Vrijdag 2 augustus 2019

5 augustus 2019 - Ziwa Rhino Sanctuary, Oeganda

Zeven uur gaat de wekker en we pakken onze spullen . Als alles klaar staat voor vertrek gaan we ontbijten. Het regent een beetje maar je kon zien dat het al veer harder had geregend Het is een goed ontbijt met koffie,thee,fruit ,brood en omelet . We nemen afscheid van het vriendelijke personeel van Mama Washindi en rijden naar de ingang van mursion falls Nationaal Park. Nog  eenmaal kunnen we genieten van het prachtige landschap en de dieren. We zien ze nog allemaal een keer voorbij komen . Voor een kudde olifanten moeten we nog stoppen omdat er een paar op de weg staan. We bereiken de uitgang om 10.30 uur terwijl onze ticket tot 10.40 uur geldig is. Precies op tijd zijn we dus bij de uitgang. Jammer dat dit avontuur voorbij is maar dankbaar dat we het mee hebben mogen maken vervolgen we onze weg naar Ziwa. Het is maar 160 kilometer verderop maar we gaan er 4 uur over doen. Het is een lange rechte weg met af en toe een dorpje met in ieder dorp een politie check point en hele vervelende drempels . Dit haalt de vaart er behoorlijk uit maar over het algemeen schiet het lekker op. De weg is goed en er lopen en fietsen relatief weinig mensen langs de snelweg. Om half drie komen we aan op Ziwa Rhino  lodge . Dit is een accommodatie met een kweekprogramma voor witte neushoorns . De neushoorn is in 1979 uitgestorven in Oeganda door oorlog jagen en stropen. In 1989 is men begonnen met het fok programma om de neushoorn weer zover te krijgen dat hij weer kan worden uitgezet in het wild. Op een gebied van 70 vierkante kilometer leven nu 28 neushoorns en ze zijn begonnen met 4 stuks. Een erg mooi streven want de neushoorn hoort gewoon thuis in het Afrikaanse dierenrijk. We boeken gelijk een trip om de neushoorn te gaan zien , niet goedkoop 50 dollar p.p.maar we hebben het er voor over en steunen gelijk het fokprogramma . Ook boeken we een vogeltrek/kano toer voor de volgende ochtend 15 dollar p.p. We hopen dan de shoebill te zien een van de lelijkste vogels ter wereld. We krijgen gelijk mooie roze rubberlaarzen en een zwemvest mee voor deze trip. Als we onze spullen op de kamer hebben gelegd kunnen weg gelijk terug om de neushoorn te gaan zien. Tijdens de briefing krijgen we te horen wat we moeten doen, als de neushoorn op ons afkomt : niet gaan rennen, achter een struikje gaan staan of zo hoog mogelijk in de boom klimmen. Nou duidelijke taal, we moeten de neushoorn maar te vriend houden, zodat hij het niet op ons gemunt heeft. Met Ranger Martin stappen we in de auto samen met nog twee andere auto’s rijden we een tijdje door het park en parkeren onze auto’s langs de weg. We moeten als een groep door de jungle wandelen . Dan horen we een geluid en de Ranger zegt dat is de neushoorn hij is in de buurt. Na een paar minuten zoeken zien we hem grazen aan de overkant van een open stuk. Het is Obama een mannetje we hebben geluk want hij laat zich maar zelden zien. Het is een gigantisch beest met een hele donkere kleur, vandaar dat hij ook Obama heet. We kunnen hem tot op ongeveer 20 meter benaderen en ervaren zo hoe imposant en groot hij is. Dan hoort de Ranger nog een neushoorn en daar gaan we naar op zoek en we laten Obama maar met rust. Na een tijdje zoeken zien we een vrouwtje met een jong van 15 maanden. Ze staan samen te grazen ook bij deze neushoorns komen we redelijk dicht bij. Dat is mooi voor ons zo kunnen we mooi foto’s en filmpjes maken. We hebben weer geluk want over een maand zullen deze twee niet meer samen zijn. Het jong gaat na ongeveer 16 maanden zijn eigen gang. Obama was er alleen maar om te kijken hoe het met ze gaat en of hij alweer kan paren met het wijfje. Als we terug rijden moeten we nog een keer de auto parkeren en gaan we nog even kijken of we nog meer neushoorns kunnen zien. Ja ja weer zien we een moeder en een kalf deze is in April geboren en staat bij de moeder te drinken. Een mooi gezicht alleen is de moeder blijkbaar moe en gaat na 5 minuten liggen . Het jong kan niet meer drinken en probeert op zijn moeder te klimmen erg grappig om te zien maar het heeft geen effect. Na nog wat foto’s gaan we terug naar de compound. De Ranger herinnert ons er aan dat we morgenochtend on 6.30 uur bij de receptie moeten staan voor de shoebill en kano track. We besluiten om gelijk maar een hapje te gaan eten en daarna op de kamer nog even te zitten en te schrijven. Tegen 22.00 uur naar bed, morgen is het weer vroeg.

1. Hannie:
    5 augustus 2019