Kuta Lombok

23 augustus 2018 - Kuta Lombok, Indonesië

Donderdag 23 August,

Er is zowaar personeel deze morgen, gelukkig denken wij, kunnen ze mooi ontbijt voor ons maken. Het is nogal bewolkt en dus niet echt strand weer, daarom besluiten wij tijdens het ontbijt om naar een oud dorp te gaan. Het ligt niet ver buiten Kuta en na een kwartiertje op de scooter  zijn wij er al. Sasak village is een eeuwenoud dorp, maar kompleet anders als wij eerder gezien hebben op Flores . Ook hier zijn de huizen gebouwd van klei, hout en gras. Ze staan dicht op elkaar en binnen is geen meubilair , alles gebeurt buitens huis . De huizen zijn in principe alleen om in te slapen en te schuilen voor de regen. Het hele dorp is familie van elkaar en als een jongen een meisje leuk genoeg vindt om mee te trouwen, ontvoert hij haar en blijven ze een paar dagen weg. Als het meisje het dan goed vind mogen ze trouwen, maar wijst het meisje het aanzoek af moet de jongen een boete betalen. Er zijn nog maar een paar van zulke gemeenschappen in Indonesië en ze sterven langzaam uit, door de verwestering . De gemeenschap staat altijd voor elkaar klaar in vreugde en verdriet. Als er bijvoorbeeld iemand komt te overlijden neemt het hele dorp dezelfde dag nog afscheid en wordt het lichaam als het kan dezelfde dag nog begraven of anders de dag erna. Onze gids wist eigenlijk niet hoe oud hij was en zijn moeder wist het ook niet. Toen hij als kleine jongen eens vroeg mama hoe oud ben ik, zei ze 11 rijst oogsten oud. Hier hebben ze maar een rijst oogst per jaar want er is geen bergwater , het kan alleen in het regen seizoen . De rijst word dan gedroogd en bewaard in speciale opslagplaatsen . Als wij alles van het dorp goed bekeken hebben, gaan wij weer richting Kuta , wij rijden door het heuvelachtig gebied en het valt ons op dat er hier veel meer landbouw is. Aardappel , cassave , mais , pinda's , tabak , bonen , en verschillende fruitsoorten worden hier verbouwd. Het Landschap ziet er dan ook groener uit als op andere plaatsen. Het is inmiddels wat beter weer geworden en wij gaan onze zwemspullen halen om weer naar hetzelfde strandje te gaan als gisteren . Daar eten wij eerst een heerlijk bordje garnalen als lunch en genieten dan nog de hele middag van het heerlijk strand en de zee. Helaas gaat deze dag erg snel voorbij. Wat ons opvalt is dat er maar weinig toeristen zijn, de stranden zijn bijna leeg terwijl er toch genoeg capaciteit is. Als wij hiernaar vragen zegt men dat het te maken heeft met de aardbevingen van de afgelopen tijd, veel toeristen zijn Lombok ontvlucht vanwege de bevingen. Tegen een uur of vijf gaan  wij weer richting ons hotel, weer zijn wij helemaal álleen . Nog even zwemmen in ons privé zwembad om vervolgens weer een eettentje op te zoeken. Keuze genoeg in de gezellige straatjes van Kuta. Na alweer een heerlijk portie gegrilde garnalen vroeg naar bed om morgen extra lang te kunnen genieten van onze laatste dag.

1. Hannie:
    24 augustus 2018
    ja bijna ten einde deze prachtige vakantie
    liefs mams