Topdag.

21 juli 2025 - Lilla Sandsjön, Dalarna, Zweden

Zweden 21 juli 2025

Omdat het gisteren avond al donker was konden we niet goed zien hoe Högborstjärn er uit zag. We hadden wel een vermoeden, meertje omringd met bomen en rotsen en af en toe een plekje om te vissen. Ook zal er een of meerdere shelters zijn en een pad rond het niet al  te grote meer . Het was precies zoals we dachten een mooi klein meertje in prachtige natuur, prima om te vissen en met een mooie shelter met vuurplaats. Het is wederom fantastisch mooi weer, wat voor het vissen echter niet ideaal is want hier van worden de vissen lui en loom en zee zoeken dan vaak het diepste punt van de vijver op om maar niet extra warm te worden. Nog nooit hebben wij het zo warm gehad in Zweden, het is al de gehele vakantie boven de 24 graden en de laatste paar dagen tegen de dertig of daarboven . Leuk voor ons maar voor het vissen niet echt goed , te warm gewoon. Wij zitten de hele dag lekker in het zonnetje en kletsen de hele tijd ,tijd genoeg voor want de hengels liggen stil in het water. De garnalen die we gisteren gekocht hebben werken hier niet schijnbaar. Wel zien we af en toe een grote vis uit het water springen, we vragen ons af Of dit iedere keer dezelfde is. We zijn er een beetje flauw van de spring en spartel sessies met geen vis aan de haak. We stoppen er mee zegt Kor en gooit zijn lijn er nog eenmaal in en zegt “ laatste kans voor jullie visjes” als hij de lijn weer op wil halen zegt hij OOH nee ook nog vast op de laatste worp. Ik heb echt geen zin om nu nog het water in te gaan. Maar wacht eens er zit wat aan VIS roept hij en een grote zo te voelen. Voorzichtig haalt hij zijn lijn binnen en Bijke gaat klaarstaan met het schepnet, wanneer de vis dichterbij komt blijkt het een vrij groot exemplaar te zijn. Behendig schept Bijke de vis in het net, het is een mooie regenboogforel van vijftig centimeter. Deze zijn heerlijk voor op de bbq , mooi roze visvlees heerlijk mals en vet. Dit wordt ons maaltje voor vanavond we kijken er nu al naar uit. Wel gaan we nu terug naar de camper om wat te eten. Wanneer we tegen half vijf ons bakje chrisp op hebben willen we naar een nieuwe plek ,niet-ver hier vandaan. Lilla Sandsjön heet het meertje en valt onder dezelfde visvergunning. Wij mogen daar dan tot morgenmiddag vissen en er zijn daar ook nog twee andere kleine meertjes waar we kunnen vliegvissen. Wanneer we een half uur later de parkeerplaats van het meer oprijden is er ruimte genoeg, er staat maar een camper op de grote open plek. Normaalgesproken is het nu etenstijd maar omdat we net wat gegeten hebben hebben wij geen trek. Dan eerst maar even vissen zegt bijke en straks maar even de bbq aan als we trek krijgen. Goed idee zegt Kor en de vis hengels worden weer tevoorschijn gehaald. Het is niet ver lopen naar de eerste shelter,maar je kunt er niet op de steiger zitten met je stoel omdat hij helemaal scheef in het water staat. Gelukkig is er vijftig meter verder een mooie rechte en ook brede steiger met een shelter en bbq. Hierop kunnen we mooi de vis doen vanavond en dan hier op de steiger al vissend opeten. We zitten een tijdje te vissen en er gebeurt niets. Kor gaat schrijven en is zo in zijn verhaal bezig dat hij niet meer op zijn hengel  let. Plotseling klinkt er een luide stem, YOU GOT FISK . Verschrikt kijkt Kor op en ziet zijn hengeltop helemaal gebogen naar het water wijzen. Nou inderdaad een grote zo te zien en hij spartelt flink tegen. Voorzichtig haalt Kor hem dicht genoeg richting steiger waar Bijke alweer met het schepnet klaarstaat op hem binnen te halen. Weer een prachtige regenboogforel van vijfenveertig centimeter, als dat geen smullen wordt. Niet veel later zegt Bijke BEET….BEET en ze slaat aan, ja hoor de vis is gehaakt en spartelt hevig tegen, hij probeert zich los te maken van de vislijn en springt een paar keer spartelend boven het water uit, een mooi gezicht maar niet echt handig als je hem wilt vangen. Gelukkig staat Kor al klaar met het schepnet en niet veel later schept hij weer een grote regenboogforel uit het water. Eten voor drie dagen hebben we nu, het ritje naar de supermarkt kan nog even uitgesteld worden. Tegen acht uur steekt Kor de bbq aan die in de shelter zit en niet veel later zitten we te genieten van heerlijk verse vis en een frisse salade die hij nog snel even heeft gemaakt. Onder het genot van een koud wijntje en biertje peuzelen we de heerlijke vis op in de warme avondzon . Wat een rijkdom om zo te mogen dineren, gezellig met z’n tweeën. Pas als het begint te schemeren ruimen we de hengels weer op en lopen terug naar de camper. Niet veel later liggen we weer in ons bedje en kletsen nog na over een fantastische dag. Als we morgen weer zo’n dag mogen beleven zou dat geweldig zijn. 

Foto’s

1 Reactie

  1. Peter Roffel:
    22 juli 2025
    Gelukkig en eindelijk wat meer geluk met het vissen , Veel Succes verder Bijke en Cor 👍👌💪💪