Veverská Bítýška

8 augustus 2022 - Veverská Bítýška, Tsjechië

Tsjechië 8-8 2022

We hebben gisteravond nog een leuke camping gevonden ongeveer honderd kilometer verderop. Dus vanochtend maar alles snel ingepakt om verder te trekken. We moeten ongeveer om een uurtje of twaalf ter plekke zijn volgens de navigatie. Niet ver van de camping rijden we een bord voorbij met een Tsjechische tekst en een rond wit bord met een rode band aan de buitenkant erbij . In Nederland is dit een verbodsbord, maar we denken dat is hier niet zo . Helaas voor ons is de weg een paar kilometer verderop opgebroken en moeten we omkeren. Waar de weg eerst vrij smal en stijl was, is hij gelukkig nu relatief vlak en breed genoeg om te keren. We rijden naar  Veverska Bityska een klein plaatsje vlak bij Brno. We hebben een leuke camping gevonden aan de rivier de Svraika. Een riviertje die verderop uitmondt in het stuwmeer van Brno. Als we na wederom een mooie rit door het gooiende en groene Tsjechische landschap bij de camping aankomen staan er al twee campers te wachten. De receptie is tot drie uur dicht van camping Hana. Gelukkig hebben we onderweg nog even boodschappen gedaan bij een wel hele grote lidl en een paar lekkere broodjes meegenomen. Terwijl we die zitten te eten arriveerde de vierde camper die hier ook graag wilde staan. Op het hek stond een bord dat de camping vol was , dit vinden we raar. Op iedere camping waar we tot nu toe geweest zijn was het nergens vol. Na een rondje over de camping gelopen te hebben zagen we nog een paar plaatsen waar niets stond en volgens ons was er nog voldoende ruimte voor een paar campers. Toen de Nederlands sprekende eigenaren om drie uur weer aanwezig was bleek dit gelukkig ook het geval en kregen we een leuke plaats aangewezen. Na het installeren en de nodige plichtplegingen doen we nog een rondje camping en komen tot de ontdekking dat er in tegenstelling tot andere campings wel erg veel Nederlanders aanwezig zijn. We lopen ook even richting het dorpje om een nieuwe visvergunning te regelen. Het voetpad loopt langs de rivier, waar we af en toe een een vis horen en zien springen. Dit belooft veel goeds zeggen we tegen elkaar, hier moet het toch gaan lukken om een forel of zalm te vangen. Nu eerst maar even een visvergunning regelen. De eigenaresse van de camping die ons veel kon vertellen over de rivier en de omgeving wist niet waar we een vergunning konden regelen. Ook in het dorp waar we in een paar winkels navraag doen over het hoe te verkrijgen van een vergunning weten ze van niets. Op de terugweg naar de camping lopen we weer langs de rivier en zien er verschillende prachtige exemplaren van forellen of zalmen zwemmen. Snel lopen we terug om alle visspullen op te gaan halen. Vol goede moed proberen we een van deze vissen aan de haak te slaan, echter onze hoop is tevergeefs. Het lukt ons maar niet om een van deze vissen aan de haak te slaan. Een beetje teleurgesteld gaan we weer naar de camper, we vinden het raar je ziet ze gewoon voorbij zwemmen. Maar bijten op ons met zorg uitgezochte blinkers of aas doen ze niet. Dan maar terug naar onze camper en een paar kippenbouten en worstjes op de bbq. Met volle buikjes weer op bedje en morgen maar weer kijken of we in een viswinkel een nieuwe vergunning kunnen halen.