Maandag 29 juli 2019

31 juli 2019 - Masindi, Oeganda

We zijn er!!

Tegen 4.00 zijn we geland in Dubai.

Het is zoals altijd lekker druk daar, maakt niet uit welk tijdstip je daar aan komt.

Na een beetje rondlopen, gaan we om 9.00 weer verder naar het internationaal vliegveld van Entebbe. We eten, drinken en slapen wat en voor we het weten zijn we eral! Het is 14.00.

Omdat het niet zo,n groot vliegtuig was, zijn we er snel uit. We zaten op de een na achterste rij en de achterdeur ging open, dat schiet lekker op.

Gelijk door na de bagage, visa en douane. Buiten stond iemand van de verhuur compagnie , Dennis, ons op te wachten. Na een korte uitleg, formulieren rijden we om 15.00. Richting Kampala om Dennis terug te brengen.

Het was ff wennen, automaat en links rijden en dan ook nog naar de hoofdstad Kampala rijden met alle hectiek van het verkeer. Meerdere keren gingen de ruitenwissers aan i.p.v. de richtingaanwijzer. Verkeersregels, geen. Alles rijdt kriskras door mekaar, wie het brutaalst is, heeft voorrang. Regelmatig staan we stil omdat het verkeer vast zit, complete chaos en een zeer slechte weg.

We willen nog geld pinnen, en hij navigeert ons naar een punt waar meerder geldautomaten zijn, na meerdere pogingen hebben we Oegandese shillingen. We zijn weer miljonair deze vakantie. 100.000 is 25 euro. We stuiten op een probleem, onze navigatie die wij altijd gebruiken (maps me) heeft nog niet onze nieuwe locatie kunnen traceren omdat we geen verbinding hebben gehad.

Dennis stelt voor om een boda boda taxi ( brommertaxi) te nemen, zodat deze meneer voor ons rijdt en ons de stad Kampala uit navigeert. We hebben namelijk geen zin in een herhaling van San José , waar we 6 uur over hebben gedaan om de stad uit te komen.

Op een gegeven moment geeft de chauffeur aan dat het vanaf dit punt alsmaar rechtdoor is naar Masindi. Dat moet ons lukken, we hebben een landkaart. Inmiddels is het 18.00, de afstand die we moeten rijden is nog ongeveer 200 km. We gaan uit van drie uur rijden. Het eerste stuk gaat het goed omdat het nog licht is en alles is goed zichtbaar. Het gaat niet zo snel omdat er allemaal mensen lopen of fietsen langs de snel weg.

Zodra het donker wordt, 19.00 wordt het moeilijker omdat er geen straat verlichting is, maar de mensen lopen er nog steeds. Op een gegeven moment zitten we achter een vrachtwagen, die in een redelijke tempo rijdt en de weg goed verlicht voor ons, zodat we de eventuele voetgangers goed kunnen zien.

Om 22.00 nog steeds geen Masindi, maar we zijn er bijna. Op een gegeven moment is er een politiecontrole, de vrachtwagen voor ons wordt even kort gecontroleerd, wij wachten geduldig want deze verlicht voor ons de weg.

We vragen gelijk aan de politie hoever het nog is naar Massindi? Deze begint te lachen, en zegt dat we daar al voorbij zijn, neeee hoe kan dit?

We moeten 25 kilometer terug, rechts bij de tankstation. Oké wij keren en gaan rechts bij het station, alvorens eerst te vragen of dit de goede weg is, dat blijkt zo te zijn. De weg is ineens onverhard, met kuilen, diepe groeven, en beesten.

Dat gaat zo,n 30 kilometer door, zonder verlichting en huizen. We twijfelen of we een afslag hebben gemist. Als er een paar huizen zijn, gaan we vragen, blijkt dat we goed rijden maar nog wel 20 kilometer verder moeten. Eindelijk komen we om 1.00 aan bij het hotel, waar de hek van op slot zit, we roepen, we toeteren en uit eindelijk komt de beveiliger eraan en doet het hek open. Gelukkig we hebben het gevonden en we hebben een bed. Snel douchen en slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Hannie:
    1 augustus 2019
    goh denk je dat je goed zit mooi niet wat een toestand ongelooflijk je beleeft wel wat
    maar of dit nou de bedoeling is dacht het niet
    gr. mams