Oslob

6 augustus 2016 - Oslob, Filipijnen

Zaterdag 6 augustus.
Om 7.30 uur wakker en onze rugzak ingepakt en gaan ontbijten. Het was inmiddels weer droog en zonnig weer geworden. Rustig in de zon op de boot naar Maya. Waar de chauffeurs van de mini busjes ons alweer op stonden te wachten. Zij vragen dan waar je heen moet en hebben volgens hun dan de beste en snelste manier om daar te komen, al het andere is volgens hun bijna niet mogelijk en duurt lang. We doen gewoon wat ons het beste lijkt en nemen de gewone bus. Deze brengt ons in 5 uur tijd van Maya naar Cebu city. We rijden zoals in alle busritten door prachtige landschappen met veel groen. In Cebu city moeten we van busstation noord naar busstation zuid, hiervoor nemen we een jeepeny . Jeepneys zijn verlengde jeeps die vaak versierd zijn met felle kleuren en blinkend chroom. De oorsprong van dit vervoermiddel ligt in de door de Amerikanen achtergelaten jeeps na afloop van de Tweede Wereldoorlog. De jeepney is een goedkoop vervoermiddel en ze zijn dan ook vaak overvol.
Normaal gesproken heeft een jeepney achterin twee langs de zijkanten geplaatste bankjes waarop dan de passagiers met de gezichten naar elkaar toe plaats kunnen nemen. Indien noodzakelijk kunnen nog extra mensen plaatsnemen op krukjes in het gangpad, op het dak of hangend aan de zij- of achterkant van de jeepney. Hedendaagse jeepneys worden speciaal door Filipijnse fabrieken gemaakt.
Op busstation zuid was het een drukte van heb ik jou daar. Het was even goed kijken waar we heen moesten want alles liep kris kras door elkaar. Uiteindelijk zijn we in de juiste bus beland, deze brengt ons in 4uur tijd naar oslob . Hier komen we om ongeveer 20.00 uur aan. We hadden een mooie, goedkope overnachting gevonden dachten we. Goedkoop was het wel maar mooi niet echt, het was een hut gemaakt van bamboe met een bed er in, ook was er een lamp en een stopcontact. Het geheel was niet veel groter dan 6 vierkante meter. Gelukkig was het maar voor 1 nacht, want het bed was zo hard als beton. De man van het ( resort ) wilde ons nog wel even naar oslob heen en terug rijden zodat we wat konden gaan eten. Voor de volgende ochtend spraken we met hem af dat we om 5.30 uur zouden vertrekken naar oslob, om met walvishaaien te gaan snorkelen. Toen maar gelijk gaan slapen, zodat we uitgerust zouden zijn voor de volgende dag.

1. Stien:
    11 augustus 2016
    Wat weer mooie belevenissen , maar wel graag elke dag een☺️
    Kunnen we er langer van genieten,ghihihi
    Hier is het regen seizoen ook nog niet ten einde....
    Men zegt dat we A.s. Weekend zon krijgen,vandaag net herfstweer
    Nog vele mooie dagen gewenst met veel ☀️
  2. Hannie:
    11 augustus 2016
    Regen regen hoor eens aan
    stuur de ZON jij kunt wel gaan.
    liefs mams
  3. Fennie:
    15 augustus 2016
    Jullie in de zon.wij zitten met winterjassen aan brr wat een weer zondag zou het beter worden is weinig van te merken gr p .en m