Dinsdag 1 augustus 2023

1 augustus 2023 - Hemsedal, Noorwegen

Vandaag al 10 dagen in Noorwegen, al zoveel gezien en beleefd. We hebben het goed naar ons zin, we merken wel dat de dagen steeds sneller gaan.

Toen wij hier gistermiddag aan kwamen, kwam er regelmatig verkeer langs. De campsites zijn wel anders als in Zweden, daar sta je vaak een stuk van de weg af. Dat hebben we slechts 1 x gehad, maar dat was ook niet te doen dat smalle weggetje. Hier stonden we naast de weg, na acht uur amper meer een auto, en vannacht niks gehoord, heerlijk rustig.

De zon scheen toen wij wakker werden, ontbijt gehad en de camper gestart. Een stukje verderop, 18 km, is ook een camper plek aan het water en daar mag wel gevist worden, daar gaan we naar toe.

De plek is prachtig, mooi vlak, groot en nog geen andere kampeerders. Het ligt bij wat botenhuisjes en een helling om je boot te water te laten. Her en der wat huisjes op de heuvels achter ons, en voor ons zien we het meer en daarachter weer besneeuwde bergtoppen. De hoogste berg is 1970 meter. We zitten redelijk hoog, nog wel boom groei, maar toch merk je dat het hier wat frisser is.

Omdat de zon schijnt, laten we onze waadpakken drogen en halen we de kano eruit, dachten dat deze droog was, maar er lag water in de garage. Dat kan maar 1 ding betekenen, kano is niet droog, dus deze wordt ook te drogen gelegd. Gelijk de garage maar even uitgemest, dwz vegen, en ook in de camper. Je loopt toch wat mee naar binnen. Na de nodige huishoudelijke taakjes, zijn we weer vrij. We gaan vissen !!!

De vistas, hengels, stoelen, voer, standers etc wordt bij het water gezet. Ondertussen ook nog korte broek aan. Tijdens het optuigen van de hengels, komt er een wat ouder stel aan gefietst.

De man begint met ons te praten, over het vissen en op een gegeven moment vraagt hij of we met hem willen vissen in zijn boot. Nou dat is natuurlijk niet tegen dove mans oren gezegd. Ja,dat willen wij wel, graag zelfs. Hij gaat naar huis om sleutels te halen en komt vroeg in de middag weer.

Ondertussen kunnen wij weer alles opruimen, eten, korte broek weer uit en lange broek weer aan, want de lucht betrekt en wordt weer frisser.

Niet veel later komt de Noorse meneer er weer aan op zijn fiets. Hij spreekt goed Engels en zegt dat hij straks hulp nodig heeft om de boot uit het botenhuis te halen. Het botenhuis, staat op de kant en niet zoals ik zou verwachten in het water. De man is waarschijnlijk blij dat wij er waren, want alleen was hem dat niet gelukt, met z,n drieën trekken we de boot eruit.

Meneer heet Björn en is vroeger wiskunde leraar geweest, woont in Oslo, maar heeft hier ook een buitenverblijf. In dit gebied, begint de winter in november en eindigt eind april. Het meer vriest s,winters helemaal dicht, en er ligt dan een meter ijs in. Veel mensen hebben wintersport in dit gebied, skiën, langlaufen, en natuurlijk schaatsen. Zelf ging hij altijd langlaufen en ijsvissen. Björn had veel te vertellen en was geïnteresseerd in ons.

Na de nodige krachtsinspanning, konden we in de boot. Björn begon de motor te starten, maar dat ging niet. Meerdere keren geprobeerd, maar de motor wou niet aan. Hij vertelde dat het 10 maanden geleden was dat hij hem voor het laatst gebruikt had, nee hè dachten wij, die doet het niet, hebben wij weer. Dat wordt peddelen, maar Björn bleef proberen…. en na wat gepruttel, ging die toch aan.

Hij legt ons uit, hoe vanuit de boot te vissen ( trollen).  Na de uitleg, laten we allebei aan een zijde ons lijn in het water tot ongeveer 20 meter los. De blinker die rond draait, moet nu de forel lokken om aan te bijten. Björn blijft de boot besturen en maakt verschillende keren een grote bocht. Het blijft echter zonder resultaat, volgens Björn komt de wind uit de verkeerde richting, want hij heeft met deze wind richting ook nog nooit wat gevangen. Ondanks geen vangst was het heel leuk.

Tegen drieën zijn we weer aan wal, de boot hoeft niet uit het water, hij heeft een lange ketting waarmee hij de boot vast legt. Hij wil het morgen nog een keer proberen en vraagt of wij weer mee willen, ja natuurlijk, leuk !

Hij mailt ons nog een foto, die hij gemaakt heeft en hij vertrekt.

De lucht betrekt meer en meer, en in de verte zien we hoe de wolken de bergen bijna onzichtbaar maken. De wolken zijn net zo donker als de bergen, af en toe een flits en gedonder. Toch gaan we nog even verder vissen vanaf de kant, echter ook zonder succes.

Als we alles hebben ingepakt, begint het ook echt te regenen. We zijn op tijd binnen. Kor maakt een lekker soepje om weer wat warmer te worden. Kachel gaat ook nog even aan, om het wat aangenamer te maken. Toch heerlijk zo,n luxe, kachel, warm water, vriezer, koelkast, oven, toilet, alles aan boord.

Niet veel later ziet Bijke wat zwemmen in het water, maar weet niet goed wat het is. Het lijkt in eerste instantie op een slang. Nog een roept ze, en nu gaat Kor toch pols hoogte nemen, om te kijken wat het is. Het leek op een soort marter/ wezel achting beestje.

Tegen tien uur s,avonds zien we weer allemaal kringen in het water, en we gaan het toch nog weer even proberen. Het is ook droog, wel fris, maar nog lang niet donker. Het duurt niet lang of Bijke zit vast, maar nu het water ingaan is geen optie, we laten de hengel liggen en maken het morgen wel los. Ook Kor houdt het voor gezien en we gaan lekker de warme camper in, nog ff nakletsen en dan lekker slapen.

Welterusten.

1. Peter Roffel:
    2 augustus 2023
    Cor en Byke , wat hebben jullie een geweldig mooie vakantie wat jullie allemaal mee maken , nogmaals een hele fijne vakantie en Veel Plezier 👍