Camping hana

9 augustus 2022 - Veverská Bítýška, Tsjechië

Tsjechië 9-8 2022

Bij het ontbijt kijken we even op het internet waar precies een grote viswinkel zit in Brno. Als we die gevonden hebben ruimen we op en lopen naar de bushalte tegenover de camping. We kopen kaartjes voor naar het centrum van Brno, ongeveer 20 kilometer verderop. We gaan eerst met de bus en moeten na 5 kilometer overstappen op een trein en dat voor 69 Tsjechische kronen € 2,40 voor 2 personen. Brno is een echte stad met veel terrasjes en leuke winkelstraten, druk met verschillende soorten mensen. Trams en bussen rijden Kris kras door de auto’s en fietsers. Gezellige drukte maar niet te. Als we door de stad lopen zien we veel oude gebouwen en kerken , als we even een kijkje in een van de kerken gaan nemen doet dit ons denken aan Rome . Daar heb je ook van die prachtige rooms-katholieke kerken. Fantastische fresco’s en beeldhouwkunst met goud belegde plakkaten en schilderijen. Terwijl we dit met open mond stonden te bewonderen, komt er een zwerver naar Kor lopen. Hij maak in zijn beste Engels en gebarentaal duidelijk dat hij moet eten en dat hij arm is en geld nodig heeft. Dan doet Kor iets wat hij normaal nooit doet, hij haalt een handjevol kleingeld uit zijn zak en geeft het aan de zwerver. Helemaal blij bedankt hij ons en maakt zich uit de voeten. Met een tevreden gevoel lopen we verder, onderweg kopen we bij een schatting ijskarretje en heerlijk veganistisch ijsje. Kor is niet zo van de veganisten, maar dit is prima. Als we na een half uurtje lopen bij de viswinkel aankomen zijn de mannen helemaal verbaasd dat we naar een visvergunning vragen. We laten onze eerste vergunning zien en ze kijken er met bewondering naar . Zoiets hebben ze nog nooit gezien, laat staan verkocht. Ze verkopen deze niet, je kunt ze alleen halen bij een visclub. Ok zeggen we maar hoe komen we dan nu aan het benodigde papiertje om te mogen vissen? Na wat overlegd te hebben gaat de ene man bellen en hij heeft goed nieuws. Morgen om 9 uur kunnen we naar zijn kantoor komen en dan regelt hij een vergunning. Er is echter wel een maar hij spreekt geen woord over de grens alleen Tsjechië’s. Met deze informatie en nog wat blinkertjes en andere visspullen verlaten we de winkel. we besluiten weer met de bus naar het centrum te gaan en vandaar verder met de trein naar onze camping. In de bus kunnen we niet contant betalen maar alleen  contactloos. De chauffeur spreekt geen Engels of Duits en dan word het lastig . Na wat gehannes en geklungel komt hij uit zijn stoel en zal even voordoen hoe het moet het werkt echter niet omdat mijn pas geen contactloos heeft. Brommend gaat hij weer zitten en wuift loop maar door,je mag zo mee. Snel gaan we zitten en niet veel later zijn we in het centrum van Brno. Nu nog even een kaartje regelen voor het rit je naar de camping. We moeten eerst met de tram nr10 naar de dierentuin om vervolgens over te stappen op de bus 303 naar de camping. Na wat zoeken en kijken waar nr 10 stopt gaan we toch maar even vragen. Niet iedereen is even goed op de hoogte want we worden 2 x de verkeerde kant op gestuurd. Uiteindelijk komen we bij de halte aan,echter er zijn 2 sporen nr 10 beide een andere kant op. Nog maar eens vragen en ja hoor we staan verkeerd,dus snel naar de andere halte gelopen. Eindelijk in de tram vragen we ons af waar moeten we er uit? Ja bij de dierentuin,maar waar is die? Ook deze chauffeur spreekt geen Engels of Duits en kan ons niet helpen. Gelukkig is er een dame die ons gesprek opving en die zou ons waarschuwen waar we uit moeten stappen.  Gelukkig zitten we niet veel later in de bus en zijn we een half uurtje later weer bij de camper. Snel maar even wat gegeten zodat we ook nog even konden vissen. Het weer was prima en het waaide niet al te hard dus blijven we weer doorvissen tot het donker is , om toch nog iets goed te maken van deze verloren dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl