Maandag 24 july 2023

24 juli 2023 - Lysefjord, Noorwegen

Vroeg wakker, om zes uur. Kwam door de wekker die we hadden gezet.

We hadden gisteren gezien dat na het regen er erg veel vissen actief waren. We willen daarom op tijd vissen. Na een ontbijt pakken we al onze spullen bij elkaar en doen we ook onze waadpakken aan. Het stukje waar we naar toe willen is best drassig. Het is droog maar wel bewolkt en dreigende lucht, maar dat weerhoudt ons niet.

Het duurt niet lang of bijke zit vast, omdat het niet diep is, loopt ze er naar toe. Gelukkig is het water zo helder hier dat je goed kan zien waar je moet staan, ondanks dat is het nog wel een uitdaging om niet om te vallen. Gelukkig gaat het goed en heeft ze haar materiaal weer los.

Het gaat niet echt lekker.

Het mooie meer, waar een rivier in uitmond is niet erg diep en ligt vol met stenen. Net zoals het glooiende landschap, begroeit met gras en allemaal losse stenen/ keien. Hierop grazen schapen, die volgens mij allemaal een bel om de nek hebben.

Niet veel later zit Kor vast, hij mag nu het water in, alleen zijn lijn ligt wel veel verder. Redelijk snel heeft Kor het los, als hij wil terug keren gaat het bijna mis, gelukkig hersteld hij zich met veel arm en evenwichts gebaren.Als hij weer aan de kant is gaat het ineens hard regenen, toch die donkere dreigende wolken, verdorie.

Alles onder de arm en snel terug, we besluiten om weer verder te gaan. Het is een prachtig plekje maar niet om te vissen. We gaan naar Lysefjord. Route van 90 km, duurt 1.23 uur.

We zijn redelijk snel op de grote weg,  het gaat veel sneller dan gisteren, maar de route is minder spectaculair. Op een gegeven moment rijden we een tunnel in, en deze duurt naar mijn mening net iets te lang, is 12 kilometer lang en de fjord/water is boven ons. Tegen enen rijden we naar het plekje wat we uitgezocht hadden, weer super smal weggetje maar gelukkig maar 2 tegenliggers over een afstand van 6,5 kilometer.

We worden weer omringd door hele steile rotswanden, met hier en daar wat begroeiing, ziet er heel ruig uit. Het plekje is nog vrij, dus parkeren maar, niet te ver doorrijden afgrond is 20 meter.

We hebben vrij uitzicht over de fjord, met aan de overkant twee watervallen, wat een plek !!!

Hier moet gevist worden, of te wel zeevissen. We maken onze lijnen klaar en klauteren over de rotsblokken om wat dichter bij het water te komen.

De zeevishengel die we gekocht hebben, is ff net wat zwaarder dan we gewend zijn. Na een paar worpen vangt Bijke een vis, geen grote en geen idee wat voor vis. Daar blijft het ook bij vanmiddag. Het weer was prachtig, veel zon en weinig wind, helemaal top.

Vanavond nog maar even proberen met een andere lijn om makrelen te vangen.Het is geen makreel geworden, het bleef bij 1 vis, dezelfde als vanmiddag.

Het was een zeer mooie dag en we gaan lekker vroeg naar bed.

Welterusten allemaal.