Lipnomeer

16 augustus 2022 - Lipno nad Vltavou, Tsjechië

Tsjechië 16-8 2022

Het is zes uur en de wekker gaat en snel stappen we uit bed. Door alle voorbereidingen van gisteren zijn we snel klaar, alleen een paar broodjes en eitjes bakken . Genoeg voorraad aan eten en drinken om de hele dag weg te blijven. Het is prachtig weer en de zon komt net over de bergen kijken, als we het spiegelgladde Lipnomeer opvaren. Na een tijdje varen komen we op het plekje waar we gisteren ook waren. Het is pas half acht en we zitten alweer te vissen. Op het meer is nog maar weinig activiteit, slechts een paar bootjes met mensen die ook zitten te vissen. Als Bijke na een kwartiertje haar tweede grote brasem terugzet, komt er in de verte een wel heel snelle boot dichterbij. Das wel een van de luxere vissersboten die ik hier gezien heb zegt ze, er zitten gewoon twee luxe stoelen in. Kor heeft er een heel ander gevoel bij en zegt dit is foute boel, die komen ons controleren. Als de boot niet ver van ons aanlegt en een van de mannen uitstapt weten we genoeg. Viscontrole die papieren bitte . Zegt de man met lieslaarzen aan. We hebben in het begin van onze vakantie een nationale vispas van Tsjechië aangeschaft om met behulp daarvan een vergunning te krijgen voor het zalmvissen. Deze was echter maar een week geldig en dus allang verlopen. Met een onnozele blik overhandigen we de documenten.. we weten dondersgoed dat we fout zitten maar houden ons van de domme. De Ranger of waterpolitie of wat het ook is zegt dat we niet mogen jagen op vissen en dat de vergunning verlopen is. Nee deze is het hele jaar geldig en deze is alleen voor het forel vissen en dat hebben we al gehad, we vissen nu met deze kaart.. nee zegt hij hier moet je ook weer een vergunning voor kopen. Na veel heen en weer gepraat ( via Google vertalen)maakt hij ons duidelijk dat we onmiddellijk moeten stoppen en een vergunning moeten halen in Horni Plaza. Doen we dat niet dan riskeren een boete van €1000,- . Hebben wij weer, zijn we lekker vroeg krijgen we dit gezijk, snel pakken we alles in de boot en peddelen weer terug naar ons strand. Als we het plaatsje Horni plaza intoetsen in maps.me blijkt het maar 9 kilometer te zijn dus prima te doen op fiets. Als we er toch zijn kunnen we ook gelijk even wat boodschapjes halen. Zo gezegd zo gedaan en in een mum van tijd zitten we weer op de weg terug. Deze keer met het blauwe papiertje waarmee we in heel zuid Bohemen mogen vissen. Als we om half twaalf weer op onze visplaats aankomen balen we dat de morgen al voorbij is, maar desondanks zijn we blij dat het bij een waarschuwing is gebleven en dat niet alle visspullen in beslag zijn genomen. We hadden wat lekkere broodjes meegenomen en als die op zijn gaan we verder met vissen. Het gaat lekker en we vangen de ene grote vis na de andere grote vis. Dan krijgt Bijke een enorme aanbeet en het lijkt of ze er een grindtegel aan heeft zo zwaar en sterk. Ze denkt misschien zit ik wel vast op de bodem . Toch voelt ze door het gespartel dat er een vis aan zit. Met veel pijn en moeite komt hij dichter en dichter bij waar Kor al klaarstaat met het schepnet. Als de vis dichterbij de kust komt probeert hij te vluchten precies waar Kor met zijn netje staat en hup gevangen. Na deze strijd die toch gauw tien tot vijftien minuten duurde hebben we de eerste karper van vandaag binnen. Het is een schubkarper van 47 centimeter mooi van kleur en ziet er gezond en sterk uit. Na wat foto’s geven we het beest zijn vrijheid terug. We vangen om en om vis en dat komt goed uit, het zijn allemaal vissen die je met schepnet er uit moet halen zo groot. Kor helpt Bijke en Bijke helpt Kor met het uitscheppen. Als bijke haar tweede karper aan de lijn heeft schreeuwt ze Jaaaa dit is er weer een ik weet het zeker. Weer is het even worstelen met de sterke vis en staat Kor met zijn schepnet klaar. Hoe dichter bij de kust de vis komt des te wilder wordt hij en begint hij van rechts naar links te zwemmen.

Gelukkig lukt het ook deze naar binnen te halen. Het is ook een schubkarper echter deze is wat minder lang maar des te dikker. Tijd om te zitten hebben we niet zo druk hebben we het met elkaar helpen en met het binnenhalen van de ene na  de andere vis. Als er geen grote karper aan zit of grote brasem dan is het wel een voorn van 35 a 40 centimeter. We hebben maar weinig oog meer voor de prachtige omgeving zo druk zijn we met de visserij bezig. Ook vergeten we bijna te eten , we gunnen ons er gewoon geen tijd voor . Na een paar broodjes gebakken ei gaan we weer verder . Nu is het de beurt aan Kor , na een stevige aanbeet voelt het alsof er een grindtegel aan zit . Wat is dit zegt hij ik zit gewoon vast op de bodem. Toch komt er beweging in en langzaam komt hij dichterbij, waar Bijke al klaarstaat met het schepnet. Na een kleine tien minuten is Kor zijn eerste karper ook binnen. Een mooie schubkarper van maar liefst 50 centimeter, pracht beest waar hij uiteraard mee op de foto moet. We vangen lekker door en vergeten door alle drukte helemaal dat we ook nog een voorraad pannenkoeken mee hebben. We vinden het spannend en de adrenaline verdrijft waarschijnlijk ons hongergevoel. Bijke haalt in totaal 4 mooie karpers uit het water voor kor blijft het bij eentje. Zeer tevreden varen we best wel een beetje moe van alle inspanningen terug als het al een beetje begint te schemeren. Genietend van een prachtig zonsondergang zitten we nog even voor de camper een snel in elkaar gezette maaltijd te nuttigen. Het koelt s’avonds echter best snel af waardoor we niet lang buiten kunnen blijven zitten. We kunnen weer terugkijken op een zeer geslaagde dag en gaan moe maar voldaan niet te laat op bed.