Vrijdag 28 july 2023

28 juli 2023 - Eidfjord, Noorwegen

We hebben lekker geslapen en tegen achten wakker.

Wat gaan we doen vandaag, eerste optie is wandelen, er is hier een groot natuurgebied. Optie twee fietsen en de hengels mee en kijken waar we een lijntje uit kunnen gooien. Optie drie met de kano het water op en de hengels mee.

We kiezen optie drie, het is mooi weer, zon schijnt en waait haast niet, prima kano weer. De kano wordt uit de camper gehaald en opgepompt, handig pompje van onze lief buuf gekregen, werkt op stroom, dus dat gaat mooi vlot. We pakken onze spullen bij elkaar en gaan het water op.

Met niet al te veel moeite peddelen we 1,5 kilometer naar een grote vlakke rots. Dit wordt onze vis plekje.

We leggen de kano goed vast, want anders hebben we een groot probleem. Inmiddels is het zo warm geworden dat er wat kleren uit moeten, aangezien we hier niet op voorbereid waren, staan we in onze ondergoed. Maakt niet uit, niemand in de buurt en niemand die ons kent.

We genieten van de omgeving en zien weer de kleine walvissen voorbij zwemmen, mooi om te zien. Kor ziet tijdens zijn sanitaire stop een wezel, en roept : Bijke , bijke kom kijken.

Het is nu tijd om de hengels klaar te maken, na de derde worp heeft Bijke al een vis aan de haak, dat beloofd wat!  De vis is groot genoeg, dus deze is voor de bbq. De vis gaat in een tas in het water , deze wordt met een vislijn aan de kano vast gemaakt, zodat de vis koel blijft.

We gooien snel onze lijnen weer uit om meer vis te vangen, 1 vis is niet genoeg voor ons twee.

Ineens ziet Bijke een dode vis drijven, neee dat is ons avondmaal. We proberen met de pilker achter de vis te gooien zodat we het weer kunnen pakken, lukt niet. Kor pakt de kano en red ons eten. Tas wordt nu beter dichtgebonden en terug het water in. Niet veel later tas weg, draad was geknapt, gelukkig lag het nog vlakbij. Die vis houdt ons wel bezig, we leggen het terug in het water, nu met een steen erboven op. Zo die drijft niet meer weg.

Het is inmiddels veel meer gaan waaien, we staan niet meer in ons ondergoed. Dat is maar goed ook, want er komt een cruiseschip van de Holland Amerika Line voorbij. Pas dan zie je hoe groot de fjorden zijn, want dit schip ziet er in deze omgeving uit als een roeiboot.

Wij hebben ons nog nooit zo vaak verkleed als in deze vakantie, korte broek aan,korte broek uit en weer lange broek, t.shirt aan, vest erover, vest weer uit en ga zo maar door.

Ik weet niet zegt Kor: hier zit geen vis voor mij, hij probeert van alles, blinker, loodkopje, aasvisje, pilker.

Met de pilker heeft kor ineens wel een vis, omdat deze dezelfde is als Bijke gevangen heeft, wil kor weten wat voor vis het is. Daar is een handige app voor, je neemt een foto van de vis en deze wordt gescand. Het is 100% Pollak ( witte koolvis).

Niet kort daarna, staat kor zijn hengel weer helemaal gebogen, schepnet roept hij. Met enige moeite haalt Kor de vis binnen. Nu heeft Kor een kabeljauw aan de haak geslagen, dat is duidelijk te zien.

Beide vissen gaan weer in het tasje, dat wordt een heerlijk maaltje op de bbq.

Het is nog harder gaan waaien, en we moeten tegen de wind in weer terug naar de camping. We gaan oppakken, ook het water is gestegen en waar we uitgestapt zijn, kunnen we nu niet meer in de boot komen. We slepen de kano, 10 meter overzij, zodat de kano recht op de golven komt. Kor houdt beide touwen vast en Bijke laadt alles in de boot, inclusief zichzelf, nu Kor nog. Gelukkig gaat het allemaal goed. We moeten stevig door peddelen anders gaan we alleen maar achteruit. Het kost ons veel inspanning maar uiteindelijk bereiken we de camping, kletsnat van het gespetter van de golven staan we aan de wal.

De bbq wordt aangestoken, de vissen worden schoon gemaakt, we genieten van een heerlijk avond maal! Zeer tevreden kijken we terug naar weer een mooie dag.

1. Jolande:
    30 juli 2023
    Hoi Beike en Kor .

Wat maken jullie wat mee zeg .wat een avontuur.
    Is bijna hard werken zoals jullie het beschrijven .
    Aan uut kleden. Gevaarlijke smalle wegen.vissen in avontuurlijke wateren .toch heerlijk genieten samen.
    fijn jullie verhalen over de vakantie te lezen.
    Fijne vakantie nog en goede visvangst.
    Groetjes harrie en jolande