Rantepao dag 1

19 juli 2014 - Rantepao, Indonesië

Net wakker staat de gids alweer op onze veranda. Na veel onderhandelen gezakt naar 100 euro. Geen gids maar wel een auto, benzine en chauffeur die geen Engels spreekt.
10.00 we maken kennis met Isaac, onze chauffeur, die toch wel redelijk Engels spreekt blijkt al snel.
De eerste tonkonangs die we bekijken is van een welgestelde familie, hoe meer huisjes waar het rijst ingedroogd worden, hoe rijker de familie. Daarna waren we op weg naar de oude tonkonang huizen, nog met bamboe dak, toen we sirenes hoorden. Politie escorte met vele scooters, versierde auto,s, vrachtwagens met buffels, of met vrouwen die muziek maakten, enorme optocht. Dit is een soort aankondiging, ze gaan alle dorpen bij langs om zo bekend te maken dat vandaag de ceremonie begint.

Als  de hele stoet verdwenen is kunnen we pas weer verder, de straten zijn hier zo ongelofelijk smal, we gaan naar een straatje met alleen maar tonkonangs.

We mogen er eentje van binnen bekijken, nou dat stelt heel weinig voor, 2 ruimtes, afgeschermd door dun houten wandje, dat is het.

Omdat de ceremonie vanmiddag begint besluiten we om die te bekijken. Schijnt hier heel normaal te zijn, dat toeristen komen kijken.De bevolking hier gaan hun geliefden pas begraven als ze genoeg geld hebben, dat duurt soms een paar jaar. De gestorvene wordt gebalsemd en in repen stof gewikkeld, gemummificeerd. Als ze genoeg geld hebben gaan ze buffels kopen om te offeren. Ze geloven dat de geest van de buffels de geest van de gestorvene zal helpen om het paradijs te bereiken. Nadat ze door alle dorpen waren gereden, gingen ze te voet verder. Een optocht en de gestorvene werd gedragen op bamboo vlonder in kist. Op gegeven moment gingen ze met water gooien, en met geld strooien dit ging gepaard met veel kabaal van de mensen. bam .......vlonder op de grond!!!
Kist zat gelukkig vast anders was die er zeker afgedonderd, dit ging zo  meerdere keren achter elkaar. Daarna moest dé kist helemaal via bamboo trap om hoog getilt worden op een soort podium. Vervolgens werd er een buffel geofferd, het zag er uit als een film waar we live bij waren, bizar . Dit was gelukkig maar 1 omdat ze maandag weer verder gaan, elke dag andere ceremonie, de begrafenis duurt soms een week. Er lag ook nog een varken vastgebonden op een bamboe brancard, maar die was nog niet aan de beurt. Na het offeren werd er gelijk bier gedronken en de buffel gevild, de geur die daar hing was een erg zoete weeïge lucht, bah!! Omdat het was gaan regenen zijn we teruggegaan naar ons tangkonan, we hadden even genoeg gezien!!

Na het opfrissen en eten, viel het stroom uit, en overal vuurvliegjes, prachtig!!

1. Fennie:
    23 juli 2014
    fijn dat wij zo contact hebben
    nou duurt het niet zo lang
    pap geniet er ook zo van
    samen de fotoos belijken
    ongelooflijk
    nog veel plezier
    gr v pap en mam doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii