Tortugero

21 augustus 2017 - Tortuguero National Park, Costa Rica

Maandag 21 Augustus,

De wekker gaat om vijf uur en we maken ons klaar voor vertrek. S'ochtends vroeg heb je de meeste kans om dieren te zien. Als we de poort van de accommodatie uit willen is het hek op slot. Wat doen we zegt Bijke , nou simpel zegt Kor we klimmen er overheen. Eenmaal buiten lopen we snel naar de ingang van het nationaal park. Onze gids zit al te wachten, samen met nog wat andere gidsen. Ze staan in de rij voor het loket , dat het loket pas om zeven uur open ging wisten wij ook niet. Het werd steeds drukker en drukker en toen het loket open ging stonden er een man of vijftig te wachten tot ze aan de beurt waren. Wij waren als eerste en vertrokken in een klein bootje met een fluistermotor . We varen eerst door een breed kanaal en deze wordt steeds smaller , we zien prachtige natuur , bomen ,palmen , struiken enz enz. In de bomen verschillende diersoorten zoals slingerapen, leguanen, toekan, en andere soorten vogels. Doordat we als eerste vertrokken zien we veel dieren , hun rust is dan nog niet verstoord door de grote boten van de dure resorts. Eenmaal weer aan land bedanken we onze gids, hij verteld ons dat hij een paar jaar geleden ook met een ander Nederlandse vrouw voor een tv programma mee mocht om gids te zijn. We vragen of het Floortje Dessing was en hij antwoord bevestigend.  Net buiten het park gaan we even ontbijten een lekkere pannenkoek . Het is redelijk weer dus we halen onze spullen en gaan naar het strand, daar kunnen we dan nog lekker even wat verder slapen op onze lamzakken . Deze liggen veel beter dan het bed waar we op slapen. Na lekker de hele dag te hebben geluierd en gezwommen gaan we om vijf uur terug naar de kamer. We moesten de accommodatie nog betalen en vragen William om de rekening. Ja jaa komt zegt hij en hij verdwijnt naar boven, nog geen minuut later komt hij met iemand anders weer beneden en loopt naar de cocktailbar vooraan op het park. Even later komt hij weer voorbij haalt zijn hond en gaat hem wassen, buiten onder de douche. Als hij weer voorbijloopt vraagt Kor of hij de rekening al klaar heeft . Ooooo vergeten maar komt goed zegt hij en verdwijnt weer naar boven om twee minuten later weer naar beneden te komen en met de fiets naar de bar te fietsen ( is 30 meter verder ) met een glas in zijn hand fietst hij weer terug. Hij lacht naar ons en wij lachen terug, hij verteld dat hij een oude man is en de fiets is makkelijk . Kor vraagt nogmaals om de rekening en hij verdwijnt weer . Het duurt een half uur voordat hij terug is en geeft de rekening aan Kor. Kor verteld hem dat het niet klopt en hij kijkt er naar en zegt ooooo fout jaaaa vervolgens verdwijnt hij weer naar boven. €150,- voor drie nachten is natuurlijk veel te veel, tien Minuten later komt hij weer en nu klopt het wel. De tuinman komt erbij en verteld ons dat er een luiaard in de tuin is voor een met twee tenen en achter een met drie tenen. Hij laat ons deze zien en probeert uit te leggen welke dieren er nog meer zijn in de omgeving . Best wel lastig want hij is doofstom , maar het lukt hem prima. Onze gids komt langs om te vertellen dat de schildpadden toer vanavond om negen uur begint ,we moeten ons verzamelen daar waar de boten aankomen. Dus maar even opfrissen en een hapje gaan eten bij Miss Mirjam, Kor vraagt nog even of ze booking .com  al een mail heeft gestuurd om onze booking te annuleren , ja dat gaat ze doen komt goed zegt ze. Om negen uur zijn we bij het vertrekpunt van onze schildpadden toer . We gaan met een boot weg en halen eerst nog wat andere mensen bij resorts weg en varen een stukje . Waarheen we varen weten we niet en kunnen het ook niet zien omdat het aarde donker is. Als we aan leggen word de groep in tweeën gesplitst en gaan we naar een ranger station. Deze houden de wacht bij het strand zodat de schildpad ongestoord zijn eieren kan leggen. Als een schildpad aan land komt en hij ziet iets wat op gevaar lijkt gaat hij terug naar zee en legt zijn eieren in zee . Deze zijn dan verloren want ze worden opgegeten door vissen . Dat is natuurlijk zonde omdat er al zo weinig schildpad meer zijn. Als de schildpad eenmaal aan het eieren leggen is dan mogen we pas kijken , ze zijn dan namelijk in een soort van trance . Wel moeten we achter hem blijven als hij ons ziet kan ze uit haar trance ontwaken. Ze legt zo'n honderd eieren waarvan 1 procent het haalt om de volwassen leeftijd van 25 jaar te bereiken. De vrouwtjes zullen dan terugkeren om op het zelfde strand hun eieren te leggen. Als we het strand op mogen om te kijken is het aarde donker. Gelukkig heeft onze gids een zaklamp met rood licht om de schildpad niet te storen. We zien hoe een schildpad in een kuil kleine glibberige witte ballen uitpoept, ter grote van een Pingpongbal . Vervolgens schept zij met haar zwemvliezen er aarde overheen en verdwijnt weer in zee. Het hele proces neemt ongeveer 3 uur in beslag. Dit doet ze in het seizoen 4 of 5 keer. Alle soorten zeeschildpadden leggen op dit strand 22 km hun eieren , wat wij gezien hebben was een groene schildpad een soort die nog redelijk veel voorkomt , maar al wel beschermd is. Vervolgens zie we nog een schildpad terug keren naar zee, en dat gaat toch sneller dan we verwacht hadden. We lopen terug naar de accommodatie en gaan snel inpakken en slapen want het is alweer elf uur en morgen willen we de boot van 5.00 uur halen om te vertrekken naar Cahuita. .

1. Hannie:
    25 augustus 2017
    In een woord schitterend liefs Mams