La Fortuna

5 augustus 2017 - La Fortuna, Costa Rica

Zaterdag 5 augustus,

Kor was om zes uur wakker, tegen 7.00 ontbijt gemaakt. Tegen achten zijn we naar het National parc Arenal gereden. We hebben de entree betaald a €14,00 pp en kregen vervolgens een kaart met verschillende routes, 4 in totaal. Ze leiden ons eerst door een veld met hoog dicht verwoekerd riet en vervolgens door regen woud. Halverwege stond een enorme boom, meer als 500 jaar oud. De wortels van deze boom waren zo groot, niet te bevatten gewoon. Het gedeelte van deze wortels dat boven de grond uitstak was ongeveer 2,5 meter hoog en zo'n 6 meter lang. Er waren een stuk of negen van deze wortels. Deze boom was dan ook ongeveer 100 meter hoog. Verderop was een uitkijk plaats, vandaaruit heb je een prima uitzicht op de vulkaan. Het was wel even klimmen en klauteren over grote brokken lava om er te komen. Maar  het was de moeite waard, links de vulkaan Arenal en rechts het meer Arenal. Verder was het een mooie wandeling door het bos maar ook niet meer dan dat. Op de terug weg begon het te regenen we dachten dat het dan wel weer de hele middag zou gaan regenen maar het bleef gelukkig bij een klein buitje. Het was pas 1 uur toen we weer bij de auto kwamen en besloten een stukje langs het meer te gaan rijden . Het was een hele slechte weg met veel kuilen en grote rotsen en keien. Maar het uitzicht was prachtig, grote oerwoud bomen met lianen en helemaal begroeid met mos. Prachtig uitzicht over het meer  Arenal. Langs deze weg, die vrij afgelegen en dun bevolkt was kwamen we ineens een restaurant tegen. We hebben hier een lekkere hamburger en Hot dog gegeten. Er liep een oude hippie rond en hij vertelde ons van alles. Zo kon je verderop langs deze weg door de rivier rijden en kon je gratis naar de warm water bronnen bij Tabacon. Normaal zou je entree moeten betalen bij het resort € 30.- . Toen ons eten op was zijn we direct naar de rivier gereden om te kijken of we met onze auto  er doorheen konden rijden en er stond al een auto te wachten. Wij zijn er maar achter gaan staan om te kijken of er wel auto's door reden. Vervolgens stopte er nog een auto en de bestuurder ging op verkenning uit. Hij liep door de rivier naar de overkant en weer teug. Op sommige stukken kwam het water tot boven zijn knieën, vervolgens stapte hij in zijn auto en reed volgas door de rivier. Het water kwam bijna tot aan zijn ramen maar hij haalde het wel. Toen we dat gezien hadden besloten wij om het toch maar niet te doen en reden de mooie weg terug naar Tabacon. In dit plaatsje heb je de warmwaterbronnen van de Arenal vulkaan. We parkeerden onze auto langs de weg en gingen op zoek naar een opening in het hek. De directie van het resort zet overal hekken omheen zodat je alleen via het resort bij de warme rivier kunt komen. Maar de lokale bevolking knipt daar dan weer gaten in want zij hebben niet het geld om €30,- te betalen. Na zo'n twee uur in de heerlijk warme rivier te hebben gelegen ( zo'n 30 gr Celsius ) zijn we richting La Fortuna gereden daar was volgens de hippie uit het restaurant een mooie swing met lianen boven de rivier. Hij had gelijk maar omdat het inmiddels regende en er zo te horen onweer op komst was zijn we maar verder gereden naar de supermarkt naast ons om wat boodschappen te doen voor morgen. We waren bek af van deze lange dag en zijn even gaan liggen. Toen we om half tien weer wakker werden hadden we honger en besloten om in de gemeenschappelijke keuken een uitsmijter te gaan maken. Deze was echter op slot en er was niemand meer in de receptie , Kor heeft toch nog de sleutel weten te bemachtigen al deed de eigenaar wel eerst wat moeilijk. Na onze uitsmijter zijn we lekker gaan slapen .