Skiën en sauna !

23 januari 2022 - Ylläsjärvi, Finland

Zondag 23 januari

Doordat we gisteren al om tien uur in bed lagen en vrijwel direct in slaap vielen waren we mooi vroeg wakker. Voor de zekerheid hadden we de wekker op acht uur gezet, maar achteraf bleek dit niet nodig . Het was echter nog erg donker om acht uur. We hebben het totaal niet koud gehad, waren we even bang voor omdat het dekbedje erg dun is. Als we naar beneden klauteren, is de vloerverwarming loei heet. Wel lekker, in ieder geval geen koude voeten.

We doen maar eerst onze normale kleding aan, en kleden ons wel om als we gaan skiën. Nu al te gaan zitten met thermo kleding lijkt ons geen goed idee.

Na het ontbijt en alle skispullen in de auto te hebben gedaan, rijden we naar yllas. Dit skigebied is het grootste hier in de buurt 55 km. aan pistes. Alles is nog op slot, het was ook maar 4 km rijden en het is nog geen 10.00. Ja, we hebben er zin in !! Bij de ticketoffice hebben ze niet de aanbieding op de skipassen, die wij op het internet gezien hebben. Het blijkt om dezelfde tickets te gaan maar dan 30% goedkoper. Dan maar even het internet op, daar de tickets gekocht. Verschil van €120 euro is even teveel. Na het scannen van de qr code, vallen de tickets uit de machine, wat een techniek en wat ging dat makkelijk.

We pakken onze spullen en gaan de piste op, eerst maar even rustig aan, het is 2 jaar geleden. Maar het is net als fietsen, verleer je ook niet.

Omdat het gebied niet zo groot is, zijn er voornamelijk sleepliften. Boven op de berg waait het behoorlijk en dan zakt de temperatuur vrij snel. Doordat het zo koud is , blijft alle sneeuw wel mooi liggen en wordt het een mooi sprookjes achtige omgeving. Tegen drie uur gaan de lichten aan op de pistes, de avond valt. Er is een prachtige zonsondergang, Kor maakt nog een paar mooie foto,s daarvan. Het is voor ons genoeg geweest vandaag, heerlijk geskied en nog alles heel. We rijden voldaan naar de supermarkt.

De supermarkt ligt aan een groot meer, na de boodschappen lopen we er heen om te kijken. Zo,n grote bevroren meer, wordt gebruikt als weg. De sneeuwscooters rijden hierover, wat natuurlijk aardig wat kilometers scheelt.

Kor vind het maar niks, het kraakt vind hij. Ik spring nog een paar keer om te laten zien dat het dik genoeg is, wat het natuurlijk ook is, maar Kor wil aan de kant. Daar staat een mooie shelter, met openhaard. Omdat dit een grote vlakte is, komen mensen hierheen om het noorderlicht te bekijken. Je kan hier dan mooi schuilen en opwarmen, je weet natuurlijk niet wanneer het komt. Het is en blijft een natuurverschijnsel. Er zijn wel apps die je waarschuwen als er grote kans is om het noorderlicht te zien. Nou ik heb er 3 op mijn telefoon inmiddels, maar nog geen melding ontvangen, helaas.

Thuisgekomen, zetten we de sauna aan. Kor begint gelijk te zweten, maar bij mij gebeurt er niks. Kor blijft er maar water opgooien, maar het duurt even bij mij.

Ik ga me afspoelen maar kor gaat in z,n blootje zo naar buiten, en smeert zich helemaal in met de sneeuw. Wat dapper!!

Nog even terug de sauna in en daarna lekker gedoucht. Het huisje lijkt inmiddels ook wel een sauna, het is er 30 graden en hebben de open haard niet eens aan. Deur gaat open en de trui gaat uit, afkoelen. De vloer is hier zo warm, geen koude voeten dus. De vloerverwarming draait op volle kracht, dit alles om te voorkomen dat de leidingen gaan bevriezen. Voor deze periode van het jaar is het eigenlijk te warm met -4 graden.

Nadat we een lekker maaltje naar binnen hebben geschoven gaan we nog even dobbelen, om vervolgens weer letterlijk in bed te klimmen. Dat wil zeggen Kor ,hij viel namelijk al op de bank in slaap om 22.30 uur. Bijke komt een uurtje later als Kor al lang en breed ligt te slapen.

1. Peter Roffel:
    24 januari 2022
    Byke en Cor wij wensen jullie een hele fijne vakantie toe en heel veel plezier ,
    we lezen weer geweldige mooie en leuke verhalen van jullie wat jullie allemaal beleven daar in Finland.

Lieve groeten van Dinie en Peter
  2. Hilda Meima:
    24 januari 2022
    Ziet er geweldig uit. Veel plezier daar.