Maandag 7 augustus 2023

7 augustus 2023 - Noresund, Noorwegen

De weersvoorspellingen klopten helemaal helaas, de hele nacht en ochtend heeft het stevig geregend. De rivier was iets wilder dan gister en de campingplaats stond vol plassen . Nadat we heerlijk rustig wakker waren geworden zitten we om half twaalf aan ons ontbijt ( brunch zeg maar). De regen valt gestaag uit de donkere lucht en contouren van het bergachtige landschap vervagen in een grauwe waas. We rijden de camper dicht naast het toilet gebouw, zodat we maar een klein stukje hoeven te lopen naar de douche. Het regent immers en al zijn we niet van suiker, we willen liever niet te nat worden. Na een heerlijke douche rijden we weer verder, ditmaal richting het zuiden. We willen in de buurt van Oslo een plaatsje gaan vinden aan een fjord. Het regent nog steeds en in dusdanige mate dat het water hier en daar spontaan een waterval vormt langs de steile rotswanden die naast de weg liggen. Het water van de anders zo heldere rivieren is veranderd in een bruin razende wildwaterbaan. Na ongeveer 100 kilometer gereden te hebben stoppen we bij een groot winkelcentrum, er moeten nog een paar boodschappen gedaan worden en dit is volgens ons een goede plek daarvoor. Het zijn echter een paar Ikea en praxis achtige winkels bij elkaar. Bijke wil ze allemaal bezoeken, volgens mij mist ze stiekem haar werk. Een supermarkt zit er niet bij, maar een paar kilometer verderop vinden we gelukkig wel een. Na wat voedsel te hebben ingeslagen rijden we verder naar Vestfjorden een fjord vlakbij Tonsberg. Hier staan we op een parkeerplaats, mooi vlak en geen eng weggetje er naartoe. Vlakbij is een leuke jachthaven en aan de overkant is een dorpje met uitzicht over het water. Het is gelukkig inmiddels droog en we hopen dat dat morgen ook weer zo is. Na een lekker soepje gaan we vol goede hoop op mooi weer naar bed.