Zondag 4 augustus

5 augustus 2019 - Fort Portal, Oeganda

Lekker uitgeslapen tot negen uur, Kor was om zeven uur al wakker vanwege een groep vogels die voor ons huis een heleboel herrie maakten. Het waren “gele zwartkop wevers “ die hun nesten bouwen hangend in de boom. Het ziet er erg grappig uit het lijkt net of de boom dan vol hangt met lampionnetjes . We gaan vandaag een dagje relaxen en blijven als we het volhouden de hele dag bij het huisje. Na het ontbijt zetten we de lekkere stoelen van onze veranda in de zon en lezen en kletsen wat. Al snel merken we dat de zon hier erg krachtig is en besluiten in de schaduw te gaan zitten. Het waait echter hard en in de schaduw vinden we het dan ook al gauw te koud. We worden er onrustig van en gaan toch maar even met de auto weg. Hier ergens in de buurt zijn krater meren met veel groen en watervallen . Gelukkig is het niet ver weg want we willen niet de hele middag in de auto zitten. Na drie kwartier door een fantastisch mooi groen en heuvelachtig landschap moeten we afslaan naar een van de meren. De weg is meteen slecht en helemaal begroeid met gras en riet van 50 cm hoog. We vragen ons af waar komen we nu weer terecht , als we al ergens terecht komen. Opeens staan we vlak voor een groot rond meer en nog geen minuut later komt er een jongeman aanlopen. Hij stelt zich voor als Dennis en vertelt ons wat er zoal te doen is en welke kamers we bij hem kunnen boeken. Het zijn voornamelijk wandel routes daar hebben we geen zin in en besluiten even rond te kijken en dan op zoek te gaan naar de kratermeren met de waterval . We rijden verder en onze maps me wijst ons de weg. Prachtig is de omgeving heuvels begroeid met bomen en struiken velden met bananen en mais afgewisseld met hele heuvels met thee planten. Hoe mooi het landschap is zo slecht is de weg en hij word steeds slechter. Gaat dit wel goed en komen we wel bij de waterval ? Dan gaat het echt niet meer en moeten we de auto ergens parkeren. We besluiten verder te lopen, net als we geparkeerd staan komt er een vrouw aanlopen en ze zegt dit is mijn grond. Kor vraagt moeten we betalen dan? Nee zegt de vrouw honger en ze wrijft over haar buik. Bijke zegt geef haar maar dat bruinbrood wat wij niet zo lekker vinden. Kor geeft het brood en ze lacht en is erg blij, Kor pakt nog wat koekjes en geeft die aan de kinderen die erbij staan. Dan vervolgen wij onze weg het is nog ongeveer 1 km lopen tot de waterval zegt onze navigatie . Als we ter plekke komen horen we wel water maar zien verder niets. Er staat een auto met een paar Oegandese mensen erbij , we vragen waar de waterval is. Zij vragen vervolgens om ons ticket en willen 40.000,- shillingen . Dit voelt niet goed. Een local vertelt ons dat dit mensen zijn met verkeerde bedoelingen en dat het goed is dat we niets betaald hebben omdat dat niet hoeft. Wij geven niets en lopen terug naar de auto jammer geen waterval vandaag maar wel hele mooie landschappen. De weg terug was misschien nog wel de slechtste en gevaarlijkste die we deze hele vakantie gehad hebben. Stijl omhoog en dan weer steil naar beneden langs duizelingwekkende afgronden. Als je het tv programma, de gevaarlijkste wegen kent, kan deze er ook wel bij. Met nog geen 30 cm speling, we waren dan ook blij dat we weer terug waren. Het begint alweer donker te worden als we gaan eten. Ook waait het best nog wel en besluiten lange broek en vest aan te trekken want op deze hoogte(1500 meter) koelt het best wel af avonds. Morgen weer vroeg op dus niet te laat naar bed.

1. Hannie:
    8 augustus 2019
    een klein beetje rust kunnen jullie wel gebruiken dacht ik maar dat duurde dus niet zolang
    verder geniet ik van jullie verslagen liefs van mij
  2. H.Visser:
    8 augustus 2019
    Fijn dat jullie zo genieten
    Enda n
    Nog zo door gaan