National park mountain Kota kinabalu

10 augustus 2013 - Kota Kinabalu, Maleisië

7.30 opgestaan en nu nemen we wel alle spullen mee die we gisteren vergeten waren en doen gelijk loopschoenen aan.
8.00 nog wat eten kopen voor onderweg, de restaurantjes die hier in de buurt zitten, serveren alleen maar rijst s,ochtends. Daar hebben we geen zin in dus we gaan naar de supermarkt voor wat broodjes.
9.30 we zitten al in de minivan en rijden al, schiet mooi op zo. We gaan eerst naar Hot Springs omdat dat het verste weg is.
11.30 we zijn er bijna, we zijn in Ranau en moeten eruit omdat het busje een andere kant op gaat. Daar vinden we een Filippijn die ons naar de Hot Springs wil brengen, openbaar vervoer rijdt daar heel weinig naar toe en daarop wachten heeft geen zin, want ze kunnen ons niet vertellen hoe laat dat is.
12.00 het ging niet hard, maar we zijn er. Het busje viel nog net niet uitgeklaar! Kopen een ticket voor National Park en lopen naar de baden. De geur van zwavel komt je tegemoet, stinkt naar rotte eieren. Hier zijn bronnen en het warme water loopt in kleine badjes. De lokale bevolking is goed vertegenwoordigt hier, t,is waarschijnlijk wasdag. Ze gaan er met de kleren in, de kleren gaan uit en wassen zich van top tot teen. Ik bedank, heb geen zin in bakje vol met bacteriën. Voor Kor hetzelfde.
12.30 we gaan de canopy walk doen. Hangbruggen op 40 meter hoogte in de boomtoppen van de jungle. De hangbrug is 160 meter lang! Er mogen 6 mensen tegelijk op de brug en dat wordt ook goed in de gaten gehouden. Ik bekijk de constructie, en dat ziet er goed stevig uit, enorm dikke staal kabels zijn gebruikt. Eenmaal op de brug is het enorm wiebelig en mega hoog! Maar erg leuk om dit gedaan te hebben. We lopen daarna door naar een waterval maar die valt ons een beetje tegen en gaan terug. Omdat we hier alles gezien hebben, willen we nu naar het National park. Bij de uitgang blijkt dat hier geen bussen gaan naar het park, zoals ons verteld was. Taxi is geen optie, dus wij vragen een toeroperator, en die is zo vriendelijk om ons mee te nemen omdat hij ook die kant op gaat. Top!!
15.30 het nationaal park is bekend door de berg mountainbike kinabalu 6000meter, nou dat gaan wij niet doen wij houden het bij een trail aan de voet van de berg. Duurt 45 minuten, omdat het erg veel geregend heeft afgelopen nacht is het erg glibberig en kor maakt nog een sliding, kon hem nog net opvangen gelukkig. Er zijn hier erg veel wandelroutes maar omdat het park om 17.00 sluit hebben we voor deze gekozen. Het begon gelijk met klimmen en klimmen en klimmen, tong op de knieën , tot 600 meter. Ha ha al 1/10 van de berg gedaan. Daarna werd het makkelijker en vlakker pfff. In het park is ontzettend veel flora en fauna, maar weinig van de dieren gezien zal wel komen door het weer!!.
16.15 we zijn klaar en gaan naar het restaurantje om nog wat te eten, laatste bus is om 17.00 uur. Niks gegeten, zag er niet lekker genoeg uit!
17.00 de bus, mooi luxe touringcar, das stukken beter als een minivan.
18.30 we zijn bij busstation noord, omdat we hier gister ook al waren weten we nu welke kant we op moeten om bij de gewone busstation te komen, daar nog een keer overstappen en we zijn weer dicht bij het hotel.
19.30 we wilden bij het eettentje eten waar we laatst ook vis gegeten hadden, maar die is dicht. Dan maar iets anders, je wordt hier toch dood gegooid met eettentjes. Verderop gaan we vragen of ze ook sweat en souwer hebben, en jahoor dat staat op de kaart. Mooi dan eten we dat. De vloer is hier zo vet, we moetenuitkijken dat we niet onderuit gaan. Al snel hebben we ons eten en het smaakt goed.
20.30 nog wat drinken gehaald en terug naar het hotel. Douchen en nog wat schrijven. Leuke dag gehad! We kijken nog even wat het weer morgen wordt en dat ziet er goed uit, dus morgen naar een eiland Mamutik!!!