Donderdag, 15 augustus 2019

18 augustus 2019 - Lake Mburo National Park, Oeganda

Na weer een heerlijke nacht in onze tent, staan we weer vroeg op .  Het is nog een beetje fris in de ochtend, maar als de zon om een uur of negen wat meer kracht krijgt word het lekker warm, zo is onze ervaring inmiddels. Vaak ontbijten wij dan ook in lange broek en vest en als we weg gaan met de auto kleden we ons eerst om , korte broek en T-shirt is warm genoeg voor overdag. Om zeven uur staan we weer voor de poort van het nationaal park. Luipaarden daar gaan we voor vandaag, misschien hebben wij vandaag geluk. We rijden voorzichtig door het park en geven onze ogen goed de kost. Weer zien we vele mooie dieren en vogels voorbij komen , maar helaas geen luipaard . Als we bij een water plas komen , lopen er veel dieren rondom deze plek. In het water liggen 3 nijlpaarden die dit als hun territorium zien. Zij dulden er dan geen  andere dieren in het water. Andere dieren weten dit maar al te goed en doen dan ook hun uiterste best om de nijlpaarden niet te storen en drinken heel  voorzichtig het water wat ze nodig hebben. Zolang ze maar niet in het water komen gedogen de nijlpaarden dit. Als er een groep toeristen op een heuvel bij de waterpoel verschijnt komen de nijlpaarden meteen in actie , met hun bek wijd open en hevig brommend komen ze op de toeristen af. Gelukkig kunnen ze aan deze kant niet het water uitkomen omdat de oever hier te stijl is. De toeristen gaan snel de heuvel af aan de andere kant waar de nijlpaarden hun niet meer kunnen zien. Deze gaan ook weer rustig in het water liggen , het is immers hun domein. Na een half uurtje kijken gaan we weer een track rijden, nu aan de andere kant van het park. Hier zijn niet zoveel dieren als in het eerste stuk, wel wat maar niet veel. We stuiten weer op een grote poel met water, hier zijn dan wel weer veel diersoorten rondom te vinden. Ook in deze poel liggen nijlpaarden  en drinken de dieren er uiterst behoedzaam hun water. Zebra’s ,bavianen , waterbokken , wrattenzwijn , antilopen , impala’s alle dieren drinken ieder om de beurt. Als er een tiental giraffes verschijnen is het een mooi gezicht hoeveel moeite zij moeten doen om bij het water te komen. Met hun voorpoten gespreid en knieën gebogen kunnen ze bij het water komen om te drinken . Het ziet er zeer klungelig en onbeholpen uit, maar ze kunnen er bij. Hier blijven we ook weer lang kijken naar alles wat er gebeurd . Het is inmiddels twee uur en om drie uur loopt onze vergunning af , we moeten dus helaas weer richting uitgang . We rijden nog even langs de andere waterpoel en zien daar een klein zebrapaardje in het water drijven. Waarschijnlijk te dicht bij het water gekomen en geschrokken van de nijlpaarden is het arme dier in het water gevallen en verdronken. Wat kan de natuur soms toch verschrikkelijk zijn. Precies om drie uur rijden we het park weer uit en gaan nog even rond kijken in een winkeltje net buiten de poort. Hier zijn wel souvenirs maar niet echt leuke. Als we niet veel later bij Leopard rest camp aankomen blijkt dat we nog de enige twee gasten zijn. We hebben dus de hele accommodatie voor ons tweetjes . De rest van de middag liggen we op een grote hangmat gemaakt van stroken autobanden lekker te relaxen en te lezen. Als het weer begint te schemeren gaan we snel douchen in de bush douche . Ze maken hier warmwater, hier warm in een ketel waar een vuurtje onder gestookt is, deze is dan weer gekoppeld aan de douche leiding. Hoe het precies werkt weten we niet maar er is constant warm water. Als we klaar zijn is het inmiddels weer donker en kunnen de lange broek en het vest wel weer aan. Het koelt hier avonds als de zon weg is gelijk af, dit is wel prettig want dan krijg je niet van die klamme nachten zoals in Nederland . Als we ons avondmaal zitten te eten komen er weer nieuwe gasten aan vier Engelse en een acht tal Nederlanders . Voor ons maakt het niet meer uit want wij gaan naar onze tent om te slapen en morgen vroeg vertrekken we naar Masaka.

1. Hannie:
    19 augustus 2019
    jullie zijn in
    mamsmiddels weer thuis loopt een beetje verkeerd