Pechdag!

19 augustus 2021 - Urshult, Zweden

Donderdag 19 Augustus

Als we wakker worden is het gelukkig droog maar nog steeds bewolkt en er dreigt weer regen te komen. Toch willen we het meer van Asnen op met de boot en Kor gaat naar de receptie om dat te regelen. We moeten ons toch nog inchecken omdat dat gisterenavond niet meer lukte . Wanneer Kor alles geregeld heeft pakken we alles in de boot en gaan uitvaren, voor de zekerheid hadden we beide maar thermo ondergoed aan gedaan, want gisteren hadden we het best wel koud. Kor had een kaart van het meer meegekregen met daarop de plekken waar je het beste kon gaan vissen. Na een tijdje varen leggen we aan op de eerste plek en gaan proberen. Het uit de boot vissen valt ons zwaar en het is moeilijker dan we denken, de boot gaat van links naar rechts en de wind maakt golven waardoor hij ook op en neer gaat. We zien niet eens of we beet hebben en gaan het met de werphengel proberen. Kor krijgt gelijk grote aanbeet en hup alles er af, blinker onderlijn en haak. Daar gaat mijn mooie blinker waar ik mijn eerste snoek mee heb gevangen roept hij en teleurgesteld gaat hij verder met zijn andere hengel. Het weer is goed veel zon en daardoor worden we niet koud, integendeel zelfs we beginnen aardig te broeien. Was het dan toch niet nodig om thermo ondergoed aan te doen vandaag? Je weet het hier maar nooit geen dag is hetzelfde qua weer. Na een tijdje niets gevangen te hebben verkassen we naar een andere stek. Mooi uitzicht hebben we daar, het woud dat tot aan het water groeit word op een paar plekken onderbroken door open plekken. Hierop staan dan van die mooie rode Zweedse boerderijen met een paar bijgebouwen erbij. We liggen met ons bootje achter een eilandje, in de luwte van de wind. We vangen echter niets en hoe mooi het uitzicht ook is we willen ook graag een visje vangen. Daarom gaan we een andere plek zoeken. Als we eindelijk een mooie plek gevonden hebben aan een rietkraag zit er weer geen vis. Opeens roept Bijke zie ik daar een eland?? Het is ver weg aan de overkant van het meer en we kunnen het niet goed zien. We besluiten snel onze spullen op te ruimen en er heen te varen. Als we halverwege het meer zijn is de gedaante verdwenen, te laat zegt Kor en hij vaart teleurgesteld door. Echter als we dichterbij komen zien we hem weer, jammer genoeg is het een paard en geen eland. Het zit ons niet mee al bijna drie weken in Zweden en nog geen eland gezien, zouden ze ons bewust ontlopen? We gaan maar weer vissen, ook nu weer zonder resultaat. We gaan een nieuwe techniek proberen we laten ons drijven op het meer en gaan op roofvissen proberen. Al dobberend drijven we over het meer, maar hoe vaak we onze hengel ook uitgooien geen vis te zien. Wanneer we te dicht bij de wal komen start Kor de motor en wil weg varen. Echter liggen overal grote stenen in het water van het formaat hunebed. Het word nog lastig hier tussendoor te varen met de harde wind en hoge golven. Als Kor denkt een opening tussen de stenen gevonden te hebben geeft hij een straal gas en schiet vooruit. Hij vaart een paar meter richting open water, maar plotseling een harde bons gevolgd door een schurend geluid en één klap. De motor slaat af en de boot ligt vast op een steen vlak onder het wateroppervlak. En nu zegt Bijke? Gewoon wiebelen en kijken of hij los komt zegt Kor, het lukt na enige tijd de boot weer drijvende te krijgen. Nu kan de motor weer aan , maar deze weigert . De paniek slaat toe want door de harde wind en redelijk hoge golven dreigen we te pletter te slaan tegen de rotsen. Dan maar roeien zegt Kor, dit valt niet mee door de hoge golven en de harde wind waar we recht tegenin moeten . We gaan eerder achter uit dan vooruit, als we een meter of tien uit de kust zijn belt Kor snel de bootverhuur . Na wat tips krijgen we de motor gelukkig weer aan de praat en varen na wat stenen geraakt te hebben naar de overkant. Het is maar goed dat de boot van ijzer is anders waren we al lang gezonken. Dit word onze laatste plek als we hier niets vangen gaan we terug. Wanneer we na een uurtje niets gevangen hebben willen we terug, echter de motor weigerde weer, ik ga wel roeien zegt Kor “ben dr helemaal klaar mee “ . Na vijf minuten roeien komt er gelukkig een aardig Duits stel dat ons naar de camping sleept. Wanneer we alles naar de camper hebben gebracht en de boot spullen hebben afgeleverd begint het te regenen. Die mazzel hebben we dan wel dat we weer terug zijn voor de regen. Het was een mooie dag met helaas iets teveel tegenslagen, geluksblinker kwijt, weinig vis,motor pech, geen eland en ook nog regen en daardoor geen kampvuur. Dan maar een lekker flesje wijn open getrokken en wat hapjes er bij om het toch maar gezellig te maken..