Zaterdag 3 augustus 2019

5 augustus 2019 - Fort Portal, Oeganda

Zes uur gaat de wekker en we gaan er snel uit om ons te wassen en klaar te maken voor vertrek. We slapen in een backpackers hut dus de douche en toiletten zijn gemeenschappelijk en op een andere locatie . Om half zes staan we klaar voor vertrek de Ranger attendeerde ons er op dat we onze rubberlaarzen aan moesten en dat er 5 neushoorns lagen te slapen op het grasveld voor de receptie. Wij waren ze met onze slaperige koppen zo voorbij gelopen. Ze vinden het korte gras het lekkerst ze zijn dan ook regelmatig bij de compound te vinden. Als we met onze auto richting het moeras rijden begint het langzaam licht te worden . Het is een beetje mistig waardoor we niet ver kunnen kijken. We zien in eerste instantie ook niet veel , ja wat schimmen van vogels in de mist. Als de zon wat sterker word verdwijnen de mistbanken en zien we wat meer. We spotten wat reigers en andere weide vogels maar geen shoebill, helaas. Als we bijna terug zijn bij de auto zien we nog twee zadelbekooievaars . Ongeveer 1.5 meter hoog zwart en witte veren een mooie rood geel zwart gekleurde snavel. Best veel gezien maar geen schoebill vogel.

Jammer jammer nu maar hopen dat het bij de kano trip wel gaat lukken. Helaas zien we bij de kano trip ook geen shoebill . Maar een felgekleurde king Fischer maakt veel goed, helemaal als hij blijft zitten om voor ons te poseren. Als we terugkomen op de compound zijn de neushoorns weer vertrokken. Ook wij moeten vertrekken, snel onze spullen in de auto en de sleutel inleveren daarna vertrekken naar Fort Portal een rit van 315 km. Volgens de navigatie gaan we hier 4 uur en 15 min over doen. Uiteindelijk doen we er bijna zeven uur over . De weg er naar toe was matig tot zeer slecht en soms bijna onbegaanbaar . Het landschap waar we door reden zal ongetwijfeld heel mooi zijn geweest maar we moesten constant op de weg letten zodat we er niets van gezien hebben. Gelukkig bereiken we net voor het donker onze nieuwe slaapplaats. De man van de receptie zegt ons echter dat er geen reservering binnen is gekomen en dat hij ons 40 dollar per nacht gaat berekenen. Wij laten hem het papier zien waarop onze boeking staat en vertellen hem dat we wel degelijk geboekt hebben. Na wat overleg en onderhandelen blijven we 2 nachten voor 65 dollar. We eten maar op de accommodatie omdat we geen zin meer hebben om de stad in te gaan. Het eten is hier prima goed van smaak en grote porties voor €9 .- is het niet duur . Nu snel naar bed want we zijn bek af. Morgen gaan we uitslapen en zien we wel wat we gaan doen.

1. Peter Roffel:
    5 augustus 2019
    Geweldig wat jullie mee maken wat een mooie reis en beleving , nogmaals wens ik jullie een hele fijne vakantie toe en geniet er lekker van .
    Vriendelijke groeten van Dinie en Peter
  2. Hannie:
    5 augustus 2019
    lekker mee genieten via de verslagen
    liefs mams