NP Corcovado

16 augustus 2017 - Nationaal park Corcovado, Costa Rica

Woensdag 16 augustus,

Om kwart over vijf gaat de wekker en pakken we snel alle spullen die mee moeten naar het park Corcovado . Emillio heeft weer een heerlijk ontbijtje voor ons klaar staan wat we snel naar binnen werken en we vertrekken richting strand. Om kwart over zes vertrekken  we per boot naar het park. Na een dik uur varen over de oceaan komen we bij de ingang van het park, er is geen aanlegsteiger dus we moeten door het water het strand oplopen . In dit park leven bijna alle dieren die in costa rica voorkomen , dat zijn er best veel en we zullen ze dus ook wel niet allemaal te zien krijgen. Je mag het park ook niet betreden zonder dat er een gids mee is, dat is ook wel logisch omdat sommige mensen zich niet aan regels kunnen houden en er dan teveel van de natuur vernield word. Ook is een gids handig om dieren te zien hij weet vaak waar ze zitten en welke gewoontes ze hebben. We zijn met een kleine groep van 10 personen en zien veel dieren, zoals alle vier de apen soorten die in Costa Rica voorkomen, leguanen , wilde kalkoenen , parelhoen , papegaaien , toekan , witneus wasbeer , grote roofvogels , krokodil , hert en verschillende vogels waaronder ook een familielid van de kwetzel. Ook kwam er een grote kalkoen achtige vogel voor ons in de bomen landen. Het ging niet gelijk goed.  Er knapten een paar takken  , was uit balans, knalde tegen een boom aan en lande uiteindelijk ergens anders met veel kabaal. Het ging nogal lomp. Het is gelukkig droog gedurende ons verblijf in het park. Om twaalf uur gaan we lunchen op het strand en begint het te regenen. Was gelukkig een kort buitje en dan lopen we alweer richting boot om te vertrekken. Onze gids gaat toch nog even kijken of hij een tapier kan zien en hij vind er een die in de bosjes ligt te slapen ( het is een nacht dier ) hij is blijkbaar  een beetje wakker geworden van alle aandacht want hij tilt zijn hoofd op en kijkt om zich heen. Vervolgens slaapt hij weer verder. Hij is best groot ongeveer een varken maar dan donker van kleur en een korte slurf snuit. Dit is het laatste wat we te zien krijgen , we gaan met de boot terug naar Drake. Het regent onderweg en we worden kletsnat. Als een stel verzopen katten komen we aan in Drake en gaan gelijk naar de kamer om droge kleren aan te doen en onze camera's op te laden. We rusten wat en gaan tegen vijf uur naar een leuk restaurantje om wat warms te eten. Om zes uur zijn we bij het boekingskantoor voor onze nacht trip. Het is dan wel nog geen nacht maar om half zeven s'avonds is het hier helemaal donker en komen andere dieren tevoorschijn. Ze wilden ons met quads naar boven rijden maar er brak een touw waarmee hij aangetrokken moet worden , dus we gingen met de mercedes. We werden naar een oude man gebracht en kregen een paar rubberlaarzen en een zaklamp. We liepen eerst bij hem achter huis en zagen een rood oog boomkikker , prachtig groen van kleur en een blauw broekje aan en vel rode ogen. Niet groter dan een paar cm . Vervolgens lopen we naar de rivier en lopen door de rivier stroom opwaarts. Spannend zo in het donker. Er vliegt van alles om je heen. Daar zien we nog meer kikkersoorten , de glas kikker ( hier kun je doorheen kijken en zie je zijn ingewanden zitten ) eitjes van de glas kikker, een kleine giftige rood rug kikker , zwart met groene kikkers, hamer hoofd leguaan en nog een paar soorten. Helaas geen slangen. Het begon weer te regenen en we gaan terug. We ruilen de rubberlaarzen weer om voor onze eigen schoenen, die trouwens al de hele vakantie nat zijn. Om half negen zijn we weer op onze kamer en pakken onze rugzak weer zover mogelijk in. Morgen vroeg om zeven uur vertrekt onze boot naar Sierpe. We lezen en schrijven nog wat en gaan dan snel slapen .

1. Hannie:
    22 augustus 2017