Donderdag 1 augustus 2019

3 augustus 2019 - Murchison Falls National Park, Oeganda

Kwart over vijf gaat de wekker en we kleden ons aan , snel naar het restaurant voor wat koffie en thee. Er worden twee ontbijtjes voor ons klaargemaakt die we mee kunnen nemen. Want we willen om zeven uur bij de poort van het Murchion fall nationaal park zijn. Dan kunnen we onze ticket met 24 uur verlengen. We kunnen dan vandaag nog de hele dag in het park en morgenvroeg via het park naar onze volgende bestemming.  Onderweg naar het park steken er ineens twee reusachtige olifanten de snelweg over. Voor deze beesten is er natuurlijk geen grens of poort waar ze door moeten. We blijven even kijken en vervolgen onze weg. Is dit misschien een goed teken dat we meer bijzondere dingen te zien krijgen? . Na het betalen van de 40 dollar p.p.  Vragen we of we ook tickets kunnen kopen voor de cruise op de Nijl. Dit kon wel maar deze begon pas om twee uur s’ middags en wij wilden juist de ochtend cruise want dan zijn de dieren actiever . We moesten maar bellen met een andere maatschappij zegt de vrouw achter het loket en wijst naar een reclamebord . Kor pakt gelijk zijn telefoon en boekt de eerst mogelijke cruise om half negen moeten we bij de Nijl zijn op de plaats waar we gister met het pondje zijn overgezet. Nog tijd genoeg dus en we rijden rustig door het prachtige savanne landschap . Wederom zien we veel wilde dieren wroetzwijnen verschillende antilopen soorten giraffen parelhoenders en verschillende soorten herten. Prachtig Prachtig vinden we het, nog nooit zo iets moois gezien sommige dieren blijven uit nieuwsgierigheid staan, wij kunnen dan mooi wat foto’s en filmpjes maken. We moeten opschieten want om 8.30 uur vertrekt onze boot. Als we bij de Nijl zijn belt Kor gelijk weer naar de organisatie en zij vertellen dat de boot al halverwege is. We zien de boot aankomen en stappen in. We betalen 32 dollar p.p. en geven hierbij de briefjes uit die ze bij de poort niet wilden hebben, er was wat met een pen op geschreven en deze accepteerden ze niet. Als we over de Nijl varen richting de waterval waar we gisteren waren zien we onderweg verschillende groepen nijlpaarden . De beesten zijn erg territoriaal en kunnen erg agressief zijn. Opgepaste afstand varen we voorbij uiteraard maken we weer voldoende foto’s en filmpjes. Er is een groot aantal groepen nijlpaarden in dit gedeelte van de Nijl. Verder zien we nog een paar krokodillen op de oever liggen ook deze beesten zijn natuurlijk levensgevaarlijk en maakt de Nijl daardoor geen echte zwem plaats. Langs de oevers zien we verschillende dieren drinken zoals buffels en herten en antilope soorten. Op bepaalde plaatsen staan er bomen vlak langs de oever hierin ontdekken we verschillende vogelsoorten zoals bijeneters, ijsvogels , kingvissers een soort aalscholver en Afrikaanse visarend. Allemaal prachtig gekleurde vogels de een klein  en de ander heel groot . Dan komen we aan op het punt waar we gisteren waren,allen zien we de waterval nu van onderen. De andere acht passagiers stappen uit en gaan met de gids een wandeltocht maken naar boven. Wij hebben dit gisteren al gedaan en hebben het ook niet geboekt. Je betaald voor deze wandeltocht 15 dollar p.p.dit hebben wij gister echter niet betaald er was namelijk geen gids en wij hebben het toen maar zelf gedaan. Wij waren nog alleen met onze kapitein George . Na nog wat foto’s en filmpjes van de waterval varen we terug. Weer zien we verschillende dieren drinken en badderen langs de oevers. Tot er opeens achter een paar bosjes een gigantische mannetjes olifant verschijnt die lekker aan het badderen is. George zet de motor uit en rustig vaart het bootje richting de olifant . Deze gaat in eerste instantie gewoon door met waar hij mee bezig . Zodat wij prima een paar foto’s en filmpjes kunnen maken. Als hij ons in de gaten krijgt gaat hij langzaam het water uit en verdwijnt . Het was adembenemend zo een olifant te mogen zien gewoon schitterend. Als we verder terug varen zien we naast de eerder genoemde vogels ook nog 5 nijlkrokodillen liggen . Meestal liggen ze de hele dag in de zon om hun lichaamstemperatuur op pijl te houden. Maar wij hebben mazzel twee van de vijf besluiten om naar het water te lopen en zich er langzaam in te laten glijden. Wat hebben wij een mazzel vandaag George zegt tegen ons “its your lucky day en zo voelt het ook voor ons. Het is nog geen elf uur en nu hebben we alweer zoveel mooie dingen gezien. Helemaal als we verderop een moeder nijlpaard met haar jong op de oever zien staan grazen. 80 procent van de dag zijn de nijlpaarden onder water en om te grazen gaan ze veelal s’ochtends vroeg of laat in de middag het land op. Anders wordt hun lichaamstemperatuur te hoog. Wij treffen het weer een moeder en haar kalf staan te poseren voor ons wat een mazzel. Na nog wat mooie vogels en een zeearend komen we rond elf uur weer aan bij onze auto. We gaan even zitten en drinken wat, evalueren wat we allemaal gezien hebben. We concluderen dat we erg veel mazzel hebben vandaag en besluiten dat we rondjes gaan rijden totdat we leeuwen spotten. We hopen deze ook vandaag te gaan zien en gaan op pad. Als we na een half uur worden aangehouden door een Ranger vraagt hij naar onze tickets en kijkt verbaast “ zijn jullie hier vanochtend ook voorbijgekomen vraagt hij? Ja zegt Kor maar toen was jij hier nog niet. We vragen hem waar we het beste leeuwen kunnen spotten. Dat wist hij ook niet precies maar de meeste kans maakten we als we rondjes bleven rijden tussen Queens track en Albert track. Dus dat gaan we dan maar doen we bedanken hem en rijden verder. Na beide tracks een keer te hebben gereden hebben we wel weer veel mooie dieren gezien maar geen leeuwen. We besluiten nu de shoebill bird track te gaan rijden een track langs de Nijl delta hier hopen we een van de werelds lelijkste vogels te spotten de shoebill . Op een droge open plek gaan we eerst een broodje eten en wat drinken voordat we verder gaan. Het is hier wat drassiger als op andere paden in het park en af en toe zien we de weg niet meer zo hoog staat het gras. We zien veel maar geen shoebill en geen leeuw. Wel weer verschillende soorten herten en antilopen giraffes olifanten en nu ook stokstaartjes . Dan stuiten we ineens op een grote groep buffels, met boze gezichten kijken ze ons aan. De weg loopt dwars door de uit een paar honderd bestaande kudde. Bijke word bang en zegt moeten we daar door? Ja  of zie jij een andere weg zegt kor “ nou dan wel een beetje snel graag” zegt Bijke. Kor wil midden in de kudde wel even filmen maar krijgt geen kans hij moet doorrijden om de kudde zo snel mogelijk te passeren. Als we de kudde voorbij zijn nemen we een willekeurige afslag en rijden door een hoog grasland we zien niets meer. Plotseling zien we een bordje research track . Wat is er fout gegaan verkeerde afslag? Dan ineens vliegen er twee mooie grote vogels vlak naast de auto weg. We schrikken beide en slaan een kreet van enthousiasme graaien naar onze kameras om dit vast te leggen . Het zijn twee kroonkraanvogels . Het nationaal symbool van Oeganda , ook verwerkt in de vlag van het land . Als we eindelijk weer op de goede weg zitten besluiten we om richting Mama Massindi te rijden, het is ook al half zes en om zeven uur sluit het park. Na nog een fantastische rit door een van de mooiste landschappen die we gezien hebben komen we om half zeven weer aan bij onze accommodatie . Gelijk maar even douchen en dan om acht uur een heerlijk visje eten . Het personeel is niet alleen vriendelijk en behulpzaam maar de kok is ook erg goed. Het eten smaakte ons weer prima. Nog even relaxen en dan snel naar bed want de wekker gaat morgen weer om 7 uur we vertrekken dan naar ziwa neushoorn fok programma .

Ps foto,s plaatsen is helaas nog niet gelukt, wordt aan gewerkt 😘

1. André en Gina:
    3 augustus 2019
    Eindelijk je reisverslagen gelezen.
    Al veel beleefd geniet er van verwacht nog meer mooie verhalen en foto's natuurlijk
  2. Hannie:
    5 augustus 2019
    wat een avontuur ook wel angstig maar dan zie je wel wat geniet ervan zoals ik geniet van de verslagen liefs mams