Het is alweer voorbij, dag mooi Lapland.

29 januari 2022 - Veendam, Nederland

Zaterdag 29 januari

We zijn vroeg op en doen rustig aan met ontbijt het is mooi weer en gaan na het koffer pakken even naar buiten. Het is heel erg koud als we de deur uit lopen en we kijken snel even op de thermometer deze geeft-24 gr aan . Zo koud hebben we het nog niet gehad deze week en besluiten daarom ook om maar niet meer te gaan skiën. Want boven op de berg zal het nog een stukje kouder zijn en de wind die daar altijd staat maakt het voor het gevoel nog kouder. Als we alles in de auto hebben geladen en afscheid hebben genomen van ons tijdelijke huisje vertrekken we om tien uur richting Pallas nationaal park. Dan maar een wandeling maken in het park voordat we naar het vliegveld rijden, drie uur wachten op een vliegveld is ook niet het leukste wat er is . Als we aankomen bij het nationaal park geeft de thermometer van de auto-27 graden aan . Ben ik even blij dat ik twee paar thermosokken aan heb en thermo onderkleren en nog 4 lagen eroverheen heb aangetrokken. We wandelen door het koude stille maar o zo mooie bos. Na een kilometer of drie zien we rechts een groot hek. Laten we gaan kijken zegt Bijke misschien is er wat te zien. Als we een paar honderd meter voor de poort zijn staan we oog in oog met een 70 tal rendieren. Ze lopen daar rustig rond , het blijkt een voeder plaats waar wilde rendieren worden bijgevoerd . Na een tijdje kijken en wat foto’s wordt het tijd om terug te gaan. Onze laatste wandeling door het Finse oerbos is zoals de rest hier geweldig mooi. Vlak bij onze auto is een klein café waar we een heerlijke warme bessensap drinken om weer wat op te warmen. Dan is het nu echt tijd geworden om naar de luchthaven te gaan helaas. Met pijn in ons hart stappen we in de auto om te vertrekken. Het is ongeveer een uurtje rijden naar Kittila , maar de weg er naartoe is besneeuwd en ijzig dus rustig rijden en onderweg genieten van de omgeving. Als we eenmaal aankomen bij het vliegveld gaat alles snel, auto zo ingeleverd, inchecken redelijk snel en nog even wachten op vertrek. Op tijd vertrokken en op tijd geland in München. Hier moeten we twee uur wachten op onze vlucht naar Hamburg dus maar even een hapje eten. Wanneer we naar de gate lopen om in te checken blijkt dat onze vlucht niet door gaat vanwege de weersomstandigheden in Hamburg. We zijn ongeboekt naar een vlucht naar Hannover vandaar worden we met een bus naar Hamburg gebracht dit levert ons een vertraging op van ruim 5 uur.

De vlucht naar Hannover duurt maar 45 minuten, dat gaat lekker snel. Als de landing ingezet wordt, wordt het heel duidelijk waarom er niet naar Hamburg gevlogen kan worden. Het vliegtuig, zwaait van links en naar rechts, veel turbulentie ( Kor zijn favoriet) en de vleugels zwaaien van boven naar beneden. Ik kan je zeggen het is niet zo prettig en we zijn blij als de piloot het toestel veilig en wel de landingsbaan op rijdt. Pffff….

Pas om 2.00 zijn we terug bij de luchthaven van Hamburg. Het bedrijf waar onze auto geparkeerd staat hadden we in München geïnformeerd, dat het later zou worden. Half uur voor aankomst zouden we hen bellen, wat we ook even doen. Als we niet bij de vertrekhal zijn afgezet, bellen we opnieuw om de juiste locatie door te geven. Ze zijn al onderweg en komen de auto op de afgesproken plek brengen. Elke auto die voorbij komt is niet die van ons, het zijn vnl. taxi,s om dit tijdstip. Om half drie is onze auto er, we pakken gauw in en gaan rijden. Al snel merken we dat de wind behoorlijk hard gaat, we passen onze snelheid aan. Als Kor te moe wordt van het rijden, neemt Bijke het over. Na een uur houdt Bijke het ook voor gezien en wederom wordt er gewisseld. Kor heeft ondertussen een powernap gedaan en kan er weer ff tegen. Opeens wordt Bijke wakker, hoort de TomTom zeggen afslag Veendam, ja ze was ook in slaap gevallen. Om 7.00 zijn we veilig en wel weer thuis. We kijken terug op een een heerlijke wintervakantie in het mooie Lapland. We hebben weer mooie herinneringen gemaakt.

Lieve mensen bedankt voor jullie leuke, lieve en spontane reacties, tot de volgende reis!

Lieve groet Kor en Bijke

1. Jeanet:
    30 januari 2022
    Ik heb weer heel erg van jullie verhalen genoten en kan niet wachten op jullie volgende reis.
    Jullie beleven veerkrachtige dingen.
    Welkom thuis!