Pechdag

30 juli 2022 - Jetřichovice, Tsjechië

Tsjechië 30-7 2022

Na heerlijk te hebben geslapen zijn we weer fris voor een nieuwe dag. We eten een broodje en gaan tegen 10 uur weer op pad. We hoeven nog maar 275 kilometer en hopen om rond een uur op de camping te zijn . Volgens de navigatie moet dit ook makkelijk kunnen, als we iets later zijn vinden we het ook niet erg,tijd genoeg we hebben immers vakantie. We willen bij hrensko de Tsjechische grens over gaan . Maar helaas we worden tegen gehouden door de Duitse politie, er woedt een grote bosbrand op de Duits Tsjechische grens. We moeten omrijden en een andere weg kiezen. We verstonden dat de agent iets zei van sebecise of zoiets ,  dit opgezocht te hebben bleek het een omweg van zo’n 160 kilometer te betreffen. Gelukkig zag bijke ook zo een soortgelijke naam op een bord staan namelijk sebnitz een stuk dichterbij. Genietend van de prachtige omgeving rijden we door het bergachtige landschap,met hier en daar een paar stijle klimmen waar onze camper dit jaar totaal geen moeite mee heeft. We hebben sinds onze nieuwe camper namelijk 50 pk’s meer . Plotseling begint de de camper te bonken en stuiteren en Kor ziet grote rookwolken uit de achterband komen. “O mijn God “roept hij dit is niet goed, hij zet de camper naast de weg en we gaan kijken. De rechter achterband is totaal uit elkaar geklapt, een spoor van rubber achterlatend op het asfalt. Grote goedheid roept Bijke dit had veel anders kunnen aflopen, balen dat het is gebeurd maar gelukkig is het met ons ok en de schade aan de camper is alleen de band. In de band zit een stuk steen in het profiel, die de band heeft lek gemaakt. Vrijwel direct stopt er een Tsjechische auto om hulp te bieden en te vragen of wij ok zijn . We zeggen dat we de anwb bellen en dat die het gaan regelen. Ook de bewoners van de aangrenzende huizen zijn na een paar minuten ter plekke om de nodige hulp te bieden en te vragen of ze iets kunnen doen. De hulp van de vak garage duurt volgens de anwb anderhalf tot twee uur. Dus als we het eerder zelf kunnen fixen zou dat mooi zijn . Na een kwartiertje stopt er een Nederlandse auto met twee jongens die willen ook graag helpen en proberen met een gewone auto krik de camper te liften. Helaas blijkt de camper te zwaar en moeten we dus wel wachten op de hulpdiensten. Als deze na een uur eindelijk verschijnen is het verwisselen van de band in nog geen vijf minuten geklaard. Nu dient het volgende probleem zich aan hij wil namelijk niet meer starten. Kor denkt dat de alarmlichten de accu leeg getrokken hebben, wat natuurlijk zeer onwaarschijnlijk is simpelweg omdat dit niet zoveel stroom verbruikt. De hulpdiensten hebben echter geen tijd om dit echt te verhelpen ze moeten naar een ongeval om auto’s weg te slepen. De hele straat is nu volgens mij bij de camper om te helpen want er komen steeds meer mensen bij . De achterbuurman komt nog met startkabels,wat helaas ook geen resultaat oplevert. Dan krijgt Bijke een opleving, naast de bestuurders stoel zit een rode handel als die verkeerd staat start hij ook niet. We zetten de handel recht en kor kan zonder problemen de camper starten. We bedanken de mensen die ons hebben willen helpen hartelijk en gaan op zoek naar een benzinestation waar we wat lucht in de band moeten doen omdat deze aan de zachte kant is. Daarna rijden we naar onze eerste camping in jetrichovice. We zoeken een mooi plekje uit en zijn eindelijk om 19.30 gearriveerd. De rest van de avond eten we wat en gaan redelijk op tijd naar bed , om morgen dan maar echt aan onze vakantie te beginnen.

1. Peter Roffel:
    2 augustus 2022
    Hallo Byke en Cor , jullie maken wel weer wat mee op de vakantie , gelukkig is allles goed gegaan met jullie klapband !
    Wij wensen jullie een hele fijne vakantie en geniet er lekkker van en heel Veel Pleizer Toppers