Woensdag 2 augustus 2023

2 augustus 2023 - Hemsedal, Noorwegen

We zitten nog aan het ontbijt en zien Björn op de fiets aankomen. Kor roept hem, voor een kop koffie. We gaan met hem nog een keer het meer op, in zijn boot.

Hij krijgt op een gegeven moment een aanbeet, als hij de lijn naar binnen haalt, is de lijn gebroken. Dat is heel jammer. Het komt volgens hem, omdat zijn visspullen al zo oud zijn. Nou dat kan wel kloppen, hij had een schepnet mee, die wel in een museum kan hangen. Nadat Björn zijn lijn gerepareerd heeft, gebeurt er niets meer en tegen twaalven zijn we weer aan wal. Hij nodigt ons nog uit voor morgen, maar wij geven aan, dat we vanavond vertrekken. Wij bieden hem nog hulp aan, om de boot weer naar binnen te tillen, maar dat hoeft niet. We bedanken Björn, voor zijn boottripjes en we zien hem weg fietsen.

We gaan even eten en besluiten daarna, de fietsen te pakken. Er zijn hier verschillende fietsroutes. We nemen voor de zekerheid, de regenjas maar mee, in de hoop dat het dan droog blijft. We zijn nog maar net weggefietst en het begint heel licht te regenen, ook is het heel fris en doen daarom de regenjas maar aan. De regen stopte al na vijf minuten, maar de regenjas blijft aan omdat deze ook de frisse wind tegen houdt.

We fietsen langs riviertjes, stroomversnellingen, en grote meren. Gelukkig zijn de fietsen elektrisch want het is behoorlijk veel klim werk. Het is een gravel weg, dus behoorlijk uitkijken met remmen anders glij je zo weg.

We stoppen op een picknick plaats om foto,s te maken, en er zijn 2 helden met een zwembroek aan. Die gaan zwemmen, moet er niet aan denken. We hebben zelf warme kleren aan, omdat het anders te koud is en deze heren gaan het water in, brrrr. Lang zijn ze niet aan het zwemmen, ik denk nog geen 5 minuten, water temperatuur is ongeveer 7 graden. Dus ja, dat begrijpen we wel, vind het wel heel stoer van deze Noormannen.

Het weer wordt mooier en mooier en we gaan terug naar de camper, regenjas en vest zijn al uit gedaan tijdens het fietsen. We hebben 22 kilometer gefietst als we bij de camper terug zijn, het was prachtig. We hebben buren gekregen, 2 campers erbij. Omdat de zon nu echt volop schijnt, leggen we de kano nog even te drogen.

Badkleding gaat aan, ja zo warm is het inmiddels geworden, heerlijk de warmte van de zon op je lijf. Vishengels en alles wordt weer aan de water kant gezet. De buurman, heeft een 1 pers opblaasbare kano in het water gelegd en gaat vissen. Hij is op dezelfde manier aan het vissen zoals wij vanochtend, alleen hij moet peddelen. Als hij terugkomt, heeft hij nettosalaris ons niets gevangen. Hij zegt: ik probeer het vanavond opnieuw,  waarop kor antwoordt: s,morgens geen vis, s,middags geen vis en ook s,avonds geen vis. De man begint te lachen, geen vis hier!!

Vandaag was weer zo,n dag van veel omkleden, want de lucht begint weer te betrekken, donkere wolken komen er aan en het wordt weer frisser. We gaan eten en daarna inpakken en vertrekken. In eerste instantie wilden we nog naar Femund National Park, ongeveer 350 kilometer, maar volgens Google reistijd van 6.30 uur. Wij hebben gedurende deze vakantie de beoogde reistijd nooit gehaald. Dus daar kun je nog best 2 uur bij tellen. Dat vinden wij teveel nu, want je moet ook nog weer terug. Femund ligt ter hoogte van Trondheim, tegen de Zweedse grens aan. Het staat bekend om zijn ongerepte natuur en doet veel lijken op Alaska. We gaan voor het alternatief en dat is Velmunden.

We zoeken wat op park 4 night en komen uit op een locatie in het bos aan  de oever van een meer. Het is niet zover 45 kilometer en we besluiten hier voor te gaan, zo kunnen we langzamerhand rustig afzakken naar het zuiden en komen we van zelf bij Velmunden langs.

We moeten onderweg nog tanken, boodschappen doen en water bij vullen. De reis is voorspoedig en de wegen zijn goed, laatste stukje is nog niet helemaal duidelijk maar dat gaan we ter plaatse bekijken. Als we van de hoofdweg afslaan, zien we geweldig mooie rivier met achter mekaar watervallen, en stroom versnellingen. We passeren eerst nog een tolpoort, op z,n Noors een bomveg. Niet veel later zijn we op de plek van bestemming, het ziet er nog mooier uit dan op de foto,s van park 4 night.

Als we dit verhaal aan het schrijven zijn, kijken we op de kaart hoe het hier heet……… olsjoen paradisfjorden !!

Klopt wel ziet eruit als een paradijs, foto,s zullen volgen, want het was te donker.