Vrijdag 9 augustus 2019

14 augustus 2019 - Bwindi Impenetrable National Park, Oeganda

Lekker geslapen maar dat lukt vaak wel als je vermoeid bent. We besluiten om vandaag lekker rustig aan te doen we nemen een relax dag bij onze accommodatie . We zitten lekker een uurtje in de zon voordat we gaan ontbijten . Na het ontbijt zoeken we de zon weer op en zitten nog twee uur stil. De manager vertelde ons dat er in het dorp een markt was , iedere vrijdag hebben ze dit en er komen veel mensen op af sommige lopen wel 15 kilometer door de bergen om hun spullen te verkopen. We gaan toch maar even kijken en lopen naar het dorp. Overal lopen mensen op straat vaak in versleten kleren en op blote voeten. Het lijkt ons niet erg prettig want overal stenen en harde stukken maar blijkbaar zijn zij er aan gewend . Langs de weg veel kleine winkeltjes en supermarktjes . We worden regelmatig aangekeken of we van een andere planeet komen maar ze groeten wel allemaal heel beleefd . We komen uit bij een school waar een heleboel kinderen zijn. De directeur van de school komt ons tegemoet en heet ons welkom . Hij vraagt waar gaan jullie heen? Naar de markt zeggen we oo zegt hij en roept een leerling hij zal jullie de kortste weg naar de markt wijzen . Als we op de markt arriveren zijn er allerlei artikelen op de grond neergelegd . De een verkoopt schoenen de ander kleden alles ligt gewoon op de grond. Spijkerbroeken , potten ,pannen , onderbroeken , jurken , radio’s je kunt het zo gek niet opnoemen of je kunt het kopen. Als we verder lopen komen we op de groente en fruit afdeling hier komen de mensen uit de omgeving naar toe om hun oogst te verkopen. Het is een heel kleurrijk geheel. Alles wat je maar kunt gebruiken om mee te koken word verkocht. Het is een komen en gaan van mensen als ze iets gekocht hebben gaan ze weer naar huis en dragen hetgeen ze gekocht hebben op hun hoofd mee naar huis. Wij gaan ook weer richting huis om wat te relaxen. Als we weer een dik uur in de zon hebben gezeten worden we weer onrustig . Kom zegt Kor we gaan een klein stukje rijden om de omgeving wat te gaan verkennen dat is vast heel ontspannend . We besluiten naar een meertje te rijden wat slechts op 8 kilometer afstand ligt. Eerst is de weg nog goed maar als we na twee kilometer een afslag moeten nemen is het gelijk hell . Stijle stukken met diepe geulen en grote stenen langs diepe afgronden en heel smal. Gelukkig hebben we bijna geen tegen liggers want dat had niet of nauwelijks gekund. Als we aankomen hebben we een prachtig uitzicht over het meer met verschillende kleine eilandjes. We kunnen niet bij de rand van het water komen omdat het simpelweg te stijl is. Als we een tijdje hebben genoten van het prachtige uitzicht gaan we weer richting accommodatie . Over de 8 kilometer doen we ongeveer een uur . De omgeving zal vast en zeker prachtig geweest zijn maar we hadden alleen maar oog voor de weg. Gelukkig bereiken wij na 6 kilometer weer een goede weg. Niet dat deze geasfalteerd is maar hij is tenminste vlak en twee auto’s kunnen elkaar passeren. In het dorpje kopen wij nog snel een paar flessen cola en gaan terug. We pakken nog een half uurtje zon voordat de lucht ineens dicht trekt en het rustig begint te regenen. Dit hebben wij niet besteld zeggen we ,maar goed erg veel kunnen we er ook niet aan doen. Het is inmiddels zeven uur en donker we willen niet meer weg het dorp in en besluiten op de accommodatie te gaan eten. Het eten is niet je van het maar je moet toch wat binnen hebben. In de grote open eetzaal is het koud en de wind waait stevig door het gebouw heen zo erg dat de regen ook naar binnen waait. Gelukkig is een grote open haard waar we gezellig bij kunnen zitten om wat op te warmen. We komen aan de praat met twee dames een uit Ierland ( Katja ) en een uit Brazilië ( Rebecca ) . Katja is de manager van een accommodatie waar wij over 4 dagen heen gaan. We kletsen wat en maken onze tijd vol want het is inmiddels zo hard gaan regenen en onweren dat het niet verstandig is om naar onze hut te lopen. We boeken bij het personeel nog een hyke door het bos voor de volgende ochtend . Als de regen om elf uur eindelijk een beetje minder word gaan we naar onze hut om te slapen . Morgen on 8.30 uur vertrekken we met een lokale gids om de omgeving te gaan verkennen.

1. Hannie:
    15 augustus 2019
    sorry nu pas gelezen maar wederom goed
    liefs mams