De eerste karper!!

15 augustus 2022 - Lipno nad Vltavou, Tsjechië

Tsjechië 15-8 2022

Om acht uur zijn we alweer wakker en het belooft een mooie dag te worden. De zon staat al aan de strak blauwe hemel te schijnen. Snel pakken we alles in de kano en eten wat yoghurt om vervolgens snel het water op te gaan. We peddelen naar de overkant want volgens ons is daar een mooie plek. Onderweg zien we her en der wat vissen uit het water opspringen,  uit het als een spiegel gladde water. Bij aankomst blijkt het een prachtige plek te zijn en snel installeren we onze hengels. Niet veel later heeft Bijke haar eerste vis al aan de haak. Het was niet een al te grote maar de volgende paar die ze vangt zijn van een dusdanig formaat dat Kor moet assisteren met het schepnet. Dat kan hij best wel wachten ,want al zitten we nog geen 15 meter van elkaar af hij krijgt geen beet. Dan opeens als Kor weer eens moet assisteren heeft hij zelf ook beet. Het is waarschijnlijk een klein visje die opeens door een snoek of snoekbaars gegrepen word want Kor zijn hengel gaat aan de haal en net voordat hij in het water verdwijnt kon hij hem grijpen. Hij voelt aan zijn hengel dat er een hele grote vis aan zit. Dit duurt echter niet lang want even daarna breekt zijn snoer en is hij zijn haak kwijt. Snel gaat hij Bijke weer helpen zij heeft er ook weer een grote vis aanzitten. Langzaam komt de vis dichterbij het schepnet waarmee Kor klaarstaat . We zien een roodbruine brede rug en we komen tot de conclusie dat het een karper moet zijn. Daarom is hij zo sterk zegt Bijke karpers zijn de sterkste zoetwatervissen die er zijn . Als Kor het schepnet onder de enorme vis wil schuiven slaat hij met zijn staart en breekt de vislijn. Teleurgesteld en balend zitten we even bij te komen van deze strijd die toch gauw 10 minuten heeft geduurd. Bijke maakt haar hengel weer klaar en Kor zit voor zich uit te kijken en te genieten van de omgeving. De stakker heeft na dat ene akkefietje nog geen beet weer gehad. Als Bijke haar hengel weer klaar heeft vangt ze alsnog een karper, weliswaar niet zo’n grote maar 35 cm is toch aardig. Kor zegt ik heb de omgeving nu wel op m’n netvlies staan, nu wil ik ook wel eens een visje vangen. Helaas voor hem moet hij daar nog even op wachten, Bijke assisteren dat is wat hij moet doen. Zij haalt de ene grote vis na de andere grote vis uit het water, en kor moet assisteren met het schepnet. Pas als Bijke bij haar 12 e vis is heeft hij weer eens beet, jammerlijk komt hij vast te zitten en moet hij het water in om er voor te zorgen dat zijn visgerij heel blijft. Hij wordt een beetje moedeloos en probeert het nog maar eens, deze keer met succes . Hij heeft een geweldige aanbeet en alles duit er op dat er een karper aan zit. De vis is sterk en geeft zich niet gewonnen. Stukje bij beetje komt hij dichterbij en Bijke staat klaar met het schepnet. Dan gebeurt hetzelfde als we eerder al meegemaakt hebben. De joekel van een vis slaat met zijn staart en de lijn breekt, teleurgesteld moet Kor zijn visgerei weer op orde maken. Bijke vangt rustig door en Kor klungelt rustig door. Want niet veel later zit hij weer vast,nu neemt hij de boot om zijn haak vrij te krijgen wat ook lukt gelukkig. Hij moet vandaag nog een paar keer uitvaren om zichzelf en Bijke los te maken van de bodem. Gelukkig begint hij zelf nu ook vissen te vangen en begint hij het weer wat leuker te vinden. We vangen nu lekker door en vissen tot de zon bijna onder is. Als we terug varen schemert het al en is het flink afgekoeld. Omdat het vandaag zo lekker ging besluiten we morgenochtend heel vroeg te gaan. We pakken de tassen al zoveel mogelijk in en bakken wat pannenkoeken om mee te nemen. Als alles klaar staat gaan we maar op bedje om maar zo veel mogelijk slaap te pakken.

1. Peter Roffel:
    19 augustus 2022
    Byke en Cor wat maken jullie wat mee , wat een geweldige mooie vakantie die jullie beleven , en vooral veel vissen elke dag , dat omschrijven jullie geweldig , jullie kunnen zo op Vis Tv , wat genieten wij van jullie geweldige verhalen van jullie vakantie , nogmaals een hele fijne vakantie en heel veel Plezier maar dat komt wel goed .

Lieve groeten van Dinie en Peter