Zamberk

5 augustus 2022 - Žamberk, Tsjechië

Tsjechië 5-8 2022

We kunnen hier niet vissen en het is eigenlijk een saai industrie stadje waar niets te beleven is. Ook de camping is niet je van het dus voor ons genoeg ingrediënten voor ons om weer verder te trekken. Na ontbijt maken we ons klaar voor vertrek en we vullen de watertank en lozen het vuil water, alles gecheckt en weer op pad. Het is maar 70 kilometer verderop en we doen er volgens de navigatie anderhalf uur over. We rijden door het prachtige reuzen gebergte en genieten van de vergezichten en de hele omgeving. Als we op de camping aankomen is het nog voor de middag en snel gaan we opzoek naar een geschikte locatie. Het gaat hier namelijk zo je hebt ingecheckt en betaald en zoek het nu maar uit. Als je je plaats hebt gevonden hebt zet je je je nummer voor je camper en klaar. Dat is nog niet zo makkelijk hier want het is hier best wel druk en alle plaatsen zijn erg scheef. Als we eindelijk een mooi plaatsje vinden gaan we de camper halen die nog bij de ingang stond. Als we ter plekke komen gaat er net een caravan staan. Shit shit dan maar weer op zoek. De volgende plek die we zien, wordt gelijk actie ondernomen door mensen die er al staan, groot stuk zeil wordt uitgeklapt en handdoeken worden verspreid. De boodschap is heel duidelijk, die willen geen ruimte inleveren. Plek was echter groot zat, maar goed als het zo moet, willen wij daar niet eens staan. Gelukkig vinden we niet veel later een leuke plek. Snel installeren we ons en eten een broodje . Als ik zo om me heen kijk voel ik me een buitenlander “zegt Bijke “ het zijn allemaal Tsjechen . Nou zegt Kor je bent hier ook een buitenlander je bent in Tsjechië. Het is een leuke camping aan een mooi meertje , nou ja meertje het is een breed stuk rivier. Genoeg water om te gaan vissen dus blazen we de kano op en pakken onze visspullen. Niet veel later peddelen we het meertje op. Ook op het meertje is het druk de hele camping ligt aan of in het water, niet gek het is 34 graden. We zoeken een leuk plekje in de schaduw want in de zon is het niet te doen zo warm. Kor vangt 1 visje , nou ja een baars van 30 centimeter mag je ook gerust een vis noemen. We zien steeds een hele school met goudvissen voorbij zwemmen, raar want deze vissen komen hier van nature niet voor. Tegen een uurtje of vijf gaan we terug om even wat te eten. Na het eten zitten we even uit te buiken en verbazen ons over de Tsjechische gasten die steeds voorbij lopen. 90 procent van hen heeft een halve liter bier in de hand, de andere 10 procent zijn kinderen. Bier mee als je de vuilnis weg brengt , bier mee als je met de kinderwagen loopt, altijd en iedereen bier mee. We gaan nog even het meer op om nog even te vissen, helaas zonder resultaat. Het is een zwoele avond en gelukkig kunnen we tot laat buiten zitten. Als we om half twaalf naar binnen willen begint het te rommelen en te flitsen. Snel pakken we alles op en zetten de stoelen en tafel binnen. We verwachten regen en onweer. Dit gaat vaak gepaard met hevige windstoten dus de luifel ook maar naar binnen gedraaid. We zijn nog geen 5 minuten binnen en de regen begint al.

1. Peter Roffel:
    10 augustus 2022
    Cor en Byke wat maken jullie een geweldige vakantie mee , jullie beleven van alles geweldig en boeiend om te lezen en wat een mooie foto,s allemaal ,
    en wat een mooie grote camper hebben julie nu om te reizen .
    Wij wensen jullie nogmaals een fijne vakantie en heel Veel Plezier met elkaar.
    Lieve groeten uit Hoogezand van Dinie en Peter .