Vltava river

13 augustus 2022 - Moldau, Tsjechië

Tsjechië 13-8 2022

Lekker geslapen en vroeg wakker, dat is mooi en een goede start van de dag. Snel nemen we een lekker stevig ontbijt en pakken onze visspullen op de fietsen. Het is heerlijk weer niet te warm en af en toe zon. De accu van onze elektrische fietsen zitten vol en vol goede moed gaan we op zoek naar een geschikte plek om deze dag te gaan vissen. Het blijkt een hele opgave te worden. Als we na 5 kilometer best stevig geklommen te hebben een kleine afdaling krijgen moeten we bij een uitkijktoren links afslaan. Deze weg blijkt echter onverhard en gaat best stijl naar beneden. Het is lastig fietsen en na 200 meter staat Kor even stil om op Bijke te wachten, plots sprint er een hert uit de walkant en maakt zich met grote sprongen uit de voeten. We kijken het beestje even na en vervolgen onze weg. Heel rustig want de stenen worden steeds groter en de kuilen steeds dieper. Her en der liggen er taken en boomstronken en af en toe groeit er een wortel van een boom in de weg. Heel goed oppassen dat je hier niet valt, want alle ingrediënten voor een val zijn aanwezig. Dan verandert het pad ineens in een weiland waar gewoon sporen in lopen. Dit fietst een stuk beter en op goed geluk nemen we de rechter afslag . Nog geen minuut later zitten op een fantastische plek aan de Vltava . Helemaal in the middel of no where, mooie plek nu nog mooie vis zegt Kor. Die zijn hier zegt ze kijk daar ligt er al eentje op ons te wachten. Een grote vis wat op een zalm leek lag roerloos in het heldere water te wachten op iets. Helemaal hieper de pieper na het zien van deze vis maken we onze hengels klaar. Als we na een paar uur daar gezeten te hebben verder willen kijken hebben we nog geen beet gehad . Wel is onze grote vriend een paar keer langs gezwommen, waarschijnlijk om ons een beetje de gek aan te steken. Op maps.me zien we ergens anders een plaatsje aan de rivier. Het s maar 12 kilometer verderop, maar wel moeten we de zelfde bijna onbegaanbare weg terug, maar dan nu omhoog. Met veel moeite en af en toe lopen komen we uiteindelijk weer boven. Gelukkig hebben we nu een stuk asfaltweg en nog naar beneden ook. Echter de pret is van korte duur als we linksaf moeten slaan begint de ellende opnieuw. Onverhard, kuilen, bulten, stenen en boomwortels dit is echt wel de slechtste weg 2.0. Ook niet een klein stukje maar gelijk een kilometer of 6. Klimmen dalen, klimmen dalen. Het is wel een prachtig stukje natuur hier en we worden nog verrast met nog een hert heel erg dichtbij. Als die in ons in de gaten heeft gaat met grote sprongen ervandoor..Uitgeput komen we weer bij de rivier uit. Hier zijn meerdere mooie plekjes. Dat weet de locale bevolking ook want er staan verschillende auto’s en campers . Wij vinden ook een plaatsje en gaan even zitten om wat uit te rusten. Dan toch nog maar een uurtje proberen zegt Bijke, ja prima zegt Kor die blij is dat zijn pauze wat verlengd wordt. Als we na een uur vissen hier ook niets vangen en zelfs nog geen beet hebben gehad willen we naar de camper. Maps.me voorspeld ons dat we 15 kilometer moeten en dat we er een uurtje over gaan doen. Dan moet er af en toe ook geklommen worden maar gelukkig hebben we elektrische fietsen. Het is een leuke tocht echter de stijle stukken zijn ondanks de hulp van onze electro motor toch nog best pittig. Twee kilometer voor dat we op de camping zijn is Kor zijn accu leeg. Helaas voor hem wordt zijn laatste klim een zware . Hijgend en puffend komt hij boven ,om nog een afdaling richting camping te ondernemen. Na wat uitgerust te hebben gaan we wat eten en pakken alles op en in de camper,zodat we morgen ochtend vroeg kunnen vertrekken.