Sanur dag 1

15 juli 2014 - Sanur, Indonesië

Het is een leuk plekje waar we zitten, tussen de resorts en de hoofdstraat, klein maar heel gemoedelijk. We willen wat gaan doen, naar kuta, maar weten niet welk vervoermiddel we nemen. De bus gaat alleen s,morgens heen en s,middags weer terug. Dan heb je hier fietsen die je kunt huren, vinden we geen goede optie met deze temperatuur. We gaan informeren naar een scooter, hebben we alle vrijheid.

De scooter is snel geregeld, maar liefst 3 euro per dag!! Op naar Kuta, moet ongeveer een half uurtje zijn. Het is wel even wennen, links rijden en de scooters scheuren je aan alle kanten voorbij, opletten dus met z,n tweeën . We merken al gauw dat wij de bewegwijzering niet snappen, het ene moment staat Kuta erop en vervolgens nergens meer. Regelmatig gevraagd, maar het bleek al gauw dat we de hele verkeerde kant op gingen. Nusa dua, was de eerste stop bij een strand, wilden graag de surfers zien, maar dat bleek hier niet te zijn, alleen watersport zoals jetski, parasailing, bananaboat etc.

Maar weer verder op pad, we moeten naar Ulu Watu willen we surfers zien, meerdere keren gevraagd en gevonden. Nou ja eerst heel veel trappen naar beneden, vervolgens heel veel trappen omhoog, en kwamen bij een restaurantje terecht die gebouwd was op een rots. Prachtig uitzicht en surfers, yeah!!

Genoten van het uitzicht en gelijk wat gegeten. Omdat het nog niet zo laat was, wilden we toch nog naar Kuta. Politiecontrole onderweg, en jahoor ook wij moesten aan de kant. Of wij een internationaal rijbewijs hadden, nee die hebben wij niet. 2 opties, gelijk betalen 500.000 rupia (30,00 euro) of betalen in Den Pasar 1.000.000 rupia (60,00 euro). We zeiden dat we niet zoveel geld bij ons hadden. De politieagent liep weg en wij hebben snel groot gedeelte van ons geld even verstopt. De politieagent kwam terug en we moesten hem volgen, wat we gingen doen. Nogmaals aangegeven dat we niet zoveel geld hadden. Hij wilde weten hoeveel wij hadden en lieten hem 20 euro zien, hij wist niet hoeveel rupia dat was. 500.000 rupia hebben we gezegd. Dat was oké, en het verdween in de broekzak. De politieagent verzekerde ons dat wij nu niet meer aangehouden zouden worden omdat we de boete betaald hadden en ons kenteken was genoteerd. Geen bewijs helemaal niks, heel vreemd allemaal. Het waren alleen de toeristen die van de weg geplukt werden, allemaal dokken. Corrupt.

We waren een beetje flauw en besloten terug te gaan naar Sanur, nog geen 5 kilometer verder reden we opnieuw een agent langs de weg voorbij, en jahoor hij kwam ons al snel voorbij en we moesten opnieuw aan de kant. Het hele verhaal verteld van de boete, hij vroeg hoeveel wij betaald hadden, toen hij het bedrag hoorde ging zijn mond wagen wijd open en schaamde hij zich. We konden door rijden, pfffff.

Ons hotel weer gevonden, gelukkig! Douchen, eten, kletsen en slapen.