Fins Lapland 2022

22 januari 2022 - Ylläsjärvi, Finland

Zaterdag 22 januari

Vrijdag gelijk na ons avondeten naar bed en slapen van acht tot twaalf.

We hadden de auto al van tevoren ingepakt zodat we gelijk konden vertrekken.

We reizen deze keer naar Finland, (yllasjarvi ) een plaatsje in Fins Lapland ongeveer 150 km boven de poolcirkel.

Het is half een in de nacht als we gaan rijden . Het voordeel van reizen op dit tijdstip is dat het heerlijk rustig is op de weg en je dus zonder files door kunt rijden . Na een uurtje of drie rijden komen we aan in Hamburg. Ruim op tijd en daardoor konden we als een van de eersten inchecken voor onze vlucht. Na twee uur wachten vertrekken we eindelijk naar München, vandaar vertrekt namelijk ons vliegtuig naar Finland. De vlucht was aangenaam verlopen voor zover we wakker waren, we dommelden af en toe weg namelijk.

We waren een klein beetje gespannen of onze koffers en ski’s wel mee gekomen waren, we moesten immers in München overstappen op een ander vliegtuig.

In München geboard om 8.40. Het vliegtuig zou om 9.20 vertrekken, echter kon dat niet omdat er teveel sneeuw op het toestel lag. Het vliegtuig moest dus eerst sneeuwvrij gemaakt worden. Ondertussen verschenen er overal brandweer auto,s met blauwe zwaailichten. Wat is er aan de hand? De kapitein vertelde dat het niet voor ons toestel was. Gelukkig !! Een toestel die al vertrokken was, moest omkeren vanwege technische mankementen en uit voorzorg staat er dan een hele colone aan brandweer auto,s te wachten.

Het schoonmaken van het vliegtuig zou zo,n 10 minuten in beslag nemen, eerst met oranje vloeistof werd alles eraf gespoten en vervolgens werden de vleugels nog met groen spul bespoten, dit zorgde dat er geen sneeuw meer op de vleugels zou hechten. Na al het poets werk vertrokken we tegen 9.45 met groene vleugels.

Om 14.30 landen we in Kittila ( incl 1 uur tijdsverschil). Toen onze ski’s als eerste op de bagageband verschenen waren we gerust . Niet snel daarna hadden we al onze spullen verzameld en gingen we op zoek naar het bedrijf waar we de huurauto konden ophalen. Geboekt bij jetcar verhuur, in de mail stond ,ophalen bij union cars, nou nergens dus een bord. Totdat we iets beter keken met piep kleine letters. We hadden een vw polo geboekt maar deze waren op en kregen daarom een gloednieuwe Nissan quasquai , prachtige auto. We rijden zonder problemen naar ons huisje, nou ja het was natuurlijk wel weer even zoeken. Via de mail hadden we een code ontvangen waarmee we het slot konden openen en daar dan de sleutel uithalen. We hadden adres en huisnummer, alleen bij de huisjes ontbraken de huisnummers. Alle huisjes groot, klein, waren allemaal anders en stonden verscholen in het bos. Het eerste huisje daar zaten al mensen in. Weer verder,  een heel leuk huisje, code geprobeerd, nogmaals, maar nee het slot ging niet open. Helaas, jammer, maar toen we beter keken was het ook wel heel groot voor ons tweetjes.

Uiteindelijk bij het derde huis klopte de code wel en waren we op plek van bestemming. Het kleine knusse huisje stond helemaal aan het einde van de weg midden in het bos. Klein maar kompleet er zat zelfs een sauna in. Na alles uitgepakt te hebben te hebben zijn we snel even naar de supermarkt gereden om wat eten te halen. Gelukkig was het niet ver en waren we snel weer terug. Na de maaltijd nog even de open haard aan om vervolgens niet veel later letterlijk in ons bed te klimmen,we slapen namelijk op een vide.