Sepilok orang-oetang opvang

7 augustus 2013 - Sepilok Rehabilitation Center, Sabah, Borneo, Maleisië

8.00 ontbijt, niks bijzonders maar er zit een bodem in.
9.00 uitgecheckt, nog even aangegeven dat het raar is dat als je belt er een kamer is van 69 en als ze je halen dat het dan ineens er niet meer is en je een kamer moet nemen van 150. We krijgen 20 discount.
We lopen naar de oerang oetang opvang, die is op 5 minuten lopen. Kopen een ticket en de rugzak gaat in een locker omdat die brutale apen dat van je af kunnen pakken.
We zijn op tijd bij de voederplaats en het voederen begint om 10.00. Al gauw komt er een aap aan slingeren, die zal wel honger hebben maar moet toch ook echt wachten. De aap vermaakt zich prima en doet wat rare dingen, zoals op de kop hangen, met zijn kop tussen de benen door.
10.00 de man die de apen voert is er en de apen komen van verschillende kanten te voorschijn. Gelukkig hebben we goede plek om foto,s en filmpje te maken. Het is erg leuk en vermakelijk om te zien, even later komt de diervriendelijk met grote drinkbak en liggen ze allemaal op de knieën om te drinken, en dan zijn ze ineens weg.
Even later wordt het duidelijk, grote oerang oetang met een kleintje. Ach zo schattig.
11.00 lopen we het park weer uit, jungle trail zijn ze aan het renoveren dus niks verder meer te doen hier.
We gaan nog even bij het zwembad liggen en drinken nog wat.
11.45 de receptie had aangegeven dat zij het vervoer konden regelen en dat de taxi naar het vliegveld om 11.00 vertrok .nou dat vinden wij wel erg vroeg, 12 km verder ligt vliegveld en we vliegen pas om 14.30. Dat was geen probleem dan ging ze om 12.00 taxi bellen voor ons, maar we moesten wel rekening houden met enorme drukte ivm het suikerfeest. Taxi bellen is mevrouw van de receptie niet gelukt, zijn allemaal in Sandakan. Nou dat lijkt me wel erg sterk. We gaan aan de wandel en zien wel. Naar de hoofdweg is zeker 40 minuten lopen. Na 5 minuten al taxi, hoezo allemaal in Sandakan.
13.00 ingecheckt en al, nou dat nam veel tijd in beslag pfff. Toch goed dat we vaak onze eigen kop volgen ook al vind niet iedereen dat leuk.
14.30 vertraging van half uur. We komen ingesprek met een Maleisische man die voor het nationale team gevoetbald heeft, hij wil van alles weten, zoals wat de huizen, auto,s, levensonderhoud kosten zijn in Nl.
15.00 in het vliegtuig, gaat allemaal erg snel, voor we er erg in hebben zitten we al in de lucht. Vliegtuig gaat omhoog en omlaag en half uur later zijn we eral.
15.45 en de koffers hebben we ook al. Terwijl rit met de bus 6 uur geduurd zou hebben.
16.00 taxi is belachelijk duur. Ons hotel ligt op 1.3 km van het vliegveld willen ze ons brengen voor 7 euro.
Nou dan lopen we dat stukkie wel. Stukje verderop rijdt een taxi die iets te gebaren naar ons, we hebben het door wat hij bedoelt, hij wil ons brengen voor 3 euro, en das oké.
16.15 ingecheckt en opzoek naar voedsel! We hebben zin in vis en aangezien we nu weer aan de kust zitten moet dat toch lukken. En dat lukt dus ook, we zoeken een lekkere vis uit, van 1 kilo, en die gaat op de grill, rijst en gewolkte groente erbij, smullen!!!
21.00 terug in hotel en zoeken nog even een hotel voor morgen omdat dit hotel volgeboekt is moeten we 1 nachtje ergens anders slapen. Is niet anders.
22.00 gedoucht en naar bed, moeke is moe.