Boheems Zwitserland

31 juli 2022 - Jetřichovice, Tsjechië

Tsjechië 31-7 2022

Heerlijk rustig geslapen en we worden pas om een uurtje of tien wakker. Hoeft ook niet eerder het is immers zondag en we hebben ook nog eens vakantie. De zon schijnt en de temperatuur is aangenaam dus besluiten we buiten te gaan ontbijten . Tijdens het ontbijt maken we de plannen voor deze dag , als de warme knapperige broodjes en gekookte eitjes op zijn gaan we op pad. Het plan is om deze ochtend een wandeling te maken naar Mariina Skala een wandelroute naar een uitkijktoren op een bergje vlakbij jetrojoviche . We verlaten de rustige camping en wandelen richting het dorpje. Al snel merken we dat het niet eenvoudig gaat worden want het gaat gelijk stijl omhoog. Onderweg komen we verschillende mooie huisjes tegen met een Tsjechische bouwstijl.De omgeving is prachtig, stijle rotsformaties komen uit het niets uit de grond her en der begroeid met mos en varens en in een enkele spleet groeit zowaar een boom. Het is een leuke maar zware klim naar de top , met dan weer hoge en dan weer brede trappen, dan weer uitgesleten stenen en dan weer planken kortom variatie genoeg. Het is een zware klim naar de top en af en toe moeten we even op adem komen. Met bezwete lichamen komen we boven aan in het open huisje wat er gebouwd is om van het uitzicht te genieten. Direct blaast de wind ons droog als een warme föhn en niet veel later krijgen we het koud, nou ja koud het word fris. We worden getrakteerd op een prachtig panorama over een klein stukje “Bohemens Zwitserland “ zo heet het nationaal park waar we ons op dit moment bevinden. In de verte zien we wel de helicopters en blusvliegtuigen af en aan vliegen om maar de bosbranden die er al meer als een week woeden onder controle te krijgen. Je ziet duidelijk waar ze hun ladingen water dumpen maar we zien er geen vuur , waarschijnlijk zijn we op een te grote afstand om dat te kunnen waarnemen. De weg naar beneden is al even adembenemend mooi als naar boven, echter is hij lang zo zwaar niet en we konden deze dan ook zonder te stoppen in eenmaal naar beneden lopen. Als we bij de camper aankomen is het alweer twee uur en snel gaan we ff  lunchen . Wat gaan we vanmiddag doen ? Vragen we bijna tegelijk aan elkaar. Na wat speurwerk op het internet besluiten we om op de fiets naar pravcicka brana te gaan . Een natuurlijke brug van zandsteen het ziet er op de foto’s prachtig uit en er zijn verschillende mooie wandelingen mogelijk,zo lezen we op het internet. Gelukkig hebben we elektrische fietsen anders was het gewoon niet te doen geweest voor ons. Want ook dit ging weer net als vanochtend stijl omhoog. Als we door de bossen fietsen wordt het geluid van de helicopters die bezig zijn de bosbranden te blussen steeds duidelijker. We moeten dan ook maar hopen dat we er komen en niet terug gestuurd worden. Helaas worden we na Een kilometer of 7 fietsen tegen gehouden door de politie. We mogen niet verder en een bezoekje aan de zandstenen brug zit er voor ons dus niet in helaas. We verbazen ons er over dat er langs deze weg veel fruitbomen staan, kersen pruimen,appels en perenbomen. Af en toe stoppen we even om wat te proberen,jammerlijk is nog niet al het fruit rijp. We genieten van de prachtige omgeving, glooiende heuvels en bergen begroeid met loof en naaldbossen,imposante rotsen en goudgele korenvelden. Ja ook Tsjechië is een fantastisch mooi land. Als we weer bij de camper zijn besluiten we morgen weer verder te trekken , we kunnen door de bosbranden die er op dit moment zijn toch niet alles zien van dit gebied “Boheems Zwitserland “. Na de maaltijd relaxen we wat bij de camper en gaan bijtijds naar bed.

1. Jolande:
    4 augustus 2022
    Hey oude buurtjes

Zo te horen genieten jullie .heel leuk jullie reisverhalen te lezen. Geniet er samen lekker van,
    Groetjes harrie en jolande