Längdräg

12 juli 2025 - Märratjärnen, Zweden

Zweden 12 juli 2025

Het is acht uur als de wekker gaat en Kor is meteen aan. Hij springt uit bed en gaat gelijk aan de slag, we gaan vandaag met de itiwit =( opblaaskano ) het meer op om onze nieuwe längdräg uit te proberen. Deze word veel gebruikt in Zweden om achter een boot te laten trollen. Als Bijke na twee keer snoezen ook uit de klamme lappen komt is de boot al bijna klaar. Heerlijk weer is het en de zon staat al weer hoog aan de strak blauwe lucht. Wel eerst een paar broodjes in de oven want we vermoeden dat we het leuk gaat vinden en dan blijven we vast wat langer weg. Tegen half tien was alles al geregeld en zaten we in de ItiWit . Hoe moet die lijn er aan op internet ( wat hier bijna niet is ) konden we niets vinden. We doen maar wat ons goed lijkt en knopen de lijn aan onze hengels. We varen een paar keer het leuke kleine meertje heen en weer, met de längdräg achter de boot aan . Even dacht Bijke dat ze beet had , maar helaas zat ze vast aan een waterplant. We beginnen moe te worden van het paddelen en krijgen trek. Dan eerst maar terug naar de camper om wat te eten en dan gaan we straks wel weer. Het was twee uur toen we terug waren, na een snel hapje gaan we eerst maar even met de feeder hengel. Daar kunnen we tenminste even bij zitten en uitrusten. Het zit heerlijk in het zonnetje en Kor valt dan ook bijna in slaap. Had makkelijk gekund want ook met de feeder hengels vangen we niets. Om de dag niet helemaal zonder vis te beëindigen steekt Kor de bbq aan om de vis die eerder bij Yxtjärnen en de vis die hij gisteren gevangen had te gaan grillen. Niet veel later zitten we heerlijk te smullen van een fantastisch maaltje. Het internet doet het ook weer eens en al snel komen wij er achter dat de lijnen die we vanochtend achter de boot aan lieten trollen precies verkeerd om aan de hengels zaten. Oooo maar dan gaan we dat straks nog even proberen op de goede manier. Zo gezegd zo gedaan en om acht uur zaten we weer in de boot, met de lijnen deze keer wel goed bevestigd. We varen weer het hele meer over en hopen op vis. Helaas ook nu vangen we niets het is niet wat we ervan gehoopt hadden helaas. Van onze Zweedse buurman die gisteren gekomen was kregen we te horen dat het vorige week zondag goed gevangen is en hij liet ons foto’s zien van de vissen die toen gevangen waren. Na het opruimen van de spullen snel de camper in want we worden gek van de muggen. Na wat kletsen kruipen we er maar vroeg in want morgen gaan we weer een stukje verder ,we willen eigenlijk naar een plek waar we kunnen vliegvissen en die gaan we vast en zeker vinden. Dan kunnen de waadpakken uit geprobeerd worden! 

2 Reacties

  1. Jan& Stien:
    13 juli 2025
    Wat weer mooie reisverhalen. Altijd genieten we hiervan.
    Morgen suc6 met het 🦟🐟🐟
    Voorzichtig op die enge wegen he 🙈
    Lfs😘😘
  2. Bijke visser:
    18 juli 2025
    Het Jan en stien, we worden wijzer, gaan eerst bekijken en als het oké is, rijden we erheen.
    Geen gekke en spannende dingen, tot nu toe 😀😘😘