Noorderlicht!!!

24 januari 2022 - Ylläsjärvi, Finland

Maandag 24 januari

Als Kor weer wakker wordt is het al bijna half tien. Zo dat was een lange ruk hij had het zeker nodig. Gelukkig hebben we geen afspraken vandaag en kunnen we rustig aan deze dag beginnen. Als we naar buiten kijken zien we druppels water vallen, de temperatuur is gestegen tot boven nul en de sneeuw op ons huisje begint te smelten. Kor is gelijk weer in alle staten van ongeloof en paniek, vreselijk dat het nu dooit we willen straks skiën en straks alle sneeuw weg en vieze natte bagger sneeuw op de pistes. Niet in paniek raken zegt Bijke het komt vast goed, er is sneeuw genoeg en het zal vast meevallen. Na ons ontbijt in ons sauna huisje ( de temperatuur is niet te regelen van de vloer verwarming) pakken we onze tassen in , broodjes en grill worstjes,koffie en thee in onze thermosflesjes . Bijke had namelijk gelezen dat er langs de pistes picknick plaatsen zijn waar je kunt schuilen en je kunt bbq en. Gisteren hebben we ze niet gezien, maar vandaag gaan we beter opletten en hopen er wel een te vinden. Na een korte auto rit komen we om een uur of elf aan bij de pistes. Het is er wederom niet druk en er zijn dan ook geen wachtrijen bij de liften. Niet veel later staan we op de piste en gaan soepel naar beneden. De hoge temperaturen van vanochtend hebben inmiddels weer plaats gemaakt voor temperatuur onder nul. Hierdoor wordt de piste wel wat ijzig en is het erg glad. Kor vindt dit niet prettig. Het is ook nooit goed zegt Bijke, dooi niet goed en nu vriezen ook niet goed?. Niet zo zeuren hoor en gewoon je aanpassen aan de omstandigheden. Hij is stil en heeft het er verder niet meer over. Waar we gisteren nog helemaal naar het hoogste punt van de berg konden, gaat dat vandaag niet lukken. De liften naar het hoogste punt staan stil in verband met de harde wind. Dan maar tevreden zijn met wat er wel mogelijk is. Het valt ons op dat als we boven zijn we maar weinig andere bergen zien en er veel grote witte vlaktes zijn in het landschap. Vermoedelijk zijn dit allemaal bevroren meren en meertjes. We fantaseren dat het hier in de korte zomer die hier is ook fantastisch mooi moet zijn. Het zou echter wel even duren voordat we hier zijn met onze camper, maar dat is voor later :) na een paar afdalingen ziet Bijke ineens een picknick plaats met beschutting en kampvuur. Helemaal blij als kleine kinderen in een speelgoed winkel nemen we bezit van deze plek. Het vuurtje is bijna uit, maar gelukkig vinden we in een grote kist voldoende hout om er een mooi fikkie van te maken. Als het vuur lekker brand gaan de worsten er op en op het laatst nog even de broodjes erbij. We genieten van het uitzicht en de warme worstenbroodjes, lekker warm kopje koffie en thee erbij maken het kompleet . Na deze zeer aangename pauze gaan we verder met skiën tot de duisternis invalt . Denk nu niet dat we tot laat in de avond aan het skiën zijn, want het begint hier al om een uurtje of drie te schermen en om vier uur is het donker. Gelukkig staan er langs de pistes wel lampen anders zou het niet te doen zijn. Tegen half vijf zitten we weer in de auto om terug te gaan. Snel nog even bij de supermarkt langs om een paar dingen in te slaan en lekker naar huis. De warmte komt ons alweer tegemoet als we de deur openen. Het is maar goed dat wij onze kachel thuis niet op deze stand hebben zegt Kor, dan zijn we na de jaarafrekening failliet. Nadat we alle boodschappen opgeruimd hebben koken we ons avondeten en relaxen de rest van de avond. De open haard doen we maar niet aan en de sauna laten we ook even voor wat het is, het is immers warm genoeg in ons stulpje. Toch nog maar even kijken op de app die aangeeft of er ook noorderlicht te zien is vanavond! Tot onze grote vreugde blijkt dit het geval om een uurtje of elf zou het noorderlicht te zien zijn in onze omgeving. Het is best koud dus we kleden ons warm aan en nemen een stapel hout mee om een vuurtje te maken. De plek waar we heen gaan ligt aan het bevroren meer hier is ook een schuilplaats met vuurplaats. Bij de schuilplaats zitten twee Nederlandse jongens die aan het wandelen waren er brandde wel een vuurtje maar er lag geen hout meer. Gelukkig hadden wij die bij ons dus lekker de fik er in zodat we niet al te koud worden. Het duurde ongeveer een half uur voordat het noorderlicht zich meldde. Vol enthousiasme gaan we het meer op om dit spectaculaire natuur verschijnsel te aan schouwen. Prachtig dansen de groene slingers door de lucht, een schouwspel dat eigenlijk niet goed te beschrijven is zo mooi. We proberen het vast te leggen met de camera van onze telefoon maar helaas zijn de foto’s niet helemaal duidelijk. We genieten van het schouwspel tot het uiteindelijk weer verdwijnt. Met een fantastische ervaring rijker gaan we naar ons huisje om te gaan slapen. Morgen wacht weer een enerverende dag.