Tetebatu

4 augustus 2018 - Tetebatu, Indonesië

Zaterdag 4 August ,

Wekker gaat om zeven uur en we maken ons klaar voor ontbijt. Gisteren hadden we onze rugzak al gepakt om zo vroeg mogelijk te kunnen vertrekken . Tijdens het eten van een heerlijk bordje noodelsoep vragen we aan Adriaan de hotel eigenaar hoe we het beste kunnen reizen naar Tete Batu. We wilden eigenlijk met een über taxi gaan maar helaas rijden deze niet in deze regio. Volgens hem konden wij wel een privé chauffeur gebruiken en wilde dit voor ons gaan regelen. Wij hadden zoiets van we gaan met de bus. Iets langzamer maar 4x zo goedkoop, toen hij vertelde waar de bussen stopten en en dat er op ieder heel uur een bus vertrok besluiten we dit te gaan doen. Na ontbijt nemen we afscheid van Adriaan en zijn vrouw en vertrekken richting hoofdweg, aangezien het vijf over negen is en de bus dus al vertrokken besluiten we een bemo te nemen richting Sweta. Nog geen twee minuten later stopte er al een en waren we op reis. Alle adviezen van Adriaan en reis schema's waren al overboord en we moesten het zelf nu uitzoeken. Na ongeveer een uur rijden stopte de bemo en moesten we overstappen in een andere. Deze was iets minder snel en stopte regelmatig. Een klein uurtje later stopte hij weer en moesten wij er uit. We waren in Sweta zei hij , vanaf hier moesten wij ieder achterop een motor. De laatste 17 km gingen we de bergen in en reden we door een prachtig heuvel landschap met bossen en rijstvelden , alles prachtig groen en schitterend aangelegd . Voor we er erg in hadden waren we bij Sama Sama bungalow ,op een prachtige lokatie waren 5 hutjes neergezet met uitzicht over de vallei en rijstvelden . Het gezellig uitziende complex werd beheerd door vijf broers allemaal vriendelijk en behulpzaam. Onze kamer was nog niet gereed en we praten wat met de oudste van de broers , hij vertelde wat er zoal te doen was in Tete Batu. Het klinkt allemaal even leuk en we besluiten gelijk wat te gaan boeken. Vanmiddag staat er een wandeltocht op het programma en morgen kamperen op gili kondo .Na het eten van een heerlijke bananenpannenkoeken leggen wij onze rugzakken in de hut en gaan wandelen . Onze gids van vandaag is Atjar , we wandelen door de groene rijstvelden en krijgen veel uitleg over de groei van rijst. Als we even later verschillende bomen tegenkomen vertelt hij over kruidnagel , nootmuskaat , vanille , koffie , cacao en andere vruchten die er allemaal groeien zoals bananen kokos advocado en cassave . Na een half uurtje door de rijstvelden gewandeld te hebben met prachtig uitzicht over het vallei met rijstterrassen komen wij aan bij een riviertje . Hier moeten we de schoenen uit doen zodat wij door de rivier stroomopwaarts kunnen lopen. Dit gaat echter maar moeizaam door de stenen op de bodem. De oevers zijn hoger als ons en raken elkaar aan de bovenkant bijna, hierdoor lijkt het net alsof je in een grot loopt. Plotseling komt er een prachtige waterval tevoorschijn . Er is een ronde opening in de grot begroeid met varens en takken, hiertussen valt het water in een sierlijke boog naar beneden , door de lichtinval van de zon geeft dit een prachtig effect. Natuurlijk hebben wij hier de nodige foto's en film van gemaakt. Voor de terugreis besluit Bijke haar schoenen weer aan te doen dan maar een paar dagen natte schoenen zegt ze anders is het niet te doen. We gaan terug en lopen vervolgens weer een poos door de rijstvelden ,prachtig gewoon en wij kunnen er geen genoeg van krijgen. Tenslotte komen wij uit bij het apen bos . Hier moeten we flink klauteren om de berg op te komen, als wij geluk hebben kunnen we hier de black monkey zien . Kor spot een aap, helaas het is een makaak de soort die je overal in Azië ziet. Gelukkig ziet Atjar ineens een groep zwarte apen. Na even de capriolen van deze apen bewonderd te hebben gaan we terug naar de Sama Sama bungalow . We hebben geluk gehad dat wij ook zwarte apen gezien hebben omdat deze zeer schuw zijn en hierdoor komen ze ook bijna niet op de grond. De groep die wij gezien hebben zat ook hoog in de bomen. Tijdens het teruglopen begint het flink te regenen , onderweg kopen we nog een flesje cola om de avond mee door te komen. Eenmaal terug nemen we een ( koude douche ) en gaan naar het kleine maar gezellige restaurant op de accommodatie . Hier eten we en genieten we van live muziek , iedere zaterdag spelen drie van de broers livemuziek hierbij nodigen ze ook gasten uit om te komen zingen. Het was een gezellige avond , wij hebben zelf niet gezongen maar ons wel kostelijk vermaakt.

1. Jolande:
    6 augustus 2018
    Fijn om te horen dat Jullie genieten .al veel gezien en meegemaakt hoor ik kor zijn familie weer ff gezien wat zal ie blij geweest zijn 😂😂
    Geniet er van .het is prachtig om jullie reisverhaal te lezen erg leuk
  2. Hannie:
    7 augustus 2018
    wat een prachtige dag om alles te zien en te doen merken jullie nog wat van de
    aardbeving? of ben je daar al weg hier is het nog volop zomer geen regen.
    groetjes en liefs mams
  3. H visser:
    13 augustus 2018
    Wat prachtig wat jullie steeds doen een hele belevenis en geniet er maar lekker van Gr pap en mam