El nido

28 juli 2016 - El Nido, Filipijnen

Donderdag 28 juli.

Vroegop en om kwart over zeven klaar voor ontbijt. We bestellen een bananen pannenkoek en koffie en thee. De koffie en thee komen redelijk snel, maar de pannenkoekjes laten even op zich wachten. We zien allerlei gerechten uit de keuken voorbij komen. Kor vraagt na een half uur waar ze blijven met de pannenkoek en zegt dat er allerlei dingen de keuken uit komen maar dat er niets voor ons bij zit. Hij zegt we moeten opschieten want onze bus vertrekt over 15 minuten. Ja zegt ze, bananenpannenkoeken duurt nu een maal lang, dit zijn broodjes die zijn zo klaar. Na  ongeveer een uur komt dan eindelijk ons eten. De bus is inmiddels ook gearriveerd . Nadat we rustig ons pannenkoekje hebben opgegeten gaat kor afrekenen. De juffrouw aan de balie geeft ons nog een tip, en zegt dat de buschauffeur niet te vertrouwen is. Nou das lekker denken wij, en daar worden wij mee op pad gestuurd! Gelukkig stapt hij na 500 meter uit en neemt iemand anders het stuur over. We zijn ongeveer een kilometer op weg als onze bus het ineens begeeft. Hij valt uit en wil niet meer starten. Na zo'n 15 min komt er een nieuwe bus , bagage overladen en weer verder. De eerste 40 kilometer waren erg slecht , deels onverhard en overal waren ze met de weg bezig . We reden soms behoorlijk hard langs diepe afgronden , was niet altijd even prettig om mee te maken. Na ongeveer 3 uur rijden stopten we bij een parkeerplaats waar ook wat winkeltjes waren . We kochten wat lekkers en cola en vertrokken weer. Nog geen half uur later waren we op de plek van bestemming, de busterminal van el nido . Al snel hadden we een trycicle ( is een brommer met zijspan en een overkapping ) die bracht ons voor 50 peso = 1€ naar mina grande onze slaapplaats voor de komende 2 nachten. Ook deze accommodatie is aan zee. We hebben ons geïnstalleerd en zijn een stukje gaan wandelen. Na ongeveer een half uurtje waren we op het strand van el nido , een levendige boel met kleine winkeltjes en restaurantjes en  boeking kantoortjes. Aan het mooie strand staan hotels en pensions en in het water liggen van die leuke bootjes waar je tripjes mee kan doen. We wandelen het hele strand af, kan makkelijk want zo groot is het ook weer niet ( ong. 3 km ) . We eten op een terras een snack en genieten van het mooie uitzicht . Als we weer terug lopen worden we wel 100 x aangesproken of we niet een tripje willen doen . Ze hebben 4 verschillende A, B, C , of D. Overal hetzelfde en ook overal dezelfde prijs. Ook hebben ze camping trips , dan ga je b.v. 2 dagen varen en 1 nacht op een strand in een tent slapen. Je kunt ook meerdere nachten in een tent slapen mocht je dat willen.  Als we s'avonds willen eten weten we niet zo goed waar naartoe te gaan, we besluiten langs het strand te lopen in de hoop iets tegen te komen. Dit is namelijk de andere kant op en een stuk rustiger als richting el nido. Ook is het niet of nauwelijks verlicht en besluiten we onze zaklantaarn mee te nemen. Kor hoopte direct al beet te hebben als hij bij de buren grote schalen met krab, rijst, garnalen en groentes ziet staan. Helaas dit is alleen voor de gasten van dit hotel. Maar na ongeveer 15 min wandelen over het strand komen we bij een strandtent met live muziek en een mooie variatie aan vis en vlees v.d. Bbq . We besluiten hier een visje te nemen . Gaan lekker eten soep- vis - toetje voor €5.- prima toch. Snel weer terug en slapen.

1. Hannie:
    3 augustus 2016
    Wat een belevenis hoe moeilijk kan het zijn bananen pannenkoekjes echt wat een wereld is het daar maar de belevenis en cultuur is mooi.
    kusjes
  2. Bijke:
    4 augustus 2016
    Eerst vuur maken, koe melken, graan van het land halen, nee hoor gekheid. Maar alles gaat in een ander tempo. Deze pannenkoeken waren gemaakt van havermout, dat moest eerst gekookt worden om er vervolgens een pannekoek van te kunnen maken. Ze hebben hier geen Koopmans pannenkoek mix!!