons naar het andere vliegveld brengt. Dit hebben wij op de heenreis ook gedaan het is super handig en gaat heel snel. Er komt een taxi chauffeur naar ons toe en hij vraagt waar gaan jullie heen, naar de internationale luchthaven zegt Kor. Nou die is hier niet hoor zegt de taxi , die is 40 kilometer verderop aan de andere kant van Jakarta. Nee zegt Bijke je kunt er heen met de sky train , nee zegt  de taxi chauffeur dit is een ander vliegveld . Je kunt er komen met bus ongeveer anderhalf uur of met taxi ongeveer veertig minuten . Als wij vragen wat het kost is het 350,000,- roepia . Nou zegt Bijke dat word hem niet zoveel geld hebben wij niet meer,laten wij een grabb taxi nemen die zijn veel goedkoper. Nee zegt de taxi chauffeur die hebben dezelfde prijs,nou dat zullen wij zien zeggen we en lopen naar het grabb taxi punt aan de overkant van de straat. Hier regelen wij een taxi naar het internationaal vliegveld voor maar 180.000,- roepia . Deze scheurt er ook lekker op los, hij kan zo in de formule 1 zegt Bijke . Met alle tol erbij komt de taxi op 218,000,- roepia Kor heeft nog precies genoeg om hem te betalen. Een uur voor vertrek staan wij ons in te checken , wij gaan het halen al was het krapjes. Laten wij gelijk maar door de controles gaan zegt Bijke het duurt even voordat wij door de veiligheid controle zijn en dan komt nog de paspoort controle. Hier duurt het heel erg lang . Een meneer staat wel een kwartier te wachten en er komt geen beweging in de rij wachtenden ,er staan zeker 50 mensen nog voor ons. Als er een loket bij open gaat lopen wij snel naar voren en zijn als tweede aan de beurt, dat schiet lekker op zegt Kor . Wij denken dat wij gelijk vertrekken ,maar helaas het vliegtuig heeft iets vertraging . Hebben wij ons daar zo voor gehaast en hebben wij daar stress voor gehad?. Nou ja we hebben het gehaald en dat is het voornaamste. De vlucht van Jakarta naar Bangkok duurt 3 uur en 50 minuten, het is een zeer onrustige vlucht wij vliegen van het ene in het andere turbulentie gebied, het  hele vliegtuig schud bijna 3 uur en 50 minuten. Omdat wij na de pannenkoek van vanochtend niets meer gegeten hadden bestellen wij een beker noodelsoep , echter Kor had verkeerd gekeken en we krijgen rijstepap soep. Bah zegt Bijke deze bocht krijg ik niet weg,gelukkig hadden wij nog net genoeg geld om het goede te bestellen. Hierbij zat een zakje wat je er zelf bij kon doen, Bijke mengt het hele zakje door de soep en hierdoor word het ontzettend scherp, het was namelijk sambal. Gelukkig kregen wij bij de cola een hele beker met ijsblokjes zodat Bijke gelijk kon blussen. Tegen vijf uur landen we in Bangkok op het vliegveld van de continentale vluchten.
Vannacht vertrekken we om 3.30 vanaf Bangkok internationaal naar Dubai. Om bij het andere vliegveld te komen is er een gratis busverbinding die ons daar naar toe brengt. Gelukkig hebben we nu ruim voldoende tijd om daar te komen. De busrit duurt een uur, op dit tijdstip is het enorm druk in de stad en tegen 19.30 komen we eraan. Het is een drukte van jewelste. Taxi's rijden af en aan met reizigers. Als we de vertrekhal in komen , besluiten we eerst een fatsoenlijk hapje te gaan eten. We zien dat er op de 1 e verdieping streetfood  is. Alle maal kleine kraampjes met inderdaad allemaal Streetfood, het zit er vol met chinezen en hebben daar eigenlijk helemaal geen zin in. Dan maar naar de derde verdieping waar de restaurants zijn, daar eten we war gegrilde kip met frietjes, wat ons erg goed smaakte. Nu onze buikjes gevuld waren zijn we op zoek gegaan naar een plek waar we wat konden uitbuiten en slapen. Dat bleek nog niet zo eenvoudig, het was nog steeds enorm druk, en de hoeveelheid stoelen ten op zachte van de reizigers was niet in verhouding. Alles was bezet, we hadden de moed al opgegeven totdat een complete familie op ging staan. Snel gaan zitten, kor ging er snel bij liggen want er was ruimte. Tegen 1 uur maakte ik Bijke wakker, ze had uiteindelijk ook nog even kunnen liggen en slapen.
De incheck balie was open, dus maar gelijk gedaan, zodat we de backpacks kwijt waren. Toen wij na de controles boven kwamen bij de Gates, zagen wij overal banken. Ooh dachten we, hier kunnen we nog wel even slapen, maar dat viel tegen. We hadden nog maar een kwartier, en dan moesten we alweer boarden. De controles hadden meer tijd in beslag genomen dan wij hadden gedacht.
Het vliegtuig vertrok precies op tijd, het was een Airbus A360-800. Dit vliegtuig is een wide-body vliegtuig met 2 verdiepingen waarvan het laadruim niet is mee geteld. Het is het grootste passagiersvliegtuig die er bestaat, en heeft een capaciteit van 853 passagiers. We zijn nog maar net vertrokken of Bijke ligt alweer te slapen, na vier uur wordt ze weer wakker. Rustig vluchtje he, zegt ze. Nou het was bepaalt geen rustige vlucht zeg ik, alleen het laatste half uurtje. Bijke gaat nog .even lezen, nou ja na 3 bladzijden ligt ze alweer te slapen. Na 6 uur landen we in Dubai, we hebben twee uur voordat we weer verder gaan. Inchecken hoeft niet meer en onze backpacks worden als alles goed gaat in het juiste vliegtuig geplaatst. Eten hoeven we niet, dus we gaan maar even rondneuzen. De tijd gaat sneller als we dachten, en moeten ons op het laatst toch weer haasten. We moesten naar Gate C en waren bij A. Dubai heeft een enorm grote luchthaven en dat waren we een beetje vergeten. Lift in, gangen door, trein naar andere vleugel en toen nog met de bus. We waren net op tijd!! De vlucht ging redelijk snel en na 6.15 minuten landen we in Hamburg, het was toen 13.30.
Voordat we alle controles gehad hadden en onze backpacks was het inmiddels al 15.30 dat we begonnen te rijden. Nog drie uur en we zijn weer thuis zeiden we nog. Nou dat viel tegen, alle wegen waren volgens mij opgebroken en na een uur waren we nog geen 20 kilometer verder, grrr. Na nog vele wegwerkzaamheden kwamen we om 20.00 thuis. We hebben een fantastische tijd gehad in Lombok en Flores, en hopen bij gezondheid en welzijn, dat we volgend jaar weer een mooie reis mogen maken.
Lieve groet Kor en Bijke

1. Hannie:
    27 augustus 2018
    zo is er dan nu ook weer een eind aan deze fantastische vakantie voor jullie gekomen
    veel beleefd en gezien en ik <wij>mochten meegenieten bedankt daarvoor
    liefs Mams